INNOVATION IN INTERMEDIATION SERVICE FOR LUXURY AND PREMIUM FASHION PRODUCTS AND PERSONAL SHOPPER BETWEEN COUNTRIES

Authors

  • Annanda Maria da Silva Gonçalves Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Marcos Antonio Franklin Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Personal shopper, Personal shopper. Inovação em serviço. Moda de luxo e premium. Plataforma de intermediação. Produtos de moda., Moda luxo e premium, Plataforma de intermediação, Produtos de moda

Abstract

This technological article aims to present a proposal to take advantage of an opportunity identified for the implementation of the company Luxury&Style, which aims to offer the market the personal shopper service with an intermediation platform for purchases of luxury and premium fashion products between the United States of America. America and Brazil. Its application consisted of analyzes in the internal and external environment, adopting as a solution to propose that the activities and business model of “Luxury&Style” can be tested so that the company's growth occurs simultaneously with the execution of the services that the company intends offer on the market. The proposed solution suggests the implementation of innovation in service, as demonstrated by the interest of the target audience that was approached in the field research carried out in services that have personalized service and guarantees when purchasing products. The complexity in the development was due to the fact that the company is based in the United States, in the city of Austin – Texas, and must follow the rules of that country. However, the facilitating item originated from the results of field research and verification of the volume of searches about the service on the internet, which were favorable, indicating the demand for the personal shopper service. The impact that Luxury&Style achieves expected results to proceed with the proposal, carrying out its implementation, it is expected that the company will make its services available on the market, maintaining its initial characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Annanda Maria da Silva Gonçalves, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Mestre em Administração do Desenvolvimento de Negócios pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, pós graduada em Gestão Estratégica de Marketing pelo Centro Universitário Senac e graduada em Gestão Comercial pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Possui experiência na área da Comunicação voltada ao Marketing de Moda, Mídia Programática e Marketing Digital. Possui experiência no campo da docência tendo atuado como professora de cursos de Administração, Marketing e Marketing Digital.

Marcos Antonio Franklin, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Experiência profissional na área de gestão da inovação e processos organizacionais. Doutor em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e mestre em Qualidade pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É professor do núcleo docente permanente do Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios do Centro de Ciências Sociais e Aplicadas da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Desenvolve projetos de pesquisa aplicada em temas relacionados com gestão da inovação, sustentabilidade, redes, qualidade, ambiente e processos organizacionais. Têm publicações em congressos e revistas nacionais e internacionais nesses temas.

References

Barnes, L., & Lea-Greenwood, G. (2007). “From concept to consumer: the case of fast fashion”. Proceedings from the Textile Institute World Conference. The Textile Institute, Colombo, Sri Lanka, March.

Berry, C. J. (1994). The idea of luxury. Cambridge University Press, Cambridge.

Bianchi, C., Birtwistle, & G. S., (2010). Give away, or donate: an exploratory study of fashion clothing disposal behaviour in two countries. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 20, n.3, p. 353-368.

Coughlan, A. L. et al. (2002). Canais de marketing e distribuição. Tradução Lucia Simonini.6ed. Porto Alegre: Bookman.

Deloitte. (2020). Os poderosos do varejo de luxo 2020: a nova era da moda e do luxo. [S. l.], 2020. Disponível em: https://www2.deloitte.com/br/pt/pages/consumer-business/articles/poderosos-varejo-luxo.html. Acesso em: 10 dez. 2021.

Dhanaraj, C., & Parkhe, A. (2006). Orchestrating innovation networks. Academy of Management Review, 31(3), 659–669.

Diniz, P. (2021). Brasil é o país onde o setor de luxo menos sofreu na pandemia. Disponível em: https://valor.globo.com/eu-e/noticia/2021/04/09/brasil-e-o-pais-onde-o-setor-de-luxo-menos-sofreu-na-pandemia.ghtml. Acesso em: 12 dez. 2021.

Dombek-Keith, K. (2009). E-fashioning the future: eco-friendly apparel design: VDM Verlag Dr. Müller.

Dubois, B., & Duquesne, P. (1993). The market for luxury goods: income versus culture. European Journal of Marketing [S. l.], v. 27, n. 1, p. 35-44.

Fashion Network. (2017). Kering cria plano de sustentabilidade para suas 16 marcas de luxo. Disponível em: <https://br.fashionnetwork.com/news/Kering-cria-plano-de-sustentabilidade-para-suas-16-marcas-de-luxo,787604.html>. Acesso em: 10 dez. 2021.

Forbes Brasil. (2021). Com mais milionários no mundo, mercado de luxo cresce na pandemia - 9 ago. 2021. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-money/2021/08/com-mais-milionarios-no-mundo-mercado-de-luxo-cresce-na-pandemia/. Acesso em: 12 dez. 2021.

Franklin, M. A. Mascarenhas S. A., & Issa Jr, E. N. (2019). Gestão do mix de produtos como estratégia de negócios: a empresa Santo Grão. LOGS – Logística e Operações Globais Sustentáveis. São Paulo, v. 1, n. 1, p. 150-165.

Gazeta News. (2019). Turistas brasileiros gastaram mais de U$11 bi nos Estados Unidos em 2018. Disponível em: <https://www.gazetanews.com/turistas-brasileiros-gastaram-mais-de-u11-bi-nos-estados-unidos-2018/index.html>. Acesso em: 10 dez. 2021.

Goldenberg, M. (1997). A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record.

Hair, J.F, Babin, B., Money, A., & Samouel, P. (2006). Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.

Jordan, R. (2021). O novo dress code dos looks de trabalho no pós-pandemia. Leia mais em: https://claudia.abril.com.br/blog/trabalho-carreira-rachel-jordan/dress-code-trabalho-presencial-looks/. [S. l.], 9 nov. 2021. Disponível em: https://claudia.abril.com.br/blog/trabalho-carreira-rachel-jordan/dress-code-trabalho-presencial-looks/. Acesso em: 10 dez. 2021

Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Administração de marketing. 12ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Lestari, M.T., & WahyunI, I. I. (2021). The phenomenon of personal shoppers among women in urban cities. Acesso em: 10 dez. 2021.

Ligero, B. (2021). Ainda vale a pena fazer compras nos Estados Unidos? Viagem e Turismo. 8 nov. 2021. Disponível em: https://viagemeturismo.abril.com.br/mundo/ainda-vale-a-pena-fazer-compras-nos-estados-unidos/>. Acesso em: 10 dez. 2021.

Malhotra, N. (2001). Pesquisa de marketing. 3.ed. Porto Alegre: Bookman.

Marcondes, R. C., Miguel, L. A. P., Franklin, M. A., & Perez, G. (2017). Metodologia para trabalhos práticos e aplicados: administração e contabilidade - [livro eletrônico] São Paulo: Editora Mackenzie.

Medeiros, L. (2014). Entre as 10 marcas preferidas dos brasileiros, apenas 3 são nacionais. In: Entre as 10 marcas preferidas dos brasileiros, apenas 3 são nacionais. [S. l.], 3 jun. 2014. Disponível em: https://www.mundodomarketing.com.br/ultimas-noticias/30858/entre-as-10-marcas-preferidas-dos-brasileiros-apenas-3-sao nacionais.html. Acesso em: 12 dez. 2021.

Nielsen. (2019). Brasileiros estão cada vez mais sustentáveis e conscientes. Disponível em: <https://www.nielsen.com/br/pt/insights/article/2019/brasileiros-estao-cada-vez-mais-sustentaveis-e-conscientes/>. Acesso em: 10 dez. 2021.

Receita Federal Brasileira. (2017). Entenda como é o processo de liberação de mercadorias pela Receita para produtos comprados no exterior. [S. l.], 7 ago. Disponível em: https://www.gov.br/fazenda/ptbr/assuntos/noticias/2017/agosto/entenda-como-e-o-processo-de-liberacao-de-mercadorias-pela-receita-para-produtos-comprados-no-exterior. Acesso em: 10 dez. 2021.

Segura, A. (2019). The fashion pyramid of brands. [S. l.], 11 mar. 2019. Disponível em: https://fashionretail.blog/2019/03/11/the-fashion-pyramid-of-bran. Acesso em: 14 jun. 2022.

Strehlau, S. (2008). Marketing do luxo. São Paulo: Cengage Learning.

Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2008). Gestão da inovação. 3ed. São Paulo: Artmed.

Tungate, M. (2014). O mundo do luxo: o passado, o presente e o futuro das marcas de luxo. [S. l.]: Editora Pensamento-Cultrix.

Visa. (2021). 56% dos gastos de brasileiros no exterior já são feitos pela internet. 2021? Disponível em: <https://www.visa.com.br/sobre-a-visa/noticias-visa/sala-de-imprensa/56-dos-gastos-de-brasileiros-no-exterior-ja-sao-feitos-pela-internet.html>. Acesso em: 10 dez. 2021.

Williamson, O. E. (1981). The modern corporation: origins, evolution, attributes. Journal of Economic Literature, California, v. 19, n. 4, p. 1537- 1568, dez.

Published

2024-07-04

How to Cite

da Silva Gonçalves, A. M., & Franklin, M. A. (2024). INNOVATION IN INTERMEDIATION SERVICE FOR LUXURY AND PREMIUM FASHION PRODUCTS AND PERSONAL SHOPPER BETWEEN COUNTRIES. Práticas Em Contabilidade E Gestão, 12(1). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/pcg/article/view/16787