Redução de perdas operacionais de produtos perecíveis comercializados em uma rede de Atacarejo na Região Metropolitana de São PauloO
Keywords:
Atacarejo, perdas, perecíveisAbstract
This study aimed to reduce cash and carry losses by admitting that loss management is a way to obtain a competitive advantage. Concepts of strategy and competitive advantage, data analysis, and cause and effect were applied to solve a real problem: the losses of perishable products. The cash and carry operation is a mix of retail operation (sale of units to the final consumer) and wholesale (sale of large volumes to entrepreneurs and business owners). The company Atacarejo Ipsum (fictitious name due to confidentiality) has five stores in the capital, metropolitan region and the interior of São Paulo. It serves both the end consumer and the small entrepreneur. Its stores have a wide assortment of products, with the main groups being butchery, produce, grocery, beverages, hygiene, and cleaning. Tableau analyzed financial loss data for two stores over four months and at the product level. The intervention was based on three pillars: refrigeration, expiration date control and inventory management. The company's competitive advantage is expected to improve by implementing the defined actions. Methodologies for analyzing competitive advantage (Barney & Hesterly, 2011), methods for practical work (Marcondes et alli., 2017) and methodology for structured analysis of KDD data (Fayyad et alli., 1996) were combined. The analyses led to the discovery of relevant information for the business management of a medium-sized company, promoting productivity gains and increasing satisfaction with the service offered.
Downloads
References
Associação Brasileira de Prevenção de Perdas [ABRAPPE] – (2019) Pesquisa ABRAPPE de Perdas no Varejo Brasileiro. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de http://www.abrappe.com.br/downloads/EY_Pesquisa_Abrappe_2019.pdf
Associação Brasileira de Supermercados [ABRAS] (2020) Setor supermercadista registra faturamento de R$ 378,3 bilhões em 2019, junho de 2020. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de https://www.abras.com.br/clipping.php?area=20&clipping=70791
Associação Paulista de Supermercados [APAS] (2011) Programa de Olho na Validade. Recu-perado em 27 de setembro de 2020 de https://portalapas.org.br/campanhas/de-olho-na-validade/
Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2011). Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Prentice Hall Brasil.
Bluesoft (2021). Funcionalidades do ERP. Recuperado em 2 de maio de 2021 de https://bluesoft.com.br/funcionalidades/
Bozzo, A. L. (2016). Análise da preferência do consumidor de baixa renda para a expansão da rede de supermercados Dia% nas regiões periféricas de São Paulo e São José dos Campos (SP): Mercado de vizinhança e atacarejo. (Dissertação de mestrado). Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM, São Paulo, SP, Brasil.
Castro, L.N., & Ferrari, D.G. (2016). Introdução à mineração de dados. São Paulo: Saraiva.
Fayyad, U.M., Piatetsky Shapiro, G., & Smyth, P. (1996). From data mining to knowledge discovery in database. AI Magazine. 17(3), Fall 1996. pp. 38-54.
Ishikawa, K. (1993) Controle de qualidade total à maneira japonesa. Rio de Janeiro: Campus.
Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2007). Explorando a estratégia corporativa: textos e casos. Porto Alegre: Bookman.
Marcondes, R.C.; Miguel, L.A. P.; Franklin, M.A., & Perez, G. (2017). Metodologia para elaboração de trabalhos práticos e aplicados: administração e contabilidade. Recuperado em 16 de junho de 2020 de https://www.mackenzie.br/fileadmin/ARQUIVOS/Public/6-pos-graduacao/upm-higienopolis/mestrado-doutorado/admin-desen-negocios/2018/Livro_Metodologia_trabalhos_praticos.pdf
Nunes, Filho, R. (2020) Um passo a ser celebrado. SuperHiper. 46(526), maio de 2020. pp. 18-19, Ranking 2020, pp. 46-57. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de http://superhiper.abras.com.br/pdf/259.pdf
Projeto Fruta Feia (2020), Portugal. Recuperado em 10 de outubro de 2020 de https://frutafeia.pt/pt
Rios, T. C. (2012) Boas práticas em supermercados e na central de armazenamento e distri-buição. UFRGS. Recuperado em 08 de março de 2021 de https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/72764/000870966.pdf
Sanzovo, Neto, J. Desafios e bons resultados. SuperHiper. 46(526), maio de 2020. P. 3. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de http://superhiper.abras.com.br/pdf/259.pdf
Tableau (2021). The Tableau Platform. Recuperado em 2 de maio de 2021 de https://www.tableau.com/products/our-platform
Venngage (2020) Como escolher os melhores tipos de gráficos para seu infográfico? Venngage consultoria. Recuperado em 10 de outubro de 2020 de https://pt.venngage.com/blog/tipos-de-graficos/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudirene Santos Ferreira, Alberto de Medeiros Júnior, José Geraldo de Araújo Guimarães
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados na Práticas em Contabilidade e Gestão pertencem aos autores, que concedem à Universidade Presbiteriana Mackenzie os direitos de publicação do conteúdo. Após a aprovação do artigo, os autores concedem à revista o direito da primeira publicação.