Uma obra, múltiplos criadores

O cinema como uma arte de autoria coletiva.

Authors

  • Luísa Pinheiro Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Marcos Rizolli

Keywords:

Cinema; Interdiscipinaridade; Roteiro Audiovisual; Direção cinematográfica; Atuação cênica.

Abstract

This article intends to explore the interdisciplinarity inherent to cinema and the multiple professionals and knowledge linked to this area, as well as the instability that exists when trying to frame cinema as a discipline. To this end, they will be especially observed the figure of screenwriter, director and actors. Authors such as Doc Comparato, Rubens Rewald, Jaqueline Nacache and Constantin Stanislavski will be used in order to reflect on the cinematographic activity and specific demands of each of the related areas, exploring the collective creation during the cinematographic works and the interrelationships that each professional establish with rest of the audiovisual industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARONIAN, Marie-Aude; ROSELLO, Mireille. Jacques Rancière and Indisciplinarity. In: ART&RESEARCH: A Journal of Ideas, Contexts and Methods. Volume 2. No. 1. Summer 2008.
BRANDO, Marlon. Brando: Canções que minha mãe me ensinou/ Marlon Brando e Robert Lindsay. São Paulo: Siciliano, 1994.
COMPARATO, Doc. Da Criação ao Roteiro. São Paulo: Summus Editorial, 2009.
DAVINO, Glaucia. Roteiro, elemento oculto no filme: Filme, a cristalização do roteiro. 2000: Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo.
HODGE, Alison. Actor Training. Londres: Routledge, 2010.
JONES, David Richard. Great directors at work. Califórnia: University of California Press, 1986.
LOVELL, A; KRAMER, P. (Ed.). Screen Acting. Londres: Routledge, 1999.
NACACHE, Jacqueline. O ator de cinema. LISBOA: Texto&Grafia, 2012.
PARAÍZO, Lucas. Palavra de Roteirista. São Paulo: Editora Senac, 2014.
RICHARDS, Thomas. Trabalhar com Grotowski sobre as ações físicas. São Paulo: Perspectiva, 2012.
REWALD, Rubens. Dramaturgia: O texto e tudo mais ao redor. São Paulo: Sala Preta, v.09, p. 281-291, 2009.
STANISLAVSKI, Constantin. Minha vida na arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.
TOPORKOV, V. Stanislavski Ensaia: memórias. São Paulo: É Realizações, 2016.

Published

2021-12-10

How to Cite

Pinheiro, L., & Rizolli, M. . (2021). Uma obra, múltiplos criadores: O cinema como uma arte de autoria coletiva. Revista Trama Interdisciplinar, 12(2), 138–154. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/14805