Bullying at School: a Student’s Uunderstanding the Role of Witness
Main Article Content
Abstract
This article aims to analyze the understanding of adolescent students in the age from 12 to 16 years, of a public school and one private school, about the promoting reasons for bullying, emphasizing what the witnesses feel when they witnessed these situations. Almost 44% of private school children and about 51.5% of the public school revealed concern for the one being assaulted. As for the reasons why the author would harm the target, in the perception of the witness, 72% of subjects in private schools and 62% of public school consider that the author “feels better” than others, and 53% of the private school and 64.5% of the public school indicate that he wants to be more popular.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Avilés Martínez, J. M. (2013). Bullying: guía para educadores. Campinas, São Paulo, Mercado de Letras. (Coleção Psicologia e Educação em Debate)
Fante, C.; Pedra, J. A. (2008). Bullying escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed.
Kawashima, R. A. & Martins, R. A. (2011). Condutas de discriminação entre crianças da educação infantil. In: Tognetta, L. R. P.; Vinha, T. P. (Orgs.). Conflitos na instituição educativa: perigo ou oportunidade?1. ed. Campinas, SP, Mercado de Letras, pp. 57-87.
Maldonado, M. T. (2011). Bullying e ciberbullying: o que fazemos com o que fazem conosco? São Paulo, Moderna.
Moura, D. R.; Cruz, A. C. N. & Quevedo, L. Á. (2011). Prevalence and characteristics of school age bullying victims. Jornal de Pediatria. Rio de janeiro, 87(1): pp. 19-23.
Rolim, M. (2010). Bullying: o pesadelo da escola. Porto Alegre: Dom Quixote.
Salgado, F. S.; Senra, L. X. & Lourenço, L. M. (2014). Effectiveness indicators of bullying intervention programs: a systematic review of the international literature. Estudos de Psicologia. Campinas, São Paulo, 31(2), pp. 179-190, abril/junho.
Silva, A. B. B. (2010). Bullying: mentes perigosas nas escolas. Rio de Janeiro: Objetiva.
Silva, E. N. da; Rosa, E. C. de S. (2013). Professores sabem o que é bullying? Um tema para a formação docente. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. S.P, v. 17, N. 2, jul./dez., pp. 329-338.
Tardeli, D. A. & Pasqualini, A. R. B. (2011). Educação em valores: possibilidades de intervenção pedagógica na resolução de conflitos escolares. In: Tognetta, L. R. P.; Vinha, T. P. (Orgs.). Conflitos na instituição educativa: perigo ou oportunidade?.1. ed. Campinas, SP, Mercado de Letras, pp. 191-226.
Tognetta, L. R. P. (2005). Violência na escola: os sinais de bullying e o olhar necessário aos sentimentos. In: Pontes, A.; De Lima, V. S. Construindo saberes em educação. Porto Alegre: Editora Zouk.
Tognetta, L. R. P. (2009). Violência na escola x violência da escola. In: congresso Nacional de Educação da PUCPR – Educere, 8.; Congresso Ibero–americano sobre violências nas escolas – CIAVE, 3., Anais, Curitiba.
Tognetta, L. R. P. (2010a). A história da menina e do medo da menina: suplemente especial para pais e professores. 1. ed. Americana, SP: Adonis.
Tognetta, L. R. P. (2010b). Bullying: de onde vem a Violência que assola a Escola?. In: Garcia, A. (Org.). Pesquisas sobre o Relacionamento Interpessoal. Vitória: Editora da ABPRI.
Tognetta, L. R. P. (2011). Um olhar sobre o bullying escolar e sua superação: contribuições da psicologia moral. In: Tognetta, L. R. P.; Vinha, T. P. (Orgs.). Conflitos na instituição educativa: perigo ou oportunidade?.1. ed. Campinas, SP, Mercado de Letras, pp. 135-159.
Tognetta, L. R. P. & Bozza, T. L. (2010). Cyberbullying: quando a violência é virtual: um estudo sobre a incidência e sua relação com as representações de si em adolescentes. In: Seminário Violar: problematizando juventudes na contemporaneidade, 1. Campinas, SP. Anais... Campinas, SP: DE/UNICAMP.
Tognetta, L. R. P. & VINHA, T. P. (2010a). Até quando? Bullying na escola que prega a inclusão social. Educação. Santa Maria: UFSM, v. 35, n. 3, p. 449-464.
Tognetta, L. R. P. et al (2010). Características das relações entre pares e sua relação com o fenômeno bullying. In: Guimarães, A.M. e Pacheco e Zan, D.D. Caderno de resumos do I Seminário Violar: problematizando juventudes na contemporaneidade. Campinas, FE/UNICAMP.
Trevisol, M.T.C.; Uberti, L. (2013). Bullying na escola: inquirindo sobre as razões promotoras dos conflitos “entre” e “dos” alunos. Relatório de Pesquisa. Joaçaba: UNOESC.
Veiga, F. H. (2007). Indisciplina e Violência na escola: práticas comunicacionais para professores e pais. 3.ed. Coimbra: Almedina.
Zluhan, M. R.& Raitz, T. R. (2014). A educação em direitos humanos para amenizar os conflitos no cotidiano das escolas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (on line). Brasília, vol. 95, nº. 239, jan,/abr, pp. 31-54.