Computerized Tests as an aid in the selection of Human Resources

Main Article Content

Marilise Katsurayama
Samuel Reis e Silva
Washingthon Napoleão Eufrázio
Rita Suely Araújo de Souza
Maria Alice d´Ávilla Becker

Abstract

Computer information systems are increasingly present in the various human activities, bringing facilities for those who use them. Through computers psychology has the opportunity to obtain benefits in their field, speeding up the mechanical work and increasing the accuracy of the psychological tests. Thus, this study was designed with the goal of developing an exploratory research in a universe of 15 psychologists who work with Recruitment and Selection in the city of Manaus, seeking to raise the practical aspects of work in this context, verify the advantages of using these instruments, and assess their acceptance. To this were applied semi-structured interviews, whose results were later listed in categories of analysis. Thereafter, there was a low use of computerized tests and the lack of knowledge about them. But the professionals were favorable to the use of technological tools that can assist them in carrying out their activities within organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ADÁNEZ, G. P. Procedimientos de construccion y analisis de testes psicometricos. In: WECHSLER, S. M.; GUZZO, R. S. L. (Orgs.), Avaliação psicológica: perspectiva internacional. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

ALCHIERI, J. C.; NACHTIGALL, V. B. Testes psicológicos informatizados: a situação brasileira. Boletim de Psicologia, v.53, n.119, p. 187-200, 2003.

ARAÚJO, M.F. Estratégias de diagnóstico e avaliação psicológica. Psicologia: Teoria e Prática, v.9, n.2, p.126-141, 2007.

BRETHOWER, D. M. Organizational behavior management and instructional systems. In: AUSTIN, J.; CARR, J. E. (Orgs.), Handbook of applied behavior analysis (pp. 405-429). Reno: NV: Context Press. 2000.

CAMPOS, L.F.L. Supervisão Clínica: critérios, condutas e modelos de supervisão. Tese de doutoramento. São Paulo: IP-USP. 1994.

CRUZ, R.M. Medidas Psicológicas em Psicologia do Trabalho e das Organizações. In CRUZ, R.M., ALCHIERI, J.C.; SARDA JÚNIOR, J.J. (Org.) Avaliação e Medidas Psicológicas: produção de conhecimento e da intervenção profissional (pp. 173-179). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

GATEWOOD, R. D.; FIELD, H. S. Human resource selection. NY: Harcourt

Brace College. 1998.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GODOY, S. L. de; NORONHA, A. P. P. Instrumentos psicológicos utilizados em seleção profissional. Rev. Dep. Psicol.,UFF [online], vol.17, n.1, 2005.

HUTZ, C. S.; BANDEIRA, D. R. Avaliação psicológica no Brasil: Situação atual e desafios para o futuro. In: YAMAMOTO, O.H.; GOUVEIA, V. V. Gouveia (Orgs.). Construindo a psicologia brasileira. (pp. 261-278). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

JOLY, M. C. R. A. et al. Análise da produção científica em avaliação psicológica informatizada. Aval. Psicol. Porto Alegre, v. 3, n. 2, nov. 2004 .

KUMAR, D. Computer and assessmnt in science education, 1996.

Disponível em<http://www.ed.gov/databases/ERIC_digest/ed395770.html>. Acessado em 20/06/2009.

LACERDA, J. M.; AMARO, A. L. Psicologia do trabalho e informática: sistemas de apoio à decisão (SAD), aplicados à seleção de candidatos e acompanhamento do desempenho de pessoal. In: III EMEPRO Belo Horizonte, MG. 2007.

LIMONJE, N. Testes Informatizados – Uma nova Visão. Psicologia & Informática. Produções do III Psicoinfo e II Jornada do NPPI, p.285-293, 2006.

MARTINS, J.; BICUDO, M.A.V. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: EDUC, 1994.

MCFALL, R. M.; TOWNSEND, J. T. Foundations of Psychological Assessment: Implications for cognitive assessment in clinical science. Psychological Assessment, v.10, p.316-330, 1998.

MIGUEL, C. F. Uma introdução ao gerenciamento comportamental de organizações. In M. Delitti (Org.), Sobre comportamento e cognição (pp. 265-274). São Paulo: ESETec. 2001.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 3ed. São Paulo/ Rio de Janeiro: HICITEC – ABRASCO, 1994.

MUCHINSKY, P. M. (1997). Psychology Applied to Work (5ª ed.). NY: Brooks/ Cole. MUÍÏIZ, J.; HAMBLETON, R. K. Evaluación psicométrica de los tests informatizados. Em J. Olea, V. Ponsoda & G.Prieto (Orgs.). Tests informatizados ( pp. 23 -52) Madrid: Ediciones Pirámide, 1999.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Knowing what students know: The science and design of educational assessment. Committee on the Foundations of Assessment. Em: J.Pellegrino, N. Chudowsky, & R. Glaser (Orgs.) Board on Testing and Assessment, Center for Education. Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: National Academy Press, 2001.

NORONHA, A.P.P.; FREITAS, F.A.; OTTATI, F. Análise de Instrumentos de avaliação de interesses profissionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v.19, v.3, p.65-71, 2003.

PADILHA, S.; NORONHA, A.P.P.; FAGAN, C.Z. Instrumentos de Avaliação Psicológica: Uso e parecer de psicólogos. Avaliação Psicológica, v.6, n.1, p.69-76, 2007.

PEREIRA, F.M.; PRIMI, R.; COBÊRO, C. Validade de testes utilizados em seleção de pessoal segundo recrutadores. Psicologia: Teoria e Prática, v.5, n. 2, p.83-98, 2003.

RESOLUÇÃO CFP No 002/2003. Sobre o uso de testes psicológicos. Disponível em http://www.pol.com.br. Acesso em: 08 mar. 2008.

SANTOS, J.G.W.; FRANCO, R.N.; MIGUEL, C.F. Seleção de Pessoal: Considerações Preliminares sobre a Perspectiva Behaviorista Radical. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2003, 16(2), pp. 235-243.

TURBAN, M.; WETHERBE, G. Tecnologia da Informação para Gestão: Transformando os Negócios na Economia Digital. 3ª Ed. Porto Alegre: Bookman Companhia, 2004.

ZANELLI, J. C. O Psicólogo nas Organizações de Trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2002.