Questioning the Future: The Social Representations of Young Students

Main Article Content

Eugênia Coelho Paredes
Ana Rafaela Pecora

Abstract

This study presents the results of a research about the social representations of future perspectives produced by pre-adolescent and adolescent students, who study during the day at public schools in Cuiabá. The theoretical background is based on Serge Moscovici’s and on his collaborators proposals. Denise Jodelet’s contributions were specially applied to this study. The procedure used for collecting the data counted on questionnaires, applied in 30 public schools, in which 813 subjects were studied during the year of 2002, and interviews, conducted in eight schools, listening to 40 subjects, during the year of 2003. The collected data was processed by the software SPSS. Unvaried analyses and correlation bivariety tests were done. The SR of youths are constructed based on the elements: study, work, family and life-quality, rooted in the history and culture, represented by the family, specially by the motherly figure, that points to hegemonic type of representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

BANCHS, M. A. Representaciones sociales: pertinencia de su estudio y possibilidades de aplicacion. Boletim de AVEPSO, vol. XIV, n. 3, dic. 1991.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos, apresentação dos temas transversais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 436 p. Disponível em <http://www.sinepe-sc.org.br/5a8pt.htm>. Acesso em : 08 mar. 2002.

ERIKSON, E. Infância e Sociedade. Tradução Gildásio Amado. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

FERREIRA SALLES, L. M. Adolescência, escola e cotidiano; contradições entre o genérico e o particular. Piracicaba: UNIMEP, 1998.

FREIRE, P. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, M. H. S. P. Introdução à psicologia escolar. 3. ed. São Paulo: Queiroz, 1991.

GILLY, M. As representações sociais no campo da Educação. In: JODELET, D. (Org.). As Representações Sociais. Tradução Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 321-341.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As Representações Sociais. Tradução Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

MOSCOVICI, S. A Representação social da Psicanálise. Tradução Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

NASCIMENTO, I. P. As representações sociais do projeto de vida dos adolescentes: um estudo psicossocial. 2002. Tese (Doutorado). PUC, São Paulo.

PIAGET, J. Seis Estudos de Psicologia. Tradução Maria Alice Magalhães D’ Amorim e Paulo Sergio Lima Silava. 23. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.

PIAGET, J.; INHELDER, B. Da Lógica da Criança à Lógica do Adolescente. Tradução Dante Moreira Leite. São Paulo: Livraria Pioneira, 1976.

SANTOS, M. I. Projetos de vida e perspectivas futuras: um estudo sobre as representações sociais do tempo futuro presentes nos projetos de vida dos jovens. 2002. Dissertação (Mestrado). PUC, São Paulo.

SAWAIA, B. Exclusão ou Inclusão Perversa? In: SAWAIA, B. (Org.). As Artimanhas da Exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 7-13.

WAGNER, W. Sócio-Gênese e Características das Representações Sociais. In: MOREIRA, S. P.; OLIVEIRA, D. C. (Orgs.). Estudos Interdisciplinares de Representação Social. Goiânia: AB, 1998. p. 3-25.

WANDERLEY, M. B. Refletindo sobre a noção de exclusão. In: SAWAIA, B. (Org.). As Artimanhas da Exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 16-26.