Relationship Marketing Strategy Generating Loyalty Actions in a Family Business
Keywords:
Empresa familiar, Marketing de relacionamento, Fidelização do clienteAbstract
This study was elaborated with the objective of analyzing a family business and relationship marketing strategies focused on customer loyalty, given the challenge of running a family business. Therefore, some entrepreneurs might identify with the problems studied. The company selected was Laticínio Carinho, located in Augustinópolis, Tocantins. The kind of research conducted was the exploratory and the method applied was the qualitative. After interviews with employees from different areas of the company and a commercial representative, it was possible to analyze the company's situation and detail the main points to be improved. Thus, through the timely results obtained, some strategies were suggested, like implementation of a customer loyalty structured program, the adoption of training programs, financial incentives for employees and the organization and participation in trade shows and events.
Downloads
References
Bardin, L. (2007). Análise de conteúdo (3ª ed.). Lisboa: Edições 70.
Barreto, I. F., & Crescitelli, E. (2013). Marketing de relacionamento: como implantar e avaliar resultados (1ª ed.). São Paulo: Pearson Education do Brasil.
Bornholdt, W. (2005). Governança na empresa familiar: implementação e prática. Porto Alegre: Bookman.
Cobra, M. (2005). Marketing de serviços: turismo, lazer e negócios (Ed. Compacta). São Paulo: Cobra.
Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (2000). Comportamento do consumidor (8ª ed.). Rio de Janeiro: LTC.
Flick, U. (2009). Uma introdução à metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso.
Freitas, E., & Frezza, C. (2005). Pesquisa científica sobre “gestão e sucessão em empresa familiar”. Disponível em https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/1063/1499. Acesso em 08.04.2021.
Gil, A. C. (2019). Métodos e técnicas de pesquisa social (7ª ed.). São Paulo: Atlas.
Gordon, I. (2002). Marketing de relacionamento: estratégias, técnicas e tecnologias para conquistar clientes e mantê-los para sempre. São Paulo: Futura.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022, março). PIB cresce 4,6% em 2021 e supera perdas da pandemia. Disponível em https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/33066-pib-cresce-4-6-em-2021-e-supera-perdas-da-pandemia. Acesso em 04.04.2022.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Administração de marketing (14ª ed.). São Paulo: Pearson Education do Brasil.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Administração de marketing (15ª ed.). São Paulo: Pearson Education do Brasil.
Malhotra, N. K. (2019). Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada (7ª ed.). Porto Alegre: Bookman.
Ogden, J. R., & Crescitelli, E. (2007). Comunicação integrada de marketing (2ª ed.). São Paulo: Pearson Prentice Hall.
PwC. (2021). Confiança e impacto; porque as empresas familiares precisam agora para manter seu legado no futuro. PwC - 10ª Pesquisa Global sobre Empresas Familiares. Disponível em https://www.pwc.com.br/pt/estudos/setores-atividades/pcs/2021/08-03-Pesquisa-Empresas-Familiares_2021_VF.pdf. Acesso em 18.03.2022.
Rapp, S., & Collins, T. (1994). Maximarketing: os vencedores. São Paulo: Makron Books.
Samara, B. S., & Morsch, M. A. (2005). Comportamento do consumidor: conceitos e casos. São Paulo: Prentice Hall.
SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2022). Guia sobre gestão de empresas familiares. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Arquivos/Guia%20sobre%20gesta%CC%83o%20de%20empresas%20familiares.pdf. Acesso em: 19.03.2022.
SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2022, fevereiro). Negócios familiares: entenda como eles funcionam. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/as-caracteristicas-de-negocios-familiares,48e89e665b182410VgnVCM100000b272010aRCRD#:~:text=Um%20neg%C3%B3cio%20familiar%20%C3%A9%20a,acionistas%20e%20membros%20da%20diretoria. Acesso em: 19.03.22.
Silva, V. F. (2019). Gestão de empresa familiar. Porto Alegre: Grupo A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natália Reche Sorbile, Eduardo Neder Issa Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados na Práticas em Contabilidade e Gestão pertencem aos autores, que concedem à Universidade Presbiteriana Mackenzie os direitos de publicação do conteúdo. Após a aprovação do artigo, os autores concedem à revista o direito da primeira publicação.