Meaning of Schooling of Students of Youth and Adult Education

Main Article Content

Ellen Taline de Ramos
Claudia Stella

Abstract

The objective of this work is to present the investigation done on the process of return to adults’ school, using their meaning of schooling, understanding the reasons why students have returned to school and the meaning that the school acquired in theirs adulthood. We observed the devaluation of education as a child and realization of how the abandonment of studies have affected their lives, personal and professional, in addition, it was observed that nowadays, education is essential to the job market. The same labor market that took children out of school to take care of themselves, now requires of workers a return to school, so that they can continue in production chain and overcome (at least wishfully) your current socioeconomic status. We noticed also the historical heritage of producing dropout, in which those who come from the poorer classes carry stigmas of a supposed cultural gap throw exclusion and prejudice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Psychology and Education

References

Acosta, A. J., & Rego, M. A. S.(2006). A Educação no decorrer da inserção do Brasil no contexto capitalista 1930-1964: Implicações na Educação de Jovens e Adultos. In M. F., Scheibel & S. Lehenbauer (Orgs.). Reflexões sobre a Educação de Jovens e Adultos (pp. 75-92). Porto Alegre: Pallotti.

Adorno, T. W. (1995). Educação e Emancipação (4a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Adorno, T. W. (1996, dezembro). Teoria da Semicultura. Educação & Sociedade, São Paulo, ano XVII, (56), 388-411. Recuperado em 26 agosto, 2016, de http://adorno. planetaclix.pt/tadorno.htm.

Asbahr, F. da S. F., & Lopes, J. S. (2006). A culpa é sua. Psicologia USP, São Paulo, 17(1), 53-73, Recuperado em 26 agosto, 2016, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642006000100005&lng=pt.

Baquero, F. G. (2001). O fracasso escolar de jovens e adultos e o imaginário social. Dissertação de mestrado em Psicologia, Universidade Católica de Brasília, Brasília. Recuperado em 26 agosto, 2016, de http://www.ucb.br/sites/100/165/TeseseDissertacoes/Ofracassoescolardejovenseadultoseoimagin.pdf.

Bardin, L. (2000). Análise de Conteúdo. (Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro, Trads.). Lisboa: Edições 70. Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Recuperado em 10 janeiro, 2014, de http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

Brasil. Ministério da Educação (2001). Educação para Jovens e Adultos: ensino fundamental proposta curricular – 1º segmento (3a ed.). São Paulo/Brasília: Ação Educativa. Recuperado em 26 agosto, 2016, de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/propostacurricular/primeirosegmento/propostacurricular.pdf.

Brasil. Ministério da Educação (2002). Proposta curricular para a Educação de Jovens e Adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5ª a 8ª série: introdução (v. 1). Brasília: Secretaria de Educação Fundamental. Recuperado em 24 dezembro, 2008, de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja_livro_01.pdf.

Brasil. Ministério da Educação; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2013). Censo escolar da Educação Básica 2013. Brasília. Recuperado em 11 março, 2014, de http://portal.inep.gov.br/basica-censo.

Caldas, R. F. L. (2005, junho). Fracasso escolar: reflexões sobre uma história antiga, mas atual. Psicologia: Teoria e Prática. São Paulo, 7(1), 21-33. Recuperado em 26 agosto, 2016, de http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/ 1024/741.

Collares, C. A. L., & Moysés, M. A. A. (1997). O profissional de saúde e o fracasso escolar: compassos e descompassos. In A. M. Machado, C. Bertual, C. A. L Collares, C. B. Nora, J. G. S Bueno, & J. L.

Crochík. Conselho Regional de Psicologia de São Paulo. Educação Especial em Debate (pp.137-158). São Paulo: Casa do Psicólogo. Crochík, J. L. (1997). Aspectos que permitem a segregação na escola pública. In Conselho Regional de Psicologia de São Paulo. Educação Especial em Debate (p. 13-22). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Crochík, J. L. (2009). Educação para a resistência contra a barbárie. Revista Educação: Especial Biblioteca do Professor – Adorno Pensa a Educação 10, 16-25.

Ferreira, M. C., Assmar, E. M. L., Omar, A. G., Delgado, H. U., González, A. T., Silva, J. M. B., Souza, M. A., & Cisne, M. C. F. (2002). Atribuição de Causalidade ao Sucesso e Fracasso Escolar: Um Estudo Transcultural Brasil-Argentina-México. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, 15(3), 515-527, 2002. Recuperado em 12 setembro, 2014, de <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010279722002000300006&lng=en&nrm=iso>

Freire, P. (2006). Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

Paiva, J. M. de. (2007). Educação Jesuíta no Brasil Colonial. In E. M. T. Lopes, L. M. F. Filho, & C. G. Veiga (Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil (pp. 43-59). Belo Horizonte: Autêntica.

Patto, M. H. S. (2005). A Produção do Fracasso Escolar: Histórias de Submissão e Rebeldia (2a ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Pereira, J. M. M. (2011/2012). A escola do riso e do esquecimento: Idosos na educação de jovens e adultos. Educ. foco, Juiz de Fora, 16(2), 11-38, set. 2011/fev. 2012.

Vargas, P. G., & Gomes, M. de F. C. (2013). Aprendizagem e desenvolvimento de jovens e adultos: novas práticas sociais, novos sentidos. Educação e Pesquisa, 39(2), 449-463, abr./jun. 2013.