Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test

Main Article Content

Marcia de Lima Athayde
Cláudia Hofheinz Giacomoni
Cristian Zanon
Lilian Milnitsky Stein

Abstract

The school achievement test is a psychopedagogical instrument for children from 1st to 6th grade, assessing broadly learning through three subtests: reading, writing and arithmetic. The goal of this study was to evaluate the psychometric properties of the reading subtest, using principal axes analysis and item response theory to evaluate the internal structure, items difficulty and discrimination. The sample consisted of data from surveys conducted in four Brazilian states (N= 1831). Results indicated that the reading subtest presents evidence of unidimensionality, more accurately assess students with low and medium skill, and discriminates students only through third grade. These results indicate that subtest presents evidence of validity, but requires refinement.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Psychological Assessment

References

Athayde, M. L., Baesso, J. S., Dias, R. F., Giacchini, V., & Mezzomo, C. L. (2009). O papel das variáveis extralinguísticas idade e sexo no desenvolvimento da coda silábica. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 14(3), 293 299.

Barrera, S. D., & Nobile, G. G. (2010). Conhecimento ortográfico compreensão em leitura e competências de produção textual em alunos com dificuldades no processo de escolarização. In S. R. K. Guimarães & M. R. Maluf (Orgs.). Aprendizagem da linguagem escrita – contribuições da pesquisa (pp. 203 238). São Paulo: Vetor.

Ciasca, S. M., & Moura Ribeiro, M. V. (2006). Avaliação e manejo neuropsicológico da dislexia. In N. T. Rotta, L. Ohlweiler & R. S. Riesgo (Orgs.). Transtornos da aprendizagem – abordagem neurobiológica e multidisciplinar (pp. 181 193). Porto Alegre: Artmed.

Corso, H. V., & Salles, J. F. (2009). Relação entre leitura de palavras isoladas e compreensão de leitura textual em crianças. Letras de Hoje, 44(3), 28 35.

Ferreira, F. L., Costa, D. S., Micheli, L. R., Oliveira, L. F., Pinheiro Chagas, P., & Haase, V. G. (2012). School achievement test: normative data for a representative sample of elementary school children. Psychology & Neuroscience, 5(2), 157 164.

Flores Mendoza, C. E., Mansur Alves, M., Lelé, A. J., & Bandeira, D. R. (2007). Inexistência de diferenças de sexo no fator g (inteligência geral) e nas habilidades específicas em crianças de duas capitais brasileiras. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 499 506.

Jardini, R. S. R. (2003). Método das boquinhas: alfabetização e reabilitação dos distúrbios da leitura e escrita: cadernos de exercícios. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Knijnik, L. F., Giacomoni, C., & Stein, L. M. (2013). Teste de desempenho escolar: um estudo de levantamento. Psico-USF, 18(3), 407-416.

Lúcio, P. S., & Pinheiro, A. M. V. (2014). Novos estudos psicométricos para o subteste de leitura do teste de desempenho escolar. Temas em Psicologia, 22(1), 109-119.

Lúcio, P. S., Pinheiro, A. M. V., & Nascimento, E. (2009). O impacto da mudança no critério de acerto na distribuição dos escores do subteste de leitura do teste de desempenho escolar. Psicologia em Estudo, 14(3), 593 601.

Maluf, M. R. (2010). Do conhecimento implícito à consciência metalinguística indispensável na alfabetização. In S. R. K. Guimarães & M. R. Maluf (Orgs.). Aprendizagem da linguagem escrita – contribuições da pesquisa (pp. 17 32). São Paulo: Vetor.

Marturano, E. M., Toller, G. P., & Elias, L. C. S. (2005). Gênero, adversidade e problemas socioemocionais associados à queixa escolar. Estudos de Psicologia, 22(4), 371 380.

Rotta, N. T., & Pedroso, F. S. (2006). Transtornos da linguagem escrita dislexia. In N. T. Rotta, L. Ohlweiler & R. S. Riesgo (Orgs.). Transtornos da aprendizagem – abordagem neurobiológica e multidisciplinar (pp. 151 164). Porto Alegre: Artmed.

Salles, J. F. (2005). Habilidades e dificuldades de leitura e escrita em crianças de 2ª série: abordagem neuropsicológica cognitiva. Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Scliar Cabral, L. (2013). A desmistificação do método global. Letras de Hoje, 48(1), 6 11.

Stein, L. M. (1994). TDE – teste de desempenho escolar: manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Zimowski, M. F., Muraki, E., Mislevy, R. J., & Bock, R. D. (1996). BILOG MG: multiple group IRT analysis and test maintenance for binary items. Chicago: Scientific Software.