Institutional Discourse of Analysis of Teachers of Students Diagnosed as Autist in Schoolar Inclusion

Main Article Content

Isabel de Barros Rodrigues
Luiz Eduardo de V. Moreira
Rogério Lerner

Abstract

The currentness and importance of educational inclusion turn the study of several aspects involved needed for its understanding. The literature review found a lack of studies on institutional arrangements involved in the schooling of children diagnosed as autistic. Using the Institutional Discourse Analysis as a method to investigate, through interviews with six teachers, the idea on the development of students diagnosed with
autism or Pervasive Development Disorder and the positions taken by professionals in the education of these children. It was found present in the speech oppositions that characterize the concept of “student-problem”. The lack of standards are said to be the great challenge of inclusion, once there isn’t a pre-determination for the work of the teacher, school, treatment and the child’s development whose conception transits between the individual work and the comparison with the group, which characterize the feeling of “lack of knowledge” characteristic of the position of inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

AQUINO, J. G. Relação professor‑aluno: uma leitura institucional. 1995. 265 f. Tese (Doutorado em Psicologia)–Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.

BARROS, A. Alunos com deficiência nas escolas regulares: limites de um discurso. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 119‑133, 2005.

BARROS, A. S. S. Discursos e significados sobre as pessoas com deficiências nos livros didáticos de português: limites de sentidos e representações acerca da diferença. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 13, n. 1, p. 61‑76, 2007.

BATISTA, M. W.; ENUMO, S. R. F. Inclusão escolar e deficiência mental: análise da interação social entre companheiros. Estudos de Psicologia, v. 9, n. 1, p. 101‑111, 2004.

BISOL, C.; SPERB, T. M. Discursos sobre a surdez: deficiência, diferença, singularidade e construção de sentido. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 7‑13, 2010.

CARREIRO, L. R. R. et al. Importância da interdisciplinaridade para avaliação e acompanhamento do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 61‑67, 2008.

ENUMO, S. R. F. Avaliação assistida para crianças com necessidades educacionais especiais: um recurso auxiliar na inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 3, p. 335‑354, 2005.

ESPOSITO, B. P.; SAVOIA, M. G. Atendimento especializado a adolescentes portadores de transtornos psiquiátricos: um estudo descritivo. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 8 n. 1, p. 31‑40, 2006.

FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197‑223, 2001.

GALVÃO, L. F.; SERRANO, C. S. G. Análise do discurso, leitura institucional: um método. In: GUIRADO, M.; LERNER, R. (Org.). Psicologia, pesquisa e clínica. São Paulo: Anablume, 2007.

GILLBERG, C. Transtornos do espectro do autismo. 2005. Disponível em: <http://www.ama.org.br/site/pt/centro‑de‑conhecimento/artigos.html>. Acesso em: 2 dez. 2011.

GUILHON DE ALBUQUERQUE, J. A. Metáforas da desordem. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GUIRADO, M. Instituição e relações afetivas: o vínculo com o abandono. São Paulo: Summus, 1986.

GUIRADO, M. Psicologia institucional. São Paulo: EPU, 1987.

GUIRADO, M. Psicanálise e análise do discurso. São Paulo: Summus, 1995.

GUIRADO, M. A clínica psicanalítica na sombra do discurso. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

GUIRADO, M. Prefácio. In: GUIRADO, M.; LERNER, R. (Org.). Psicologia, pesquisa e clínica. São Paulo: Anablume, 2007.

MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 377‑405, 2006.

MORALES, A. S.; BATISTA, C. G. Compreensão da sexualidade por jovens com diagnóstico de deficiência intelectual. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 235‑244, 2010.

NOGUEIRA, C. Análise(s) do discurso: diferentes concepções na prática de pesquisa de psicologia social. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 235‑242, 2008.

OLIVEIRA, C. G.; ALBUQUERQUE, P. B. Diversidade de resultados no estudo do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 93‑102, 2009.

SANT’ANA, I. M. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, v. 10, n. 2, p. 227‑234, 2005.

SILVEIRA, F. F.; NEVES, M. M. B. J. Inclusão escolar de crianças com deficiência múltipla: concepções de pais e professores. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 79‑88, 2006.

SOARES, T. M. et al. A expectativa do professor e o desempenho dos alunos. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 157‑170, 2010.

SOMMER, L. H. A ordem do discurso escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 57‑67, 2007.

TESSARO, N. S. et al. Inclusão escolar: visão de alunos sem necessidades educativas especiais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 9, n. 1, p. 105‑115, 2005.