Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia

Main Article Content

Patricia Unger Raphael Bataglia
Marcia Regina Bortolanza

Abstract

This article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ARANHA, M. L. de A.. Filosofia da Educação. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: edições 70, 1977.

BATAGLIA, P.U.R. Ética na formação do Psicólogo – Teoria e Prática. 2001.102 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – IPUSP, São Paulo, 2001.

Um estudo sobre o juízo moral e a questão ética na prática da psicologia. 1996. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – IPUSP, São Paulo, 1996.

BETTOI, W.; SIMÃO, L.M. Entrevistas com profissionais como atividade de ensino-aprendizagem desejável na formação do psicólogo. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n.3, 2002, pp. 613-624.

DIAS, A. D.. Educação moral para a autonomia. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v.12, n.2, p. 2, 1999. Disponível em: . Acesso em: 15 abr. 2009.

DIMENSTEIN, M. D. B. O psicólogo nas Unidades Básicas de Saúde. Estudos de Psicologia, Natal, v. 3, n. 1, jun. 1998 .

FERREIRA NETO, J.L.; PENNA, L.M.D. Ética, clínica e diretrizes. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n.2, maio/ago, 2006.

LA TAILLE, Y. de. A Educação moral: Kant e Piaget. In: MACEDO, L. (org.) Cinco estudos de educação moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

¬¬______ Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LEITE, D.. et al. Estudantes e avaliação da universidade: um estudo conjunto Brasil-Portugual. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v.37, n.132, set./dez., 2007.

LEITE. J.F.N. A Formação do Psicólogo: Clínica, Social e Mercado. São Paulo: Escuta, 2004.

LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola publica a pedagogia critica social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.

LIND, G. O significado e medida da competência moral revisitada: um modelo do duplo aspecto da competência moral. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 13, n. 3, 2000b.

The importance of role-taking opportunities for self-sustaining moral development. Journal of Research in Education, v. 10, n.1,p. 9-15, 2000a.

OLIVEIRA, M. S. de. Desenvolvimento da competência de julgamento moral e ambiente de ensino-aprendizagem: uma investigação com estudantes de graduação em enfermagem. 2008.149 f. Tese (Mestrado em Enfermagem) – FIOCRUZ, Rio de Janeiro, 2008.

OLIVEIRA, M. N.de. A educação na ética kantiana. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, dez. 2004.

PATINO GONZALES, S.. Professional ethics education and learning environments 25th. Conference of the AME. Minneapolis, Minnesota, November 1999.

PEREIRA, F.M.; PEREIRA NETO, A. O psicólogo no Brasil: notas sobre seu processo de profissionalização. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 8, n. 2, p. 19-27, 2003.

PIAGET, J.. O juízo moral na criança. 4. ed. São Paulo: Summus editorial, 1994.

RIBEIRO, S.L.; LUZIO, C.A. As diretrizes curriculares e a formação do psicólogo para a saúde mental. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 203-220, dez. 2008.

RUÉ, J.. Aprender com autonomia no ensino superior. In ARAÚJO, U. F.; SASTRE G. Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 157-176.

SCHILLINGER, M. Learning environment and moral development: How university education fosters moral judgment competence in Brazil and two German-speaking countries. Aachen: Shaker Verlag, 2006.

SCHILLINGER-AGATI, M.; LIND, G.. Learning Environment at the University Level: ORIGIN/u. Paper presented at the annual meeting of the AME. Chicago, Nov. 2002.

VAZQUEZ, A. S. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.