Redução de perdas operacionais de produtos perecíveis comercializados em uma rede de Atacarejo na Região Metropolitana de São PauloO

Authors

  • Claudirene Santos Ferreira Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Alberto de Medeiros Júnior Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • José Geraldo de Araújo Guimarães Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Atacarejo, perdas, perecíveis

Abstract

This study aimed to reduce cash and carry losses by admitting that loss management is a way to obtain a competitive advantage. Concepts of strategy and competitive advantage, data analysis, and cause and effect were applied to solve a real problem: the losses of perishable products. The cash and carry operation is a mix of retail operation (sale of units to the final consumer) and wholesale (sale of large volumes to entrepreneurs and business owners). The company Atacarejo Ipsum (fictitious name due to confidentiality) has five stores in the capital, metropolitan region and the interior of São Paulo. It serves both the end consumer and the small entrepreneur. Its stores have a wide assortment of products, with the main groups being butchery, produce, grocery, beverages, hygiene, and cleaning. Tableau analyzed financial loss data for two stores over four months and at the product level. The intervention was based on three pillars: refrigeration, expiration date control and inventory management. The company's competitive advantage is expected to improve by implementing the defined actions. Methodologies for analyzing competitive advantage (Barney & Hesterly, 2011), methods for practical work (Marcondes et alli., 2017) and methodology for structured analysis of KDD data (Fayyad et alli., 1996) were combined. The analyses led to the discovery of relevant information for the business management of a medium-sized company, promoting productivity gains and increasing satisfaction with the service offered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associação Brasileira de Prevenção de Perdas [ABRAPPE] – (2019) Pesquisa ABRAPPE de Perdas no Varejo Brasileiro. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de http://www.abrappe.com.br/downloads/EY_Pesquisa_Abrappe_2019.pdf

Associação Brasileira de Supermercados [ABRAS] (2020) Setor supermercadista registra faturamento de R$ 378,3 bilhões em 2019, junho de 2020. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de https://www.abras.com.br/clipping.php?area=20&clipping=70791

Associação Paulista de Supermercados [APAS] (2011) Programa de Olho na Validade. Recu-perado em 27 de setembro de 2020 de https://portalapas.org.br/campanhas/de-olho-na-validade/

Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2011). Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Prentice Hall Brasil.

Bluesoft (2021). Funcionalidades do ERP. Recuperado em 2 de maio de 2021 de https://bluesoft.com.br/funcionalidades/

Bozzo, A. L. (2016). Análise da preferência do consumidor de baixa renda para a expansão da rede de supermercados Dia% nas regiões periféricas de São Paulo e São José dos Campos (SP): Mercado de vizinhança e atacarejo. (Dissertação de mestrado). Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM, São Paulo, SP, Brasil.

Castro, L.N., & Ferrari, D.G. (2016). Introdução à mineração de dados. São Paulo: Saraiva.

Fayyad, U.M., Piatetsky Shapiro, G., & Smyth, P. (1996). From data mining to knowledge discovery in database. AI Magazine. 17(3), Fall 1996. pp. 38-54.

Ishikawa, K. (1993) Controle de qualidade total à maneira japonesa. Rio de Janeiro: Campus.

Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2007). Explorando a estratégia corporativa: textos e casos. Porto Alegre: Bookman.

Marcondes, R.C.; Miguel, L.A. P.; Franklin, M.A., & Perez, G. (2017). Metodologia para elaboração de trabalhos práticos e aplicados: administração e contabilidade. Recuperado em 16 de junho de 2020 de https://www.mackenzie.br/fileadmin/ARQUIVOS/Public/6-pos-graduacao/upm-higienopolis/mestrado-doutorado/admin-desen-negocios/2018/Livro_Metodologia_trabalhos_praticos.pdf

Nunes, Filho, R. (2020) Um passo a ser celebrado. SuperHiper. 46(526), maio de 2020. pp. 18-19, Ranking 2020, pp. 46-57. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de http://superhiper.abras.com.br/pdf/259.pdf

Projeto Fruta Feia (2020), Portugal. Recuperado em 10 de outubro de 2020 de https://frutafeia.pt/pt

Rios, T. C. (2012) Boas práticas em supermercados e na central de armazenamento e distri-buição. UFRGS. Recuperado em 08 de março de 2021 de https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/72764/000870966.pdf

Sanzovo, Neto, J. Desafios e bons resultados. SuperHiper. 46(526), maio de 2020. P. 3. Recuperado em 27 de setembro de 2020 de http://superhiper.abras.com.br/pdf/259.pdf

Tableau (2021). The Tableau Platform. Recuperado em 2 de maio de 2021 de https://www.tableau.com/products/our-platform

Venngage (2020) Como escolher os melhores tipos de gráficos para seu infográfico? Venngage consultoria. Recuperado em 10 de outubro de 2020 de https://pt.venngage.com/blog/tipos-de-graficos/

Published

2024-10-17

How to Cite

Ferreira, C. S., de Medeiros Júnior, A., & Guimarães, J. G. de A. (2024). Redução de perdas operacionais de produtos perecíveis comercializados em uma rede de Atacarejo na Região Metropolitana de São PauloO. Práticas Em Contabilidade E Gestão, 12(3). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/pcg/article/view/17322