Os Impactos da COVID-19 em professores Lato Sensu
Keywords:
Remote Education. Qualitative Research. Post-GraduationAbstract
This study investigates the opinion and experiences of lato sensu graduate professors in private schools of Administration and Business during the transition from face-to-face classes to the remote format due to the COVID-19 pandemic. The research explores how teachers have adapted to the new teaching environment, developed competencies and faced challenges when dealing with educational technologies and remote teaching methods. Through qualitative interviews, the duality of views between the advantages of online flexibility and the limitations in terms of interactions and deep connections was identified. Interviewees emphasize the need to improve pedagogical resources and train teachers to ensure a more effective teaching experience in the digital environment. The study also indicates the emergence of social-emotional competencies and the potential of blended learning for the future. While focused on private schools, this research suggests continuing inquiry to better understand how the pandemic has shaped education more broadly.
Downloads
References
Boddy, C. R. (2016). Sample size for qualitative research. Qualitative Market Research: An International Journal, 19(4), 426–432.
Brasil. (2020). Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP Nº5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID - 19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jun. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2020-pdf/144511-texto-referencia-reorganizacao-dos-calendarios-escolares-pandemia-da-covid-19/file. Acesso em: 30 set. 2020.
Brunstein, J.; Serrano, C. A. (2008). Vozes da diversidade: um estudo sobre as experiências de inclusão de gestores e PcDs em cinco empresas paulistas. Cadernos EBAPE.BR, v. 6, n.3, p.1-27.
Dias, E.; Pinto, F. C. F. (2020). A Educação e a COVID-19. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, jul./set. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v28n108/1809-4465-ensaio-28-108-0545.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.
Gephart, R. (2004) From the editors: qualitative research and the Academy of Management Journal. Academy of Management Journal, v. 47, n. 4, p. 454-461.
Godoi, C. K.; Mattos, P. L. C. L. de. (2006). Entrevista qualitativa: instrumento de pesquisa e evento dialógico. In: Silva, A. B. da; Godoi, C. K.; Bandeira-de-Mello, R. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, p. 301-323.
Jiménez; Flores; Gómez. (1994). Análisis de datos cualitativos - aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU.
Maia, B. R.; Dias, P. C. (2020) Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, e 200067. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1678-9865-estpsi-37-e200067.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.
Merriam, S. B. (1998) Qualitative Research: A guide to Design and Implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice. Examples for discussion and analysis. San Francisco: Jossey-Bass, p. 37-39.
Miles; Huberman. (1984). Drawing valid meaning from qualitative data: Toward a shared craft. Educational researcher, 13(5), 20-30.
Qu, S. Q.; Dumay, J. (2011). The Qualitative Research Interview. Qualitative Research in Accounting and Management, 8(3), 238-264, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2058515
Sampieri, R.H.; Collado, C.F.; Lucio, M.P.B. (2013). Metodologia da pesquisa. 5ª ed. Porto Alegre (RS): AMGH.
Saunders, M.; Towsend, K. (2019). Choosing Participants. In: Cassell, C; Cunliffe, A.; Grandy, G. The SAGE Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods: History and Traditions. Londres: SAGE Publications Ltda. p. 480-492, 2019.
Zuin, A. A. (2006). Educação a distância ou educação distante? O Programa Universidade Aberta do Brasil, o tutor e o professor virtual. Educação e Sociedade [online], Campinas/SP, v. 27, n. 96, p. 935- 54, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300014. Acesso em: 30 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrea Cristina Deis Rodrigues, Silvio Popadiuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados na Práticas em Contabilidade e Gestão pertencem aos autores, que concedem à Universidade Presbiteriana Mackenzie os direitos de publicação do conteúdo. Após a aprovação do artigo, os autores concedem à revista o direito da primeira publicação.