Os Impactos da COVID-19 em professores Lato Sensu

Authors

Keywords:

Remote Education. Qualitative Research. Post-Graduation

Abstract

This study investigates the opinion and experiences of lato sensu graduate professors in private schools of Administration and Business during the transition from face-to-face classes to the remote format due to the COVID-19 pandemic. The research explores how teachers have adapted to the new teaching environment, developed competencies and faced challenges when dealing with educational technologies and remote teaching methods. Through qualitative interviews, the duality of views between the advantages of online flexibility and the limitations in terms of interactions and deep connections was identified. Interviewees emphasize the need to improve pedagogical resources and train teachers to ensure a more effective teaching experience in the digital environment. The study also indicates the emergence of social-emotional competencies and the potential of blended learning for the future. While focused on private schools, this research suggests continuing inquiry to better understand how the pandemic has shaped education more broadly.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Cristina Deis Rodrigues, Top Leader Training

Licenciatura em Pedagogia pela UNIFAI,  Master of Business Administration (MBA), Gestão Empresarial  pela Fundação Getúlio Vargas, Mestranda Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Master Coach pela SBC Coaching, Coaching com certificação pela BCI - Behavioral Coaching Institute e ICC - International Coaching Council com mais de 15.000 horas de atendimento.

Desde 1989 no segmento de RH contribuindo no desenvolvimento e aprimoramento de grandes empresas, Orientadora Vocacional com foco em Gestão de Pessoas, sempre teve como prioridade a assertividade na potencialização dos Talentos, Liderança Servidora e Valorização do Capital Humano. Utilizo ferramentas do Coaching como instrumentalização, sistematização de uma história vivida com a missão de desvendar, aos olhos do Coachee, seus principais pontos cegos e lhes proporcionar uma vida de Sucesso, Felicidade, Bem-estar e Saúde.

Nos últimos 10 anos, focando no desenvolvimento de empresas e pessoas, com ênfase em Gestão Estratégica de Negócios, desenvolvimento de competências e habilidades pessoais e da equipe, instrutora e palestrante para milhares de pessoas em todo o Brasil nas áreas comportamentais e técnicas como: Gestão Administrativa, Vendas, Qualidade, Recursos Humanos, Liderança e Motivação de Equipes,Desenvolvimento Pessoal e Profissional.

Com a missão de construir seu futuro fazendo o seu melhor hoje.

Silvio Popadiuk, Universidade Presbiteriana Mackenzie

He holds a PhD in Business Administration, a Master's degree in Business Administration, a Bachelor's degree in Statistics and is an adjunct professor in the Graduate Program in Business Administration at Mackenzie Presbyterian University.

References

Boddy, C. R. (2016). Sample size for qualitative research. Qualitative Market Research: An International Journal, 19(4), 426–432.

Brasil. (2020). Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP Nº5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID - 19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jun. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2020-pdf/144511-texto-referencia-reorganizacao-dos-calendarios-escolares-pandemia-da-covid-19/file. Acesso em: 30 set. 2020.

Brunstein, J.; Serrano, C. A. (2008). Vozes da diversidade: um estudo sobre as experiências de inclusão de gestores e PcDs em cinco empresas paulistas. Cadernos EBAPE.BR, v. 6, n.3, p.1-27.

Dias, E.; Pinto, F. C. F. (2020). A Educação e a COVID-19. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, jul./set. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v28n108/1809-4465-ensaio-28-108-0545.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

Gephart, R. (2004) From the editors: qualitative research and the Academy of Management Journal. Academy of Management Journal, v. 47, n. 4, p. 454-461.

Godoi, C. K.; Mattos, P. L. C. L. de. (2006). Entrevista qualitativa: instrumento de pesquisa e evento dialógico. In: Silva, A. B. da; Godoi, C. K.; Bandeira-de-Mello, R. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, p. 301-323.

Jiménez; Flores; Gómez. (1994). Análisis de datos cualitativos - aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU.

Maia, B. R.; Dias, P. C. (2020) Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, e 200067. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1678-9865-estpsi-37-e200067.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

Merriam, S. B. (1998) Qualitative Research: A guide to Design and Implementation. San Francisco: Jossey-Bass.

Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice. Examples for discussion and analysis. San Francisco: Jossey-Bass, p. 37-39.

Miles; Huberman. (1984). Drawing valid meaning from qualitative data: Toward a shared craft. Educational researcher, 13(5), 20-30.

Qu, S. Q.; Dumay, J. (2011). The Qualitative Research Interview. Qualitative Research in Accounting and Management, 8(3), 238-264, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2058515

Sampieri, R.H.; Collado, C.F.; Lucio, M.P.B. (2013). Metodologia da pesquisa. 5ª ed. Porto Alegre (RS): AMGH.

Saunders, M.; Towsend, K. (2019). Choosing Participants. In: Cassell, C; Cunliffe, A.; Grandy, G. The SAGE Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods: History and Traditions. Londres: SAGE Publications Ltda. p. 480-492, 2019.

Zuin, A. A. (2006). Educação a distância ou educação distante? O Programa Universidade Aberta do Brasil, o tutor e o professor virtual. Educação e Sociedade [online], Campinas/SP, v. 27, n. 96, p. 935- 54, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300014. Acesso em: 30 set. 2020.

Published

2024-09-13

How to Cite

Rodrigues, A. C. D., & Popadiuk, S. (2024). Os Impactos da COVID-19 em professores Lato Sensu. Práticas Em Contabilidade E Gestão, 12(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/pcg/article/view/17136

Most read articles by the same author(s)