INOVAÇÃO E TECNOLOGIA NA MODELAGEM DE UM NEGÓCIO EMPREENDEDOR: UMA ABORDAGEM ESTRATÉGICA
Abstract
This paper presents an account of the process of designing and defining an innovative business model dedicated to meeting the demand for services in child care and entertainment, when identifying a market gap in the provision of solutions demanded by parents or guardians who need to trust children under your responsibility to professional care, in unforeseen or emergency situations . The value proposition involves the intermediation between customers and service providers through an application. This is an unprecedented initiative, which does not find direct competitors established in the market. The project was carried out with a scientific method suited to applied work, which gives it the property of constituting a replicable model in equivalent situations. Conceptual and experimental views found in bibliographic sources were also used, in order to validate the proposition presented in aspects concerning an entrepreneurial project, including issues such as the strategic importance of innovation and the analysis of conditions to be faced in the implementation of the project and throughout its evolutionary stages, which made it possible to significantly reduce uncertainties regarding the potential success of the new business.
Downloads
References
Ansoff, H. I. (1977). Estratégia empresarial. McGraw-Hill.
Cravens, D.W., & Piercy, F. (2008). Marketing Estratégico (8a ed.). Amgh Editora.
Dornelas, J. C. A. (2021). Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. (8a ed.). Fazendo Acontecer.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Hoskisson, R. E. (2011). Administração Estratégica: competitividade e globalização. (2a ed.). Cengage Learning.
Hooley, G. J., Saunders, J. A., & Piercy, N. F. (2005). Estratégia de marketing e posicionamento competitivo. Pearson Prentice Hall.
Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2011). Fundamentos de Estratégia. Bookman.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P (2008). Mastering the management system. Harvard Business Review, 86(1), 62–77.
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). A estratégia do oceano azul: Como criar novos mercados e tornar a concorrência irrelevante. (10a ed.). Elsevier.
Kotler, P. (2000). Administração de Marketing. Pearson Education.
Lambin, J. J. (2000). Marketing estratégico. Mcgraw-hill: Interamericana.
Lei nº 13.709, de 14/08/2018, publicada em 15/08/2018 (2018). Dispõe sobre a proteção de dados pessoais e altera a Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014 (Marco Civil da Internet) (seção 1, nº 157). Brasília, DF. Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_ 03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm
Leiter, M (2020). Why Customer Experience Is Now Job No.1 for CEOs. Portal da Wharton University of Pennsylvania. https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/experience-displaced-quality-job-no-1/utm_source=kw_newsletter&utm_medium=email&utm_camp%E2%80%A6
Malik, R. S., Ahmad, S. S., & Hussain, M. T. H (2019, March 12). A Review of Agile Methodology in IT Projects. 2nd International Conference on Advanced Computing and Software Engineering (ICACSE). https://ssrn.com/abstract=3351064
Marcondes, R. C., Miguel, L. A. P., Franklin, M. A., & Perez, G. (2017). Metodologia para elaboração de trabalhos práticos e aplicados: Administração e contabilidade. Editora Mackenzie. https://www.mackenzie.br/fileadmin/ARQUIVOS/Public/6-posgraduacao/upm-higienopolis/mestrado-doutorado/admin-desennegocios/2018/Livro_Metodologia_trabalhos_praticos.pdf
Motta, G. da S. (2022). O que é um artigo tecnológico? Revista de Administração Contemporânea, 26(1). https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2022220208.por
Porter, M. E. (2004). Estratégia Competitiva – Técnicas para análise da Indústria e Concorrência. (7a ed.). Campus.
Ries, A. e Trout, J. (1981). Posicionamento: A batalha pela sua mente. Warner Books – McGraw-Hill Inc.
Ries, E. (2012). A Startup Enxuta: Como os empreendedores atuais utilizam inovação contínua para criar empresas extremamente bem-sucedidas. Leya Editora.
Rigby, D. K., Sutherland, J., & Takeuchi, H. (2016). Embracing Agile: How to master the process that’s transforming management. Harvard Business Review, 50, 40–48. https://hbr.org/2016/05/embracing-agile
Robinson, S. J. Q., Hitchens, R. E., & Wade, D. O. (1978). A Matriz de Política Direcional – Ferramenta para Planejamento Estratégico.
Smith, H. A., & Watson, R. T. (2019). Digital Transformation at Carestream Health. MIS Quarterly Executive, 18(1), 85–98. https://aisel.aisnet.org/misqe/vol18/iss1/8
Downloads
Published
Versions
- 2023-06-20 (2)
- 2023-06-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rinaldo Allara, Filipe Sulprino Batista, Ligia Maura Primo Maluf, José Antonio León Rodriguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados na Práticas em Contabilidade e Gestão pertencem aos autores, que concedem à Universidade Presbiteriana Mackenzie os direitos de publicação do conteúdo. Após a aprovação do artigo, os autores concedem à revista o direito da primeira publicação.