Elaboration of a Resource Map as a Support Process to the Development of a New Business Based on the Internet

Authors

  • Josué Vitor de Medeiros Júnior Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Miguel Eduardo Moreno Añez Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Manoel Veras de Sousa Neto Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcelo Hugo de Medeiros Bezerra Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

Resouce – Based View. System Dynamics. Map Resources. Strategic Resources. Startup.

Abstract

The article aims to presents a method to elaborate a Map Resources to support the planning of a new business based on the internet from the perception of your entrepreneur. The resulting resource map is a visual representation of the interrelationship between strategic resources, and characterized according to the theoretical assumptions of the Resource - Based View (RBV), as well as the system dynamics that characterizes such representations by feedback loops, flows and accumulations, which are responsibles for behaviors of systemic aspects as organizational performance. In relation to the methodology, the research is characterized as exploratory descriptive, subtype case study and to data collection were used questionnaires and interviews with the entrepreneur responsible for the business. The method of preparation of the map is formed by several steps such as raising and selection of strategic resources of the company, defining the flow of accumulation of resources and the relationships between them, identification of policies for resource development, incorporating financial variables and identification of the capabilities responsible for business development. As a result, obtained the identification and classification of startup’s strategic resources and how these resources are interrelated and how they influence themselves impacting the performance of the organization. The originality of this work comes from the construction of the strategic map in a startup, assisting the entrepreneur to identify and exploit the strategic resources from the beginning and how entrepreneur’s  decision-making can impact on company performance. The principal contribution of this paper it is related to the process of preparing the map, through a visual representation of nonlinear strategic resources, from the entrepreneur's mental model, appeared as a process of learning and reflection about non experienced aspects of the business, but exposed to a logic of check consistency of the balance of the system resources designed to generate sustainable competitive advantage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josué Vitor de Medeiros Júnior, Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

O Prof. Josué Vitor de Medeiros Júnior é doutorando em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É professor assistente da UFRN, Departamento de Ciências Administrativas. Possui interesses nas áreas de Estratégia em empresas nascentes; Dinâmica de Sistemas e Gestão da Tecnologia da Informação.

Miguel Eduardo Moreno Añez, Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Miguel Eduardo M. Añez é Professor Titular pelo Departamento de Administração da UFRN e Pós-Doutor em Administração Internacional pelo Centro Detudes em Administration Internacionale da Ècole Des Hautes Ètudes Commerciles (HEC), Universite de Montréal, (Canadá). É Doutor em Administração pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo. Interessado nas áreas de Estudos Organizaconais, Estratégia e Negócios Internacionais.

Manoel Veras de Sousa Neto, Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (1983), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1985) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo - USP (2001). Atualmente é professor associado da UFRN atuando na área de Administração, com ênfase em Tecnologia da Informação. Faz parte dos grupos de pesquisa registrados no CNPQ : Grupo de Gestão de Sistemas e Tecnologias de Informação e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Gestão Institucional e Políticas Públicas. Coordena as especializações Gestão Estratégica de Negócios , Gestão da Tecnologia da Informação e Arquitetura de Nuvem na UFRN. É autor de cerca de oitenta artigos acadêmicos e de vários livros na área de Tecnologia da Informação com foco em Capacitação Profissional.

Marcelo Hugo de Medeiros Bezerra, Departamento de Ciências Administrativas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduando em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista de Iniciação Científica do CNPq , interessado nas áreas de Estratégia Organizacional, Inovação em Startups e Empreendedorismo.

Published

2015-11-03

Issue

Section

Resources and Entrepreneurial Development