Análise narrativa da websérie Imaginário: perspectivas da folkmídia, do fantástico e do horror na obra de Bruno Esposti

Authors

  • Ana Catarine Mendes da Silva Mestranda, UNICAMP
  • Isabela Marques Graduanda, UNICSUL
  • João Paulo Hergesel Pontifical Catholic University of Campinas
  • Luan Ximenes Dias Mestrando, PUC-CAMPINAS

Keywords:

Estudos de Televisão, Ficção Seriada Televisiva, Narrativas Midiáticas, Websérie, Folkmídia

Abstract

How can a serial fiction product use elements of Brazilian folklore, in combination with the fantastic and the horror, to build its narrative? Based on this question, the present work analyzes the webseries Imaginário (2016), by filmmaker Bruno Esposti, which narrates, in each chapter, an urban or folkloric legend of Brazil. This article aims, therefore, to detect the intersections between national folklore, digital media and horror in audiovisual. In order to carry out this study, firstly a theoretical contextualization about the webseries, the media narratives and the webseries Imaginário is presented. Then, a conjuncture in relation to Brazilian folklore is briefly described, recovering epistemological discussions of Folkcommunication (MARQUES DE MELO, 2007; BENJAMIN, 2007), especially in its so-called folkmídia (LUYTEN, 2002; D'ALMEIDA, 2003). After that, aspects of fantastic narrative and horror are presented, based mainly on studies by Todorov (1970) and Cánepa (2008). Subsequently, the webseries Imaginário is analyzed, observing its main narrative elements interesting to the audiovisual, as pointed out by Bordwell and Thompson (2013), based on the analysis script by Gancho (1991), in dialogue with semantic aspects of folk culture compiled by Cascudo (2005). Finally, the final considerations of the research are developed, highlighting the main learnings and considerations made during the research. Among the main results, it is noticed that the webseries can be configured as an audiovisual serial fiction format capable of rescuing elements of folklore and popular culture (Folkcommunication), resignifying them and presenting them in a massive way (folkmedia) for a diverse target audience.

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Author Biographies

Ana Catarine Mendes da Silva, Mestranda, UNICAMP

Graduanda do curso de Relações Públicas da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Bolsista FAPIC/Reitoria (PUC-Campinas). Membro do grupo de pesquisa Entre(dis)cursos: sujeito e língua(gens).

Isabela Marques, Graduanda, UNICSUL

Graduanda do curso de Letras da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Membro do grupo de pesquisa Entre(dis)cursos: sujeito e língua(gens). Bolsista FAPIC/Reitoria (PUC-Campinas).

João Paulo Hergesel, Pontifical Catholic University of Campinas

Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Doutor em Comunicação (UAM), com pós-doutorado em Comunicação e Cultura (Uniso). Membro do grupo de pesquisa Entre(dis)cursos: sujeito e língua(gens). Participante da Rede Brasileira de Pesquisa em Ficção Televisiva (Obitel Brasil) e da Red Iberoamericana de Investigación en Narrativas Audiovisuales (Red Inav).

Luan Ximenes Dias, Mestrando, PUC-CAMPINAS

Graduando do curso de Relações Públicas da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Bolsista FAPIC/Reitoria (PUC-Campinas). Membro do grupo de pesquisa Entre(dis)cursos: sujeito e língua(gens).

Published

2023-05-23

How to Cite

Mendes da Silva, A. C., Marques, I., Hergesel, J. P., & Ximenes Dias, L. (2023). Análise narrativa da websérie Imaginário: perspectivas da folkmídia, do fantástico e do horror na obra de Bruno Esposti. Revista Trama Interdisciplinar, 14(1), 181–196. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15504