Rita Irwin:

a/r/tography and the potential of educational encounters as artistic practices

Authors

  • Mirian Celeste Ferreira Dias Martins Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Art-based research; A/r/tography; educational encounters as artistic practices.

Abstract

Não há resumo para entrevista

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirian Celeste Ferreira Dias Martins, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Docente da pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie, onde coordena o Grupo de Pesquisa em Mediação Cultura. Docente do Curso de Pedagogia da mesma instituição. Autora de livros e artigos.

References

A/R/TOGRAFY. An invitation to think through art making, researching, teaching and learning. Disponível em:< https://artography.edcp.educ.ubc.ca/>. Acesso em 10 fev.2022.
DIAS, Belidson e IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013.
IRWIN, Rita. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. in: BARBOSA, Ana Mae e AMARAL, Lilian. Interritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: Editora Senac São Paulo; Edições SESC SP, 2008, p. 87-104.
IRWIN, Rita; BARNEY, Daniels T.; GOLPARIAN, Shaya. A/r/tografia como Metodología para la Investigación Visual. In: p. VIADEL, Ricardo Marín; Róldán, Joaquin. Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e Investigación artística. Visual Ideas. Arts Based Research and Artistic Research. Granada: Editoorial de la Universidad de Granada, p. 134-164.

e... e... e...
BONCI, Estela Maria Oliveira. Formação cultural e artística de estudantes de Pedagogia: constelações potenciais. 2018. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. Disponível em: <http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/3569>. Acesso em 1o fev.2022.
DEMARCHI, Rita. Ver aquele que vê: um olhar poético sobre os visitantes em museus e exposições de arte, 2015. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/1925>. Acesso em 10 fev. 2022.
Egas, Olga Maria Botelho. Metodologias artísticas de pesquisa em educação e deslocamento na formação docente: a fotografia como construção do pensamento visual, 2017. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017. Disponível em: <http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/3264). Acesso em 10 fev. 2022.
FERRARI, Solange Utuari. Veladuras do viver pedagógico: percursos poéticos, estésicos e educativos na formação do professor de arte. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. 2021. Disponível em: <https://dspace.mackenzie.br/handle/10899/28742>. Acesso em 10 fev. 2022.
MARTINS, Mirian Celeste. Território de concetos: Pesquisas baseadas em arte. São Paulo, 2022. Disponível em: <https://www.mirianceleste.com.br>. Acesso em 10 fev. 2022.
SASSO, Leísa. Livro-Objeto a/r/tográfico: Práticas de Pedagogias Culturais na periferia de Brasília, 2014. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: < https://repositorio.unb.br/handle/10482/16232>. Acesso em 10 fev. 2022.
SASSO, Leísa. Educação em Visualidades no Chicão: Centro Educacional São Francisco do Distrito Federal, 2018. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/35625>. Acesso em 10 fev. 2022.
Silva, Dila Ângela. Andarilhar e perceber a cidade com crianças da Educação Infantil: Cortejo, Arte e Mediação Cultural, 2020. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. Disponível em: <http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/4426>. Acesso em 10 fev. 2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

Ferreira Dias Martins, M. C. (2022). Rita Irwin:: a/r/tography and the potential of educational encounters as artistic practices. Revista Trama Interdisciplinar, 13(2), 17 – 28. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15338

Most read articles by the same author(s)