"Entre" as artes visuais e educação especial: inquietações que povoaram a metodologia operada na produção de um caderno didático

Authors

  • Marilda Oliveira de Oliveira Ufsm
  • Francieli Regina Garlet Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Cristian Poletti Mossi Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Vivien Kelling Cardonetti Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Keywords:

Didactic notebook. Visual Arts and Special Education. Otherness. Actual and virtual. Experience of the outside

Abstract

This paper proposes to bring into discussion the methodology operated in the process of a didactic notebook production for a Distance Learning Course in Special Education, whose focus is on the discipline of Visual Arts Education oriented to Special Education. Some questions are part of this trajectory: How to produce a didactic notebook as a locus of problem invention, not only as representation of given knowledge? How to invest in a notebook’s images and written texts so that the readers can position themselves, designing reading and experimentation paths? Thus, aiming to respond to the purposes of this work, some concepts such as otherness (GALLO, 2008 e SKLIAR, 2014), actual and virtual (DELEUZE, 2006a, 2006b), and experience of the outside (LEVY, 2011) were invited to dialogue with this study where connections were engendered with some lines of force. Such lines’ crossing backed the release of questions that were not limited to solving problems but were an invitation to experiments as ways to activate spaces of invention in the production of tensioning between images and writing, and in the investment of exploring in between the empty spaces to forge spaces for problematization. So, this text exists as a way to allow the transit of some affection from the creation of the didactic notebook, as well as the welcoming of some virtuality and the dissolution of what is given as naturalized on Visual Arts and Special Education, updating these settings as other not yet imagined possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CORAZZA, Sandra. Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa. Vorraber. (Org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 3a Ed. Rio de Janeiro: Lamparina editora, 2007. p. 103-127.
AUTORA; AUTOR; AUTORA; AUTORA. Título do caderno didático. Cidade: Editora, 2018. Disponível em: link para acesso.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. 1. ed. brasileira. Tradução de Ruth Joffily Dias e Edmundo Fernandes Dias. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Tradução de Antônio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2. ed. Tradução de Luiz Orlandi, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006a.
DELEUZE, Gilles. Foucault. 6º reimpr. da 1. ed. de 1988. Tradução de Claudia Sant’Anna Martins; Revisão de tradução Renato Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2006b.
DELEUZE, G. O ato de criação. Trad. J. M. Macedo. São Paulo: Folha de São Paulo, 1999.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Junior e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. São Paulo: Editora 34, 2012.
GALLO, Silvio. Eu, o outro e tantos outros: educação, alteridade e filosofia da diferença. In: II CONGRESSO INTERNACIONAL COTIDIANO: DIÁLOGOS SOBRE DIÁLOGOS, 2008, Rio de Janeiro. Anais do II Congresso Internacional Cotidiano: Diálogos sobre Diálogos. Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro: [s.n.], 2008, p. 1-16. Disponível em: http://www.grupodec.net.br/wp-content/uploads/2015/10/GalloEuOutroOutros.pdf Acesso em: 8 mai. 2020.
GALLO, Silvio. As múltiplas dimensões do aprender... In: COEB - CONGRESSO DE EDUCAÇÃO BÁSICA: APRENDIZAGEM E CURRÍCULO. 2012, Florianópolis. Anais COEB 2012, Florianópolis: [s.n.], 2012, p. 01-10. Disponível em: <http://189.8.211.4/coeb2012/arquivos/palestras/silvio_gallo.pdf> Acesso em: 8 mai. 2020.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 10. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
KASTRUP, Virgínia. Educação e invenção em tempos de incerteza. In: VOLZ, Jochen; PRATES, Valquíria (Orgs.). Incerteza viva: processos artísticos e pedagógicos – 32ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016. p. 1-5.
LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
AUTORA; AUTOR; AUTORA; AUTORA. Título do artigo. In: Organizadores do livro. Título do livro. Cidade: Editora, 2018. p. _-_ Disponível em: link para acesso.
PELBART, Peter Pál. O tempo não reconciliado: imagens de tempo em Deleuze. São Paulo: Perspectiva, 2007.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Tradução de Giane Lessa. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina. Editora da UFRGS, 2006.

Published

2022-12-23

How to Cite

Oliveira de Oliveira, M., Garlet, F. R., Poletti Mossi, C., & Kelling Cardonetti, V. (2022). "Entre" as artes visuais e educação especial: inquietações que povoaram a metodologia operada na produção de um caderno didático. Revista Trama Interdisciplinar, 13(2), 279–299. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15168