O ateliê como espaço interdisciplinar no ambiente acadêmico
Keywords:
criatividade; interdisciplinaridade; ateliê em universidade; arte em vidro; cultura material.Abstract
The artistic studio is a place that encourages the expansion of ideas and the development of languages, promotes the realization of creative and innovative production that we call Art. It is an essentially interdisciplinary space that unites theory and practice, thought and gesture. This article presents reflections on the experience lived in two different studios, especially dedicated to the creation of works made with glass material, the Mackenzie Presbyterian University and the Faculty of Fine Arts, Porto University, both coordinated by professors-artists, Regina Lara in Brazil and Teresa Almeida in Portugal. As a part of the university, the studio receives students for art and design courses, undergraduate and graduate courses, as well as research projects. The practical class taught in the studio is based on the principle that the experience assisted by a specific reflection generates a conscious creative process, essential for the formation of artists and designers. In these workshops, students are led to understand the physical and aesthetic properties of glass, in plasticity’s and expressive dialogues with other materials through experimentation with means of transforming matter. Relevant aspects of the creative process, routines, inspirations, experiences selected from among the proposed exercises and the studio environment are analyzed, especially those installed in universities that facilitate the emergence of interdisciplinary research, positively expanding its field of action.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual: uma Psicologia da Visão Criadora. 1ªed. São Paulo: Pioneira/Edusp, 1980.
ARNHEIM, Rudolf. Intuição e Intelecto na Arte. 2ªed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BEUYS, Joseph. Cada homem é um Artista. 2ªed. Santa Maria da Feira: 7 NÓS, 2011.
BRASSAÏ, Gilberte. Conversas com Picasso. 1ªed. São Paulo: Cosac & Naify, 2000.
Catálogo da Exposição hidden biodiversity, Estufa Fria, Lisboa, 2019.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihalyi. Fluir: Uma psicologia de la felicidad. Barcelona: Kairos, 1996.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihalyi. Creatividad: El fluir y la psicologia del descubrimento y la invencion. Barcelona: Paidós, 1998.
Dicionário Acadêmico Alemão-Português. Porto: Editora lda, 1978.
Dicionário Online Priberam da Língua Portuguesa. https://dicionario.priberam.org/empratamento Disponível em http:// dicionario.priberam.org. Acesso em 10 jan 2022.
FERREIRA, Antônio Quadros. Fazer falar a pintura. UP. Editorial, Universidade do Porto, 2011.
GARDNER, Howard. Arte, Mente, Cérebro, uma abordagem cognitiva da criatividade. 1ªed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
GAUGUIN, Paul. Antes e Depois. 1ªed. Porto Alegre: L&PM, 2000.
MATISSE, Henri. Escritos e reflexões sobre arte. 1ªed. Póvoa de Varzim: Ulisseia, 1972.
MELLO, Regina Lara Silveira. O Processo Criativo em Arte: Percepção de Artistas Visuais. 2008. Tese (Doutorado em Psicologia como Profissão e Ciência) Programa de Pós-Graduação do Centro de Ciências da Vida da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, PUCCAMP.
OSTROWER, Fayga. Acasos e a criação artística. 1ªed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
PICASSO, Pablo. O Touro, série de 11 litografias. Disponível em https://br.pinterest.com. Acesso em 30 jan 2022.
WECHSLER, Solange Muglia. Criatividade: Descobrindo e Encorajando. 1ªed. Campinas: Livro Pleno, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Regina Lara Silveira Mello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.