Constitution of teaching identity and dramatization

study with Biological Sciences students

Authors

  • Patrício Câmara Araújo Instituto Federal do Maranhão - IFMA
  • Jucleide Castro Silva Gomes Federal Institute of Maranhão - IFMA/Campus Barreirinhas

Keywords:

Identity., Teacher., Initial Formation, Biological Sciences

Abstract

Dramatization can be a resource to understand the process of teacher identity constitution. In this study, we used dramatization with the objective of analyzing meanings and positions related to the constitution of the teaching identity. For this, we developed a multi-method investigation, both qualitative and quantitative, through dialogic thematic analysis of the conversational process. Five students of the Licentiate in Biological Sciences participated in the research. The information was built from the video recordings of the construction of the dramatizations and their realization. The information suggests that the process of teachers' identity constitution of the participants develops from the experiences of teaching activities and the students' interactions in the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrício Câmara Araújo, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Doutor em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde (PGPDS/UnB). Professor de Filosofia/Metodologia Científica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA. Atua com os temas: identidade docente, filosofia da linguagem, psicologia cultural, dialogismo e metodologia da investigação científica. Líder do grupo de pesquisa Polifonia: Filosofia, Letras e Artes - linha de pesquisa: identidade, dialogismo e cultura.

Jucleide Castro Silva Gomes, Federal Institute of Maranhão - IFMA/Campus Barreirinhas

Graduate student in Biological Sciences at the Federal Institute of Maranhão - IFMA

References

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BEJA, A. C.; REZENDE, F. Processos de construção da identidade docente no discurso de estudantes da licenciatura em química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 2, p. 156-178, 2014.

BORGES, F. T.; ARAÚJO, P. C.; AMARAL, L. de C. do. Identidade na narrativa: a constituição identitária e estética da professora na interação com o aluno. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, n. esp., p. 1-9, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-3772e32ne27

DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GATTI, B. A.; NUNES, M. N. R (orgs). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p. 31-61.

LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.

NETO, A. A.; QUEIROZ, V. S. Os impactos do PIBID nas licenciaturas e na Educação Básica. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 18, n. especial, p. 98-121, 2014.

PERACOLI, A. P.; NEIVERTH, A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Produção de um teatro de máscaras de dinossauros sul americanos para sua divulgação, ensino de paleontologia e educação ambiental. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL; ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 10., 2007, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, 2007.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TORRES, E. C.; SALES, V. R. Educação Ambiental e o teatro de fantoches. In: HAMBURGER, E. W.; MATOS, C. (org.). O desafio de ensinar ciências no século XXI.
São Paulo: Universidade de São Paulo-Estação Ciências; Brasília: CNPq, 2000. p. 112-115.

Published

2022-12-23

How to Cite

Câmara Araújo, P., & Castro Silva Gomes, J. (2022). Constitution of teaching identity and dramatization : study with Biological Sciences students. Revista Trama Interdisciplinar, 13(2), 323–346. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15121