Constitution of teaching identity and dramatization
study with Biological Sciences students
Keywords:
Identity., Teacher., Initial Formation, Biological SciencesAbstract
Dramatization can be a resource to understand the process of teacher identity constitution. In this study, we used dramatization with the objective of analyzing meanings and positions related to the constitution of the teaching identity. For this, we developed a multi-method investigation, both qualitative and quantitative, through dialogic thematic analysis of the conversational process. Five students of the Licentiate in Biological Sciences participated in the research. The information was built from the video recordings of the construction of the dramatizations and their realization. The information suggests that the process of teachers' identity constitution of the participants develops from the experiences of teaching activities and the students' interactions in the teaching process.
Downloads
References
BEJA, A. C.; REZENDE, F. Processos de construção da identidade docente no discurso de estudantes da licenciatura em química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 2, p. 156-178, 2014.
BORGES, F. T.; ARAÚJO, P. C.; AMARAL, L. de C. do. Identidade na narrativa: a constituição identitária e estética da professora na interação com o aluno. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, n. esp., p. 1-9, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-3772e32ne27
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GATTI, B. A.; NUNES, M. N. R (orgs). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p. 31-61.
LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.
NETO, A. A.; QUEIROZ, V. S. Os impactos do PIBID nas licenciaturas e na Educação Básica. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 18, n. especial, p. 98-121, 2014.
PERACOLI, A. P.; NEIVERTH, A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Produção de um teatro de máscaras de dinossauros sul americanos para sua divulgação, ensino de paleontologia e educação ambiental. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL; ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 10., 2007, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, 2007.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TORRES, E. C.; SALES, V. R. Educação Ambiental e o teatro de fantoches. In: HAMBURGER, E. W.; MATOS, C. (org.). O desafio de ensinar ciências no século XXI.
São Paulo: Universidade de São Paulo-Estação Ciências; Brasília: CNPq, 2000. p. 112-115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Patrício Câmara Araújo, Jucleide Castro Silva Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.