EXPECTATIONS AND COLLEGE ADJUSTMENT IN COLLEGE STUDENTS
Main Article Content
Abstract
The aim of this study was to identify and compare expectations and the college adjustment among the freshmen and senior students and the impact of expectations on adaptation. The sample was 400 college students, being 151 men and 249 women, in the age range of 18 through 59 years old, from public and private universities in the State of Rio de Janeiro, Brazil, who answered the Questionnaire on Academic Involvement, versions A and B, regarding expectations and behaviors, and the Questionnaire on Academic Experiences, abridged version. Student’s t-test has been used to compare the groups and the Cohen’s d test to calculate the effect size. In order to evaluate the impact of the academic expectative on the adaptation to the university, linear regression analysis has been performed. The results have indicated differences, but with low magnitude for the expectations and adaptation of freshmen and senior students, and also, that the academic expectations of college students are predictors of college students’ adjustment to the University.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Aguiar, F. H. R., & Conceição, M. I. G. (2009). Expectativas de futuro e escolha voca-cional em estudantes na transição para o ensino médio. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 10(2), 105-115.
Almeida, L. S., Costa, A. R., Alves, F., Gonçalves, P., & Araújo, A. (2012). Expetati-vas académicas dos alunos do ensino superior: construção e validação de uma escala de avaliação. Psicologia, Educação e Cultura, 1(16), 70-85. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/20072?-mode=full.
Almeida, L. S., Ferreira, J. A., & Soares, A. P. (1999). Questionários de vivências aca-démicas: construção e validação de uma versão reduzida (QVA-r). Revista Portu-guesa de Pedagogia, 33(3), 181-207. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://hdl.handle.net/1822/12080.
Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. (2013). Critério de classificação eco-nômica Brasil. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://www.abep.org/criterio--brasil.
Astin, A. W. (1993). What matters in college?: four critical years revisited. San Fran-cisco: Jossey-Bass.
Cervato-Mancuso, A., & Silva, M. E. W. (2012). Percepção e expectativas dos alunos ingressantes no curso de nutrição. Revista de Cultura e Extensão USP, 8, 79-95. doi: http://dx.doi.org/10.11606%2Fissn.0000-0000.80.
Costa, A. R., Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2016). Expectativas acadêmicas em estudantes de engenharia do primeiro ano: uma análise de clusters. Psicologia, Educação e Cultura, 20(1), 65-78. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://pec.ispgaya.pt/edicoes/2016/PEC2016N1/index.html.
Ferreira, J. A., Almeida, L. S., & Soares, A. P. (2001). Adaptação acadêmica em estu-dantes do 1º ano: diferenças de gênero, situação de estudante e curso. Psico-USF, 6(1), 1-10. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://www.scielo.br/pdf/pusf/v6n1/v6n1a02.pdf.
Gomes, G., & Soares, A. B. (2013). Inteligência, habilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(4), 780-789. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722013000400019.
Guerreiro-Casanova, D., & Polydoro, S. (2010). Integração ao ensino superior: rela-ções ao longo do primeiro ano de graduação. Psicologia: Ensino & Formação, 1(2), 85-96.
Howard, J. A. (2005). Why should we care about student expectations?. In T. E. Miller, B. E. Bender., & J. H. Schuh (Eds.). Promoting reasonable expectations: aligning student and institutional thinking about the college experience (pp. 10-33). San Francisco: Jossey-Bass.
Igue, E. A., Bariani, I. C. D., & Milanesi, P. V. B. (2008). Vivência acadêmica e expec-tativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF, 13(2), 155-164. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicousf/v13n2/v13n2a03.pdf.
Kuh, G. D., Gonyea, R. M., & Williams, J. M. (2005). What students expect from college and what they get. In T. Miller, B. Bender, J. Schuh, & Associates (Eds.). Promoting reasonable expectations: aligning student and institutional thinking about the college experience (pp. 34-64). San Francisco: Jossey-Bass.
Moreno, P. F., & Soares, A. B. (2014). O que vai acontecer quando eu estiver na universidade?: expectativas de jovens estudantes brasileiros. Aletheia, 45, 114-127. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?s-cript=sci_arttext&pid=S1413-03942014000200009.
Oliveira, C. T., Carlotto, R. C., Vasconcelos, S. J. L., & Dias, A. C. G. (2014). Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários brasileiros: uma revisão de lite-ratura. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 15(2), 177-186.
Polydoro, S. A. J. (2000). O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica do universitário: condições de saída e de retorno à instituição. Tese de Doutorado, Unicamp, Faculdade de Educação, Campinas, São Paulo, Brasil. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://www.bibliotecadigital. unicamp.br/document/?code=-vtls000219642.
Santos, A. A. A., & Suehiro, A. C. B. (2007). Instrumentos de avaliação da integração e satisfação acadêmica: estudo de validade. Revista Galego-Portuguesa de Psico-loxía e Educación, 14(1), 107-119. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://ruc.udc.es/bitstream/2183/7055/1/RGP_14-8.pdf.
Soares, A. P., & Almeida, L. S. (2001). Transição para a universidade: apresentação e validação do Questionário de Expectativas Académicas (QEA). In B. D. Silva & L. S. Almeida (Eds.). Anais do Quarto Congresso Galaico-Português de Psicopedago-gia, pp. 899-909. Braga: Universidade do Minho. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://hdl.handle.net/1822/12107.
Soares, A. B., & Del Prette, Z. A. P. (2015). Habilidades sociais e adaptação à univer-sidade: convergências e divergências dos construtos. Análise Psicológica, 33(2), 139-151. doi: https://dx.doi.org/10.14417/ap.911.
Soares, A. B., Francischetto, V., Dutra, B. M., Miranda, J. M., Nogueira, C. C. C., Le-me, V. R., ... Almeida, L. S. (2014). O impacto das expectativas na adaptação aca-dêmica dos estudantes no Ensino Superior. Psico-USF, 19(1), 49-60.
Soares, A. B., Monteiro, M. C., Porto, A. M. S., Gomes, G., & Gomes, C. A. O. (2016). Expectativas acadêmicas de estudantes de psicologia brasileiros: estudo compa-rativo entre iniciantes e concluintes. Psicologia, Educação e Cultura, 20(1), 46-64. Recuperado em 22 junho, 2017, de http://pec.ispgaya.pt/edicoes/2016/PEC2016N1/index.html.
Teixeira, M. A. P., Dias, A. C. G., Wottrich, S. H., & Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 158-202.
Villar, J. D., & Santos, A. A. A. (2001). Questionário de vivência universitária: adap-tação para estudantes brasileiros. Manuscrito não publicado. Itatiba, SP. Univer-sidade São Francisco