Intervention in Cognitive and Metacognitive Reading Skills in Education Program Tutorial – PET Students

Main Article Content

Marisa Cosenza Rodrigues
Marilia Aparecida Pontes Alves
Rafaela Duque de Almeida
Renata de Lourdes Miguel da Silva

Abstract

Reading comprehension is essential for quality academic education. The aim of this study was to evaluate the effect of a program aimed at promoting the development of cognitive and metacognitive reading strategies in 11 students of the Psychology course, with scholarships on the Tutorial Education Program. These students were pre- and post-assessed by the metacognitive reading strategies scale (university format). The program involved 12 weekly meetings, totaling 24 hours based on a combination of three pillars of metacognitive strategies – AIM, K-W-L and K-W-L PLUS. Higher averages were found in the post-evaluation, with significant results for the three factors that make up the scale (global, support and problem solving), as well as for the overall score. The data suggests better use of cognitive and metacognitive reading strategies after the intervention, highlighting the importance of such studies with university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Psychology and Education

References

Calderón-Ibáñez, A., & Quijano-Peñuela, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Estudios Socio-Jurídicos, 12(1), 337-364.

Cantalice, L. M., & Oliveira, K. L. (2009). Estratégias de leitura e compreensão textual em universitários. Psicologia Escolar e Educacional, 13(2), 227-234.

Coelho, C. L. G., & Correa, J. (2010). Desenvolvimento da compreensão leitora através do monitoramento da leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(3), 575-581.

Espinosa, L. A., & Tamayo, A. M. C. (2009). La enseñanza de estrategias metacognitivas para el mejoramiento de la comprensión lectora: Estado de la cuestión.

Pensamiento Psicológico, 5(12), 125-138. Falk-Ross, F. C. (2002). Toward the new literacy: Changes in college students’ reading

comprehension strategies following reading/writing projects. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 45(4), 278-288.

Joly, M. C. R. A. (2004). Escala de Estratégias Metacognitivas de Leitura - formato universitário (EMeL-U). Manuscrito não-publicado, Universidade São Francisco, Itatiba.

Joly, M. C. R. A. (2007). Escala de Estratégias Metacognitivas de Leitura para Universitários brasileiros: Estudo de validade divergente. Universitas Psycologíca, 6(3), 507-521.

Joly, M. C. R. A., Cantalice, L. M., & Vendramini, C. M. M. (2004). Evidências de validade de uma escala de estratégias de leitura para universitários. Interação em Psicologia, 8(2), 261-270.

Joly, M. C. R. A., & Marini, J. A. S. (2006). Metacognição e Cloze na avaliação de dificuldades em leitura. In M. C. R. A. Joly, & C. Vectore (Orgs.), Questões de pesquisa e prática em Psicologia Escolar (pp. 13- 36). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Joly, M. C. R. A., Santos, L. M., & Marini, J. A. S. (2006). Uso de estratégias de leitura por alunos do Ensino Médio. Paidéia, 16(34), 205-212.

Kopcke, H. F. (1997). Estratégias para desenvolver a metacognição e a compreensão de textos teóricos na universidade. Psicologia Escolar e Educacional, 1(2-3), 59-67.

Marini, J. A. S. (2006). Metacognição e Leitura. Psicologia Escolar e Educacional, 10(2), 323-329.

Ministério da Educação. (2006). Programa de Educação Tutorial-PET: Manual de orientações básicas. Brasília: Secretaria de Educação Superior.

Oliveira, K. L., & Santos, A. A. A. (2005). Compreensão em leitura e avaliação da aprendizagem em universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(1), 118-124.

Oliveira, K. L., & Santos, A. A. A. (2008). Estudo de intervenção para a compreensão em leitura na Universidade. Interação em Psicologia, 12(2), 169-177.

Sampaio, I. S., & Santos, A. A. A. (2002). Leitura e redação entre universitários: Avaliação de um programa de intervenção. Psicologia em Estudo, 7(1), 31-38.

Santos, A. A. A., Suehiro, A. C. B., & Oliveira, K. L. (2004). Habilidades em compreensão da leitura: Um estudo com alunos de psicologia. Estudos de Psicologia, 21(2), 29-41.

Silva, E. M. T., & Witter, G. P. (2008). Compreensão de texto e desempenho acadêmico em estudantes de psicologia. Estudos de Psicologia, 25(3), 395-403.

Song, M. (1998). Teaching reading strategies in ongoing EFL University Reading Classroom. Journal of English Language Teaching, 8, 41-54.

Witter, G. P. (1997). Leitura e Universidade. In G. P. Witter (Org.), Psicologia: Leitura e Universidade (pp. 9-18). Campinas: Alínea.