Education And Psychoanalysis: A Feasible Union?

Main Article Content

Maviane Vieira Machado Ribeiro
Marisa Maria Brito da Justa Neves

Abstract

This work intends to investigate feasible interfaces between the fields of Edu cation and Psychoanalysis, especially in the context of a therapeutic education. For such, the theoretical contributions from Freud and Lacan were used as a starting point, articulating them to what have been used in the educational field. It was also taken into account some contributions from the therapeutical practice in an institution for autistics and psychotics children. In this union it was observed the effect of the approach over educational matters, unveiling the role of the educational practices in the constitution of the subject. It was concluded that the union between the two areas is feasible and positively contributes to the development of both fields and theirs users. It is reaffirmed the need to create conversational interfaces between these fields that relate, in this work, specifically to human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

BARROS, E. M. da R. O inconsciente e a constituição de significados na vida mental. Psicologia USP, São Paulo, v. 10, n. 1, 1999.

CASSORLA, R. M. S. Procedimentos, colocação em cena da dupla (“Enactment”) e validação clínica em psicoterapia psicanalítica e psicanálise. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, v. 25, n. 3, 2003.

CIACCIA, A. Da educação à psicanálise. Revista Estilos da Clínica, São Paulo, ano II, n. 2, 1997.

FILLOUX, J. C. Psicanálise e educação, pontos de referência. Estilos da Clínica, São Paulo, ano II, n. 2, 1997.

FREUD, S. A dinâmica da transferência. Edição eletrônica brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1912. vol. XII.

FREUD, S. Introdução a the psychoanalytic method, de Pfister. Edição eletrônica brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1913. v. XII.

FREUD, S. Conferência XXXIV. Edição eletrônica brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1932-1936. v. XXII.

FREUD, S. Parte II – O interesse da psicanálise para as ciências não-psicológicas. Edição eletrônica brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1913-1914. v. XIII.

JERUSALINSKY, A. A educação é terapêutica? (parte II), p. 161-168. In: JERUSALINSKY, A. Psicanálise e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1999c.

JERUSALINSKY, A. Conhecer, p. 85-88. In: JERUSALINSKY, A. Psicanálise e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1999b.

JERUSALINSKY, A. Desenvolvimento e psicanálise, p. 23-31. In: JERUSALINSKY, A. Psicanálise e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1999a.

KUPFER, M. C. M. Apresentação da pré-escola terapêutica Lugar de Vida. Estilos da Clínica, São Paulo, ano I, n. 1, 1996.

KUPFER, M. C. M. Educação terapêutica: o que a psicanálise pode pedir à educação. Estilos da Clínica, São Paulo, ano II, n. 2, 1997.

KUPFER, M. C. M. Uma educação para o sujeito. In: KUPFER, M. C. M. Educação para o futuro: psicanálise e educação. São Paulo: Escuta, 2000.

LAJONQUIÈRE, L. de la. A infância e a educação nos tempos sombrios do narcisismo. In: Colóquio Franco-Brasileiro, 2001, Paris. Anais. Paris: Universidade de Paris XIII, 2001.

LAJONQUIÈRE, L. Dos “erros” e em especial daquele de renunciar à educação – notas sobre psicanálise e educação. Revista Estilos da Clínica, São Paulo, ano II, n. 2, 1997.

MACIEL, M. R. Sobre a relação entre educação e psicanálise no contexto das novas formas de subjetivação. Interface, Botucatu, v. 9, n. 17, 2005.

MARIOTTO, R. M. M. Atender, cuidar e prevenir: a creche, a educação e a psicanálise. Revista Estilos da Clínica, São Paulo, ano VIII, n. 15, 2003.

NEVES, M. M. B. da J.; ALMEIDA, S. F. C. de. Relação professor-aluno: um enfoque sob o ponto de vista de alguns conceitos psicanalíticos. In: I Congresso Internacional de Psicanálise e suas Conexões – Trata-se uma criança. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 1998.

PEREIRA, M. R. A transferência na relação ensinante. In: CALLIGARIS,C. (org.) Educa-se uma criança? Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1994