Relations Between Dropout, Satisfaction with Professional Choice, Income and Adaptation of University Students
Main Article Content
Abstract
This research aimed to verify correlations between academic adaptation and reasons for avoidance of higher education, controlling for income and satisfaction with professional choice variables. It was used the Estimates for Evasion of Higher Education (M-ES) and the Questionnaire for Adaptation to Higher Education (QAES) in 198 university students of public and private institutions in Brazil, 85.4% female, with a mean age of 20.92 years. It has been found that students with clear career design have fewer vocational reasons for avoidance and that more socially and emotionally well-off students have fewer reasons to evade due to academic performance. It was observed that the satisfaction with the choice is related to the ease of adaptation and better performance and that the income tends to potentiate or minimize the reasons for evasion according to the financial and social support received.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Almeida, L. S., & Soares, A. P. (2003). Os estudantes universitários: sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In: E. Mercuri, & S. A. J. Polydoro (Orgs.), Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral.
Ambiel, R. A. M. (2017). Escala de Motivos para Evasão do Ensino Superior: manual técnico. São Paulo: Hogrefe.
Ambiel, R. A. M., Santos, A. A. A. D., & Dalbosco, S. N. P. (2016). Motivos para evasão, vivências acadêmicas e adaptabilidade de carreira em universitários. Psico, 47(4), 288–297. doi:10.15448/1980-8623.2016.4.23872
Araújo, A. M., Almeida, L. S., Ferreira, J. A., Santos, A. A., Noronha, A. P., & Zanon, C. (2014). Questionário de Adaptação ao Ensino Superior (QAES): construção e validação de um novo questionário. Psicologia, Educação e Cultura, XVIII(1), 131–145.
Araújo, J. S., & Sarriera, J. C. (2004). Redirecionamento da carreira profissional: uma análise compreensiva. In J. C. Sarriera, K. B. Rocha, & A. Pizinato (Orgs.), Desafios do mundo do trabalho: orientação, inserção e mudanças. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Arce, M. E., Crespo, B., & Míguez-Álvarez, C. (2015). Higher education drop-out in spain-particular case of universities in Galicia. International Education Studies, 8(5), 247–264. doi:10.5539/ies.v8n5p247
Bardagi, M. P., & Hutz, C. S. (2005). Evasão e serviços de apoio ao estudante: uma breve revisão da literatura brasileira. Psicologia Revista, 14(2), 279–301. Recuperado em 26 Junho, 2018, de https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/18107
Bardagi, M. P., & Hutz, C. S. (2012). Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico, 43(2), 174–184. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://revistaseletronicas.pucrs.br/teo/ojs/index.php/revistapsico article/view/7870/8034
Bohoslavsky, R. (1977). Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes.
Castro, A. K. S. S., & Teixeira, M. A. (2014). Evasão universitária: modelos teóricos internacionais e o panorama das pesquisas no Brasil. Psicologia Argumento, 32(79), 9–17. doi:10.7213/psicol..argum.32.s02.AO01
Costa, S. L., & Dias, S. M. B. (2015). A permanência no ensino superior e as estratégias institucionais de enfrentamento da evasão. Jornal de Políticas Educacionais, 9(17-18), 51–60. doi:10.5380/jpe.v9i17/18.38650
Ćukušić, M., Garača, Ž., & Jadrić, M. (2014). Online self-assessment and students’ success in higher education institutions. Computers & Education, 72, 100–109. doi:10.1016/j.compedu.2013.10.018
Gale, T., & Parker, S. (2014). Navigating change: a typology of student transition in higher education. Studies in Higher Education, 39(5), 734–753. doi:10.1080/0307 5079.2012.721351
Heublein, U. (2014). Student drop-out from german higher education institutions. European Journal of Education, 49(4), 497–513. doi:10.1111/ejed.12097
Kückelhaus, S. D. S. G. P., dos Santos, A. P. C., & Luz, C. N. M. (2017). Evasão universitária do curso de administração da faculdade itop. Multidebates, 1(1), 8–27. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://itopedu.com.br/revista/index.php/revista/article/view/3/2
Magalhães, M. O. (2013). Sucesso e fracasso na integração do estudante à universidade: um estudo comparativo. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 14(2) 215–226. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v14n2/07.pdf
Ministério da Educação (2013). Desenvolvimento, aprimoramento e consolidação de uma educação nacional de qualidade. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://portal.mec.gov.br/
Murphy, K., & Davidsholder, C. (1988). Psychological testing: Principles and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Ogushi, M. M. P., & Bardagi, M. P. (2015). Reflexões sobre a relação estudante- -universidade a partir de uma experiência de atendimento em orientação profissional. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 12(19), 33–50. doi:10.5007/1807-0221.2015v12n19p33
Oliveira, C. T., Carlotto, R. C., Vasconcelos, S. J. L., & Dias, A. C. G. (2014). Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários brasileiros: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 15(2), 177–186. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v15n2/08.pdf
Oliveira, C. T., Wiles, J. M., Fiorin, P. C., & Dias, A. C. G. (2014). Percepção de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 18(2) 239–246. doi:10.15 90/2175-3539/2014/0182739
Sampaio, B., Sampaio, Y., de Mello, E. P., & Melo, A. S. (2011). Desempenho no vestibular, background familiar e evasão: evidências da UFPE. Economia Aplicada, 15(2), 287–309. doi:10.1590/S1413-80502011000200006
Silva Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., & Lobo, M. B. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisas, 37(132). doi:10.15 90/S0100-15742007000300007
Soares, A. B., Francischetto, V., Dutra, B. M., Miranda, J. M. D., Nogueira, C. C. D. C., Leme, V. R., ... & Almeida, L. S. (2014). O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no ensino superior. Psico-USF, 19(1), 49–60. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://www.redalyc.org/pdf/4010/401041441006.pdf
Soares, A. B., Mourão, L., Santos, A. A. A., & Mello, T. V. S. (2015). Habilidades sociais e vivência acadêmica de estudantes universitários. Interação em Psicologia, 19(2), 211–223.
Teixeira, M. A. P., Dias, A. C. G., Wottrich, S. H., & Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 185–202. doi:10.1590/S1413-85572008000 100013
Tinto, V. (1993). Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press.
Tomás, R. A., Ferreira, J. A., Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2014) Adaptação pessoal e emocional em contexto universitário: o contributo da personalidade, suporte social e inteligência emocional. Revista Portuguesa de Pedagogia, 48(2), 87–107 doi:10.14195/1647-8614_48-2_5
Zago, N. (2006). Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares camadas populares. Revista Brasileira de Educação, 11(32), 227. Recuperado em 21 maio, 2018, de http://www.scielo. br/pdf/%0D/rbedu/v11n32/a03v11n32.pdf