Digital Transformation in the Growth Strategy of a Family Business - an Empirical Study in a Family Organization

Authors

  • Sidnei Augusto Mascarenhas Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Andressa Barbosa Motta Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Empresa familiar. Transformação digital. Estratégias de crescimento.

Abstract

This study presents scientific research that aims to understand, as a general objective, the approach of digital transformation in the growth strategies of family businesses, as well as the impact on business development and growth. The specific objectives are to identify the company's current growth strategies, understand the integration of digital transformation into the business and assess the family's adherence to this process. The empirical research was conducted in a wine company, with the aim of exploring opportunities that will allow the organization to stand out in the market through the effective application of digital transformation. Using a qualitative methodological approach, data was collected through a semi-structured interview based on the established theoretical framework, conducted, and answered by the company under study. The results indicated that digital transformation plays a key role in establishing an effective communication channel with consumers, while at the same time, making it possible to collect feedback, contributing to long-term gains and a greater understanding of the market. In addition, the use of digital transformation at strategic points in the company can provide more efficient logistics. The study exemplifies the importance of continuously adapting to current market environment, where the inclusion of digital transformation and the success of companies are completely together.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andressa Barbosa Motta, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduanda em Administração pela Universdiade Presbiteriana Mackenzie no Centro de Ciências Sociais e Aplicadas - CCSA

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bressan, A., Schiell, E., Procianoy, J., & Castro, L.R. (2019). Perspectiva da pesquisa em governança de empresas familiares. Revista de Administração Contemporânea, v.23, n.6.

Bruel, G. J. (2018). Estratégia de transformação digital: o guia completo. Transformação digital, 18 jan. de 2018. Disponível em: <https://transformacaodigital.com/estrategia-de-transformacao-digital-guia-completo/>.

Bryman, A. (2004). Social research methods. 2 ed. London: Oxford University Press.

Caspar, C., Dias, A.K., & Elstrodt, H.P. (2010). The five attributes of enduring family businesses. McKinsey.

Cervo, A., & Bervian, P. A. (2004). Metodologia cientifica. São Paulo: Prentice Hall.

Churchill, G.A., & Peter, J.P. (2011). Marketing: criando valor para os clientes. São Paulo: Saraiva.

Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. London, UK.: Sage Publications.

Davis, B. (2019). Stuck on your digital transformation journey? Learn to map your value stream. Forbes, 30 abr.

De Massis, A., & Rondi, E. (2020). Covid- 19 and the future of Family Business Research. Journal of Management Studies, 57:8 December.

Duarte, R. (2002). Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 139-154, março.

Ference, T. P., & Thurman, Paul W. (2012). Estratégia. São Paulo: Saraiva.

Flick, U. (2007). Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman.

Gemawat, P. (2000). A estratégia e o cenário dos negócios: textos e casos. Porto Alegre: Bookman.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Administração, v. 35, n.3, p, 20-29 mai./jun.

Kluyver, C., & Pearce II, J. (2010). Estratégia: uma visão executiva. São Paulo: Pearson.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Administração de marketing. São Paulo: Pearson/Prentice Hall.

KPMG. (2021). Retratos de família. 4ª ed.

Kumar, N. (2004). Marketing como estratégia. Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda.

Lakatos, E.M., & Marconi, M.A. (2009). Técnica de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Magnus, T. (2018). As tendências da transformação digital em 2018. Transformação digital, 02 jan. de 2018. Disponível em: https://transformacaodigital.com/tendencias-da-transformacao-digital-em-2018/.

PWC. (2021). 10ª Pesquisa global sobre empresas familiares.

Richardson, R. J. (2011). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.

Rogers, L. D. (2017). Transformação Digital: repensando o seu negócio para a era digital. 1 ed. São Paulo, Autêntica Business.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2016). Metodologia de pesquisa. 3 ed. São Paulo: McGraw-Hill.

Schwab, K. (2016). A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro.

Thompson, A. A., Strickland III, A. J., & Gamble, J. E. (2008). Administração estratégica. São Paulo: McGraw-Hill.

Ulwick, A. (1999). Business strategy formulation: theory, process and the intellectual revolution. London: Quorum Books.

Vergara, S. C. (2000). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3 ed. São Paulo: Atlas.

Webshopper. (2019). 39 ed. Nielsen.

Weill, P., & Woerner, S. L. (2018). Qual o seu modelo digital de negócio, 6 perguntas para ajudar a construir a empresa da próxima geração. MBooks, São Paulo – SP, Brasil.

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman.

Published

2024-07-04

How to Cite

Mascarenhas, S. A., & Barbosa Motta, A. (2024). Digital Transformation in the Growth Strategy of a Family Business - an Empirical Study in a Family Organization. Práticas Em Contabilidade E Gestão, 12(1). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/pcg/article/view/17065