Project: from the body to the news.
do corpo à notícia
Keywords:
Gêneros textuais, Sequência didática, Temas transversaisAbstract
This article offers a learning sequence to be developed with 8th grade students at Junior High School. This research approaches the transversal theme of Health and the correlated competencies and skills regarding the cited phase in different textual genres, which is the object of study in the discipline of Portuguese language. This sequence is elaborated so as to make the learning and teaching process meaningful and engaging for the contemporary learner.
Downloads
References
BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. e-PUB. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/Metodologias-Ativas-para- -uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf. Acesso em: abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/ contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: abr. 2023.
CORDEIRO, N. V. Temas contemporâneos e transversais na BNCC: as contribuições da transdisciplinaridade. 2019. 119 f. Dissertação (Stricto Sensu em Educação) − Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://bdtd.ucb. br:8443/jspui/bitstream/tede/2661/2/NataliadeVasconcelosCordeiroDissertacao2019. pdf. Acesso em: abr. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Blog ECA, 2013. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/ metodologias_moran1.pdf. Acesso em: abr. 2023.
PIZZIMENTI, C. Trabalhando valores em sala de aula: histórias para rodas de conversa − Educação Infantil, Ensino Fundamental I e II, Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lourenzo Guidoni Maragni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.