Project: from the body to the news.

do corpo à notícia

Authors

  • Lourenzo Guidoni Maragni Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Gêneros textuais, Sequência didática, Temas transversais

Abstract

This article offers a learning sequence to be developed with 8th grade students at Junior High School. This research approaches the transversal theme of Health and the correlated competencies and skills regarding the cited phase in different textual genres, which is the object of study in the discipline of Portuguese language. This sequence is elaborated so as to make the learning and teaching process meaningful and engaging for the contemporary learner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. e-PUB. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/Metodologias-Ativas-para- -uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf. Acesso em: abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/ contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: abr. 2023.

CORDEIRO, N. V. Temas contemporâneos e transversais na BNCC: as contribuições da transdisciplinaridade. 2019. 119 f. Dissertação (Stricto Sensu em Educação) − Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://bdtd.ucb. br:8443/jspui/bitstream/tede/2661/2/NataliadeVasconcelosCordeiroDissertacao2019. pdf. Acesso em: abr. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Blog ECA, 2013. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/ metodologias_moran1.pdf. Acesso em: abr. 2023.

PIZZIMENTI, C. Trabalhando valores em sala de aula: histórias para rodas de conversa − Educação Infantil, Ensino Fundamental I e II, Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2013.

Published

2023-06-19

How to Cite

Guidoni Maragni, L. (2023). Project: from the body to the news. : do corpo à notícia. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 23(1), 60–76. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/15795