Building the School for Freedom in Mayumi Souza Lima Work

João Kopke School experience

Authors

  • Tereza Beatriz Ribeiro Herling Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.5935/cadernospos.v21n2p128-142

Keywords:

School architecture; Participatory projects; Student’s autonomy.

Abstract

The professional trajectory of the architect Mayumi Watanabe de Souza Lima was dedicated to revealing and pointing out alternatives to the power relations inherent in the production and use of schools, especially among pedagogical projects supported by authoritarian and disciplinary practices. Of the experiments carried out to transform these relationships, the construction of the João Kopke School, in 1977, stands out a project, discontinued by the authoritarian practice of its directors and which would be re-signified in 2015, during the movement of school occupation by students against its closure by the government state. Placed in dialogue, the experiences indicate ways for the transformation of public schools in the post-pandemic period of Covid-19 with the enhancement of its role as a place of education for freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tereza Beatriz Ribeiro Herling, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (USP). Professora de Projeto e Urbanismo da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

References

BUITONI, C. S. Mayumi Watanabe Souza Lima: a construção do espaço para a educação. 2009. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

FREIRE, P. Aos que fazem educação conosco em São Paulo. Diário Oficial do Município, São Paulo, edição especial, 1º fev. 1989.

GRUPO CONTRAFILÉ. A batalha do vivo. Caderno publicado por ocasião da exposição Playgrounds 2016, realizada no Museu de Arte de São Paulo (Masp) e Sesc Interlagos. São Paulo, 2016. Disponível em: https://issuu.com/grupocontrafile/docs/a_batalha_do_vivo. Acesso em: 13 set. 2020.

LEFÈVRE, R. B. Projeto de um acampamento de obra: uma utopia. 1981. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1981.

LIMA, M. W. S. A criança e a percepção do espaço. Cadernos de Pesquisa, n. 31, p. 73-80, dez. 1979.

LIMA, M. W. S. Espaços educativos: uso e construção. Brasília: MEC, CEDATE, 1988a.

LIMA, M. W. S. Estado e movimentos populares na construção do prédio escolar: confronto ou colaboração. Texto apresentado para exame geral de qualificação/doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 1988b.

LIMA, M. W. S. A cidade e a criança. São Paulo: Nobel, 1989.

LIMA, M. W. S. Arquitetura e educação. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.

XIMENES, S. B. Contra quem os estudantes lutam? As ocupações secundaristas no epicentro das disputas sobre a escola pública. In: MEDEIROS, J.; JANUÁRIO, A.; MELO, R. (org.). Ocupar e resistir. Movimentos de ocupação de escolas pelo Brasil (2015-2016). São Paulo: Editora 34, 2019.

Published

2021-11-28

How to Cite

RIBEIRO HERLING, T. B. Building the School for Freedom in Mayumi Souza Lima Work: João Kopke School experience. Graduate Journal in Architecture and Urbanism, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 128–142, 2021. DOI: 10.5935/cadernospos.v21n2p128-142. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgau/article/view/construcao.escola.cadernos.pos.au.2021.2. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Other Researchers