Innovation in a Religious Environment: Establishing an Inter-Organizational Network Oriented to the Islamic Market

Authors

  • Julio Araujo Carneiro da Cunha Universidade Nove de Julho
  • Leandro Januário de Souza Universidade Paulista
  • Flávio Romero Macau Universidade Paulista
  • Nawfal Assa Mossa Alssabak Universidade Paulista

Keywords:

Inter-organizational network. Religious knowledge transfer. Innovation in a religious environment. Halal food. Islamic market.

Abstract

Purpose: Understand the generation of innovation in a religious environment subject to the requirements of Islamic precepts. Brazil stands out in terms of its exports to the Middle East, particularly for items such as Halal chicken, produced according to Islamic precepts. For such business to be viable, an innovative network has emerged, with actors organizing their activities around religious precepts.

Originality/Gap/Relevance/Implications: Business product & process management are preponderantly oriented towards efficiency and productivity (e.g. cost reduction). Notwithstanding, they must comply to additional demands in supply networks where religion plays a major role.

Key methodological aspects: Documentary research, exploratory interviews at the strategic level, non-participant observation of workplaces and production lines.

Summary of key results: Actors are linked by a common goal, both economic and social, mobilized by institutionalized rules and religious principles in the network. Product and process changes are subject to compulsory religious rules, and no change may occur if not aligned to ancient practiced beliefs.

Key considerations/Conclusions: Knowledge transfer and innovation are intertwined with religious rules, guiding product and process changes for both Muslim and non-Muslim network actors. New ways of doing things, however great their benefits in terms of productivity and conferring excellence, need the approval of religious leaders who interpret such innovation, judging the case for acceptance based on the precepts of the Qur'an, i.e. whether the practice is lawful or Halal.

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Author Biographies

Julio Araujo Carneiro da Cunha, Universidade Nove de Julho

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (2011) e Doutor em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP (2011), Mestre em Administração de Organizações pela Universidade de São Paulo (2006).  É professor titular do Programa de Pós-Graduação em Administração (stricto-sensu) e do Programa de Mestrado Profissional em Administração - Gestão do Esporte (stricto-sensu) da Universidade Nove de Julho-UNINOVE. Atua como editor-chefe do periódico norte-americano Human Resource Management Research. Atua nas áreas de Redes interorganizacionais, Gestão da informação e conhecimento, gestão estratégica do desempenho e governança do esporte. 

Leandro Januário de Souza, Universidade Paulista

Mestre em Administração pela Universidade Paulista (2015), Pós-Graduado em Branding pela BSP-Business School São Paulo/Universidade Anhembi Morumbi (2013), Graduado em Marketing pela Universidade Anhembi Morumbi (2011). Aluno do PIBIC/AM- Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica/Anhembi Morumbi (2011). Tem como principais interesses de pesquisa Gestão do Conhecimento, Redes Interorganizacionais e Comportamento do consumidor.

Flávio Romero Macau, Universidade Paulista

Doutor em Administração (Estratégia de Operações) pela FGV/EAESP (2010), Mestre em Comportamento Organizacional pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2005), Pós-graduado em Gestão da Qualidade pela POLI/USP (1999), Engenheiro Mecatrônico formado pela POLI/USP (1999). Coordenador do Programa de Mestrado acadêmico em Administração de Empresas na Universidade Paulista-UNIP, professor nos cursos de Pós-Graduação lato sensu no Insper e nos MBAs in-company na FGV. Atua nas áreas de redes de empresas, gestão de operações, gestão do conhecimento e gerenciamento de projetos.

Nawfal Assa Mossa Alssabak, Universidade Paulista

Mestre em Administração pela Universidade Paulista (UNIP). Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Nove de Julho. Presidente da Câmara de Comércio e Indústria Brasil-Iraque e Presidente da Câmara de Comércio e Indústria Islâmica Brasileira. Possui ampla experiência na área de Administração e Gestão de Negócios Internacionais. Embaixador de Médicos Sem Fronteiras Brasil. Tem como principais interesses de pesquisa Cultura Islâmica e Redes Interorganizacionais.

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Published

2016-04-20

Issue

Section

Resources and Entrepreneurial Development