Working with language in a Living Literacy Project
Abstract
This paper aims to characterize literacy practices that lead students to a critical and reflexive perspective on what they experience in and from the school context. The theoretical and methodological foundation focuses on the principles of the Pedagogy of Multiliteracies and on the dialogical approach of language. The analysis is carried around enunciative marks resulting from written reports and testimonials from students, which were produced at the beginning and end of a Living Literacy Project. These marks indicate changes in the use of language by students of a third year of elementary school.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Estética e criação verbal.São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BUNZEN, C. Os significados do letramento escolar como uma prática sociocul-tural. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P.Letramentos: rupturas, desloca-mentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 99-120.
DICKEL, A.; COMIN, C. Convergência entre áreas de conhecimento: os requeri-mentos da prática de ensino de língua portuguesa: a linguagem em foco. In: HEINIG, O. L. de O. M.; FRONZA, C. de A. (Org.). Diálogos entre linguística e educação. Blumenau: Edifurb, 2011. p. 117-130.
DIONÍSIO, M. de L. Educação e os estudos atuais sobre letramento. Entrevista concedida por Maria de Lourdes Dionísio, da Universidade do Minho, a Nilcéa Pelandré e Adriana Fischer. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 209-224, jan./jun. 2007.
FIAD, R. S.; SILVA, L. M. Escrita na formação docente: relatos de estágio. Acta Scientiarum. Language and Culture, Maringá, v. 31, n. 2, p. 123-131, 2009.
FISCHER, A.A construção de letramentos na esfera acadêmica.2007. 340 f. Tese(Doutorado em Linguística)–Universidade Federal de Santa Catarina, Flo-rianópolis, 2007.
KLEIMAN, A. Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva:Revista do Centro de Ciências da Educação – UFSC, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 375-400, jul./dez. 2010.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola.In: ROJO. R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola.São Pau-lo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desen-volvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014. 240 p.
THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies. Design of social fu-tures. In: COPE, B.; KALANTZIS, C. (Ed.). Multiliteracies.Literacy learning and design of social futures. London, New York: Routledge, 2000. p. 9-37.
TINOCO, G. M. A. de M. Projetos de letramento: ação e formação de professores de língua materna.2008. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada)–Universi-dade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Todas as Letras - Revista de Língua e Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.