Working with language in a Living Literacy Project

Authors

  • Adriana Fischer FURB- Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado), Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras. https://orcid.org/0000-0001-9787-2814
  • Franceli Rodrigues de Souza UCPel

Abstract

This paper aims to characterize literacy practices that lead students to a critical and reflexive perspective on what they experience in and from the school context. The theoretical and methodological foundation focuses on the principles of the Pedagogy of Multiliteracies and on the dialogical approach of language. The analysis is carried around enunciative marks resulting from written reports and testimonials from students, which were produced at the beginning and end of a Living Literacy Project. These marks indicate changes in the use of language by students of a third year of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Fischer, FURB- Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado), Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras.

Doutora em Linguística pela UFSC. É professora no Mestrado em Educação e no Departamento de Letras da Universidade Regional de Blumenau. Já atuou no Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Letras da UCPel e no Centro de Investigação em Educação, como pesquisadora, na Universidade do Minho, Braga, Portugal. Tem coordenado pesquisas sobre letramentos acadêmicos, organizado dossiês temáticos sobre o tema e orientado dissertações e teses com temas afins.

Franceli Rodrigues de Souza, UCPel

Mestre em Letras pela Universidade Católica de Pelotas.

References

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Estética e criação verbal.São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BUNZEN, C. Os significados do letramento escolar como uma prática sociocul-tural. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P.Letramentos: rupturas, desloca-mentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 99-120.

DICKEL, A.; COMIN, C. Convergência entre áreas de conhecimento: os requeri-mentos da prática de ensino de língua portuguesa: a linguagem em foco. In: HEINIG, O. L. de O. M.; FRONZA, C. de A. (Org.). Diálogos entre linguística e educação. Blumenau: Edifurb, 2011. p. 117-130.

DIONÍSIO, M. de L. Educação e os estudos atuais sobre letramento. Entrevista concedida por Maria de Lourdes Dionísio, da Universidade do Minho, a Nilcéa Pelandré e Adriana Fischer. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 209-224, jan./jun. 2007.

FIAD, R. S.; SILVA, L. M. Escrita na formação docente: relatos de estágio. Acta Scientiarum. Language and Culture, Maringá, v. 31, n. 2, p. 123-131, 2009.

FISCHER, A.A construção de letramentos na esfera acadêmica.2007. 340 f. Tese(Doutorado em Linguística)–Universidade Federal de Santa Catarina, Flo-rianópolis, 2007.

KLEIMAN, A. Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva:Revista do Centro de Ciências da Educação – UFSC, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 375-400, jul./dez. 2010.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola.In: ROJO. R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola.São Pau-lo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desen-volvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014. 240 p.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies. Design of social fu-tures. In: COPE, B.; KALANTZIS, C. (Ed.). Multiliteracies.Literacy learning and design of social futures. London, New York: Routledge, 2000. p. 9-37.

TINOCO, G. M. A. de M. Projetos de letramento: ação e formação de professores de língua materna.2008. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada)–Universi-dade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

Published

2016-06-08

How to Cite

Fischer, A., & de Souza, F. R. (2016). Working with language in a Living Literacy Project. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 18(1), 141–154. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/7835

Issue

Section

Language and Linguistics