Education in times of pandemic: “braking the inequalities accelerator”

Observations from Portugal

Authors

  • Isabel Margarida Duarte Universidade do Porto, Porto, Portugal

Keywords:

Covid-19, Portugal, Remote learning, Inequalities, Opportunities

Abstract

Taking as a starting point the observations on the author’s experience as a professor at the Faculty of Arts and Humanities of Porto University, during the two confinements caused by Covid-19, the text critically reports the main steps of what was done in Portugal, with regard to emergency remote teaching, and equates the losses in knowledge and skills, but also the constraints that became opportunities in this area. In the end, paths for the future are pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALAIZ, V. Impactos: metamorfoses, desigualdades e... expectativas. In ALVES. J.M. & CABRAL, I. (org.). Ensinar e Aprender em tempos de COVID19: entre o caos e a redenção. Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, 2020. p. 135-139.

AZEVEDO, J. COVID e educação: da emergência às oportunidades. In ALVES. J.M. & CABRAL, I. (org.). Ensinar e Aprender em tempos de COVID19: entre o caos e a redenção. Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, 2020. p. 83-86.

BARBANTE, C. J. S.; RAMOS, M. A. S. A Educação nos PALOP em tempos de pandemia da COVID-19. Sensos-E, Porto, v. 8, n. 1, p. 5-11, 2021. DOI 10.34630/sensose.v8i1.3758.

BERRETT, D.How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle Of Higher Education, 19 fev. 2012. Disponível em: https://people.ok.ubc.ca/cstother/How_Flipping_the_Classroom_Can_Improve_the_Traditional_Lecture.pdf. Acesso em: 4 maio 2021.

CARVALHO, M. Acesso, equidade e aprendizagem: Desafios em tempos de Covid. In ALVES. J.M. & CABRAL, I. (org.). Ensinar e Aprender em tempos de COVID19: entre o caos e a redenção. Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, 2020. p. 119-122.

COSTA, J. As escolas fecharam, a educação não ficou suspensa. Saber & Educar, Porto, n. 29, 2021. DOI 10.17346/se.vol29.401. Disponível em: http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/401. Acesso em: 15 abr. 2021.

DUARTE, P. et al. Na encruzilhada de opções educativas: um estudo exploratório sobre o ensino a distância no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Sensos-E, Porto, v. 8, n. 1, p. 64-76, 2021. DOI 10.34630/sensose.v8i1.3788.

FRAGA, N. et al. Educação em tempos de COVID-19: o acesso condicionado à aprendizagem. Um estudo exploratório numa escola em Portugal. Sensos-E, Porto, v. 8, n. 1, p. 77-87, 2021. DOI 10.34630/sensose.v8i1.3786.

KIM, S. M.; KHERA, O.; GETMAN, J. The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, v. 22, p. 37-50, jul. 2014. DOI 10.1016/j.iheduc.2014.04.003.

LUSA. Governo revela plano de recuperação das aprendizagens dos alunos. RTP Notícias, 1º jun. 2021. Disponível em: https://www.rtp.pt/noticias/pais/governo-revela-plano-de-recuperacao-das-aprendizagens-dos-alunos_n1324440. Acesso em: 2 jun. 2021.

MEJUTO, E. A casa da mosca fosca. Tradução Dora Isabel Batalim. Ilustração Sergio Mora. Matosinhos: Kalandraka, 2004.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Orientações para a Recuperação e Consolidação das Aprendizagens ao Longo do Ano Letivo de 2020/2021. Lisboa: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/orientacoes_2020.pdf. Acesso em: 15 abr. 2021.

RODRIGUES, S. A escrita no ensino remoto de emergência em Portugal: contributo para uma reflexão. In: Ciclo de Palestras sobre Produção Textual, 4., 2020, [s. l.]. A escrita [...]. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2020. Disponível em: https://doity.com.br/iv-ciclo-de-palestras-sobre-producao-live1. Acesso em: 15 abr. 2021.

SILVA, V. COVID-19 e ensino remoto: uma breve revisão da literatura. Sensos-E, Porto, v. 8, n. 1, p. 55-63, 2021. DOI 10.34630/sensose.v8i1.3777.

Published

2021-08-25

How to Cite

Duarte, I. M. (2021). Education in times of pandemic: “braking the inequalities accelerator”: Observations from Portugal. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 23(2), 1–12. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/14609

Issue

Section

Dossiê – Educação e Pandemia