Didactic creativity
compass of non-hegemonic art/education
Keywords:
Aprendizagem compartilhada; Criatividade; Formação de professores(as); Educação Básica.Abstract
The present article deals with didactic creativity, in a non-hegemonic way, as an aspect of the formation of future teachers of Basic Education, in disciplines of the Degree in Pedagogy. In contemporary education, creativity is a human potential that differentiates genuine teachers from those who execute tasks and repeat external orders. Reflecting on democracy, non-exclusive policies, becomes a determining factor in current teaching practice. Didactic creativity, necessary for professional life, is developed, then, from the initial formation of art teachers, it has a political and social dimension in educational practices. Among other authors who ground the conceptions worked on here are: Isabel Alarcão, Paulo Freire and Pilar Aznar Minguet. We intend to emphasize creativity in contemporary terms - involving the contents of the field of art - as the key to the learning of future teachers, in the fight against a merely transmissive education. Thus, teachers have the possibility of promoting authorship and creation in the learning acts of their students. We understand that at school there is learning when the student creates new knowledge for himself and reflects what he has learned in society.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez Editora, 5ª. ed, 2007.
EISNER, Elliot, W. El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Paidós, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 5ª. ed, 1997.
GARCIA, Rolando. O conhecimento em construção: das formulações Jean Piaget à teoria de sistemas complexos. Porto Alegre: Artmed, 2002.
IAVELBERG, Rosa. Arte/educação modernista e pós/modernista: fluxos na sala de aula. Porto Alegre: Penso, 2017.
IAVELBERG, Rosa; SOUSA, Ana; OLIVEIRA, Mónica. Práticas docentes em artes visuais na formação inicial de educadores e professores de crianças (0 aos 12 anos). Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 9, 2022.Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em 11 jun. 2023.
MINGUET, Aznar Pilar. O construtivismo na educação. In: MINGUET, Aznar Pilar (org.) A construção do conhecimento na educação. Porto Alegre: Artmed, 1988, p. 11-50.
RICHTER, Ivone. Arte-educação intercultural: pensando a realidade brasileira. In: ICLE, Gilberto (org.) Pedagogia da arte. Porto Alegre: UFRGS, 2010, p. 69-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosa Iavelberg
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.