Creativity and Materiality: a creative practice in a Post-graduation Course

Creativity and materiality: a creative practice in a post-graduation course

Authors

  • Edileusa Borges Porto-Oliveira Universidade de Brasília
  • Stela Maris Sanmartin Universidade Federal do Espírito Santo
  • Suellen Cristina Rodrigues Kotz Universidade de Brasília
  • Asdrúbal Borges Formiga Sobrinho Universidade de Brasília
  • Cristiano Hoppe Navarro Universidade de Brasília

Keywords:

Criatividade. Materialidade. Imaginação material. Mediação Afetiva. Ação criadora.

Abstract

The relationship between the material and the mind is complex and challenging. It is necessary to understand not only, the evidence of the mutual influence between them, but also to look for ways the mind operates through the body to have contact with the material. The objectives of this study were to understand creativity in action contexts, with a focus on materialities, from the perspective of Christopher Bardt, and to identify the potential influence of materials, in creative processes. Five members of a research group dedicated to the investigation of creativity from the University of Brasilia’s Graduate Program in Developmental and School Psychology took part in the study. For the discussion of the creative process, with base in the imagination or mental action on a material, we selected a practical activity during the class. The proposal foresaw two stages, a relaxation moment, and the creation of text and image based on an object chosen for each participant. The analysis was constructed from oral reports, written productions, and drawings produced by participants. Results indicated that relaxation may be a facilitating experience for the creative process. It was shown that the experience with the material activates memory, imagination and creativity. Materiality changes with affective mediation and the creative action is influenced by material imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edileusa Borges Porto-Oliveira, Universidade de Brasília

Pedagoga e Psicopedagoga, Mestre em Educação pela UCB e doutoranda do PGPDE do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento (PED) da UNB. É bolsista da CAPES, desenvolvendo pesquisa em Criatividade com foco nos processos de comunicação entre gestores e professores em contexto de formação continuada docente, na linha de pesquisa Processos de Desenvolvimento e Cultura. Faz parte do grupo de pesquisa Criatividade, Comunicação e Propósito.

Suellen Cristina Rodrigues Kotz, Universidade de Brasília

Psicóloga, Pedagoga, mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar
Doutoranda em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar - Universidade de Brasília-UnB.
Membro do grupo de pesquisa em Criatividade, Comunicação e Propósito. 

Asdrúbal Borges Formiga Sobrinho, Universidade de Brasília

Professor Associado II do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento (PED) da UNB. Pós-doutorado em Comunicação e Psicologia pela Universidade de Aalborg. Pesquisa sobre a interdependência entre processos de criação e comunicação nos contextos educacional e profissional. Coordena o projeto de pesquisa A Importância da Comunicação para a Emergência e o Desenvolvimento de Novas Ideias. Lidera o grupo de pesquisa Criatividade, Comunicação e Propósito. Atua no projeto Os Significados das Trajetórias de Escolarização de Jovens Estudantes Amazônidas, aprovado no Edital Programa Nacional de Cooperação Acadêmica na Amazônia, da Capes.

Cristiano Hoppe Navarro, Universidade de Brasília

Cristiano Hoppe Navarro é Mestre em Educação pela Universidade de Brasília, pesquisando criatividade, prosseguindo com a pesquisa atualmente no doutorado no Instituto de Psicologia da mesma universidade. Licenciado em Educação Física e bacharel em Jornalismo, organiza o curso teórico-prático de criatividade Eureka! Criador do Futmanobol e autor de “Contos de Terráque@s”, busca compreender e aplicar a criatividade na vida.

References

ABRANTES, Ana; SANMARTIN, Stela Maris. Intuição e criatividade na tomada de decisões. Colaboração de David de Prado. São Paulo: Trevisan, 2017.

BARDT, Christopher. Material and mind. MA: The MIT Press, 2019.

GLÃVEANU, Vlad Petre; NEVES-PEREIRA, Mônica Souza. A psicologia cultural da criatividade. In: NEVES-PEREIRA, Mônica Souza; FLEITH, Denise de Souza (orgs.). Teorias da criatividade. Campinas: Alínea, 2020. p. 137-163.

IVCEVIC, Zorana Pringle; NUSBAUM, Emily. From having an idea to doing something with it: Self-regulation for creativity. In: KARWOWSKI, Maciej; KAUFMAN, James (ed.). The creative self. New Haven: Elsevier Inc, 2017. p. 343-365.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.

PRADO, David. Manual de activación creativa. Santiago de Compostela: Centro de Estudios Creativos-Lubrican, 1987.

PRADO, David. Relajación creativa. Santiago de Compostela: Coleção Máster Internacional de Criatividade Aplicada Total, 1995.

PRADO, David; CHARAF, Martina. Relajación creativa: técnicas y claves para el entrenamiento, la competición y la práctica deportiva. Barcelona: INDE Publicaciones, 2000.

RIBEIRO, Darcy. A universidade necessária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

RUNCO, Mark. Creativity: theories and themes: research, development, and practice. San Diego: Academic Press, 2007.

VALSINER, Jaan. Fundamentos da psicologia cultural: mundos da mente, mundos da vida. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n.4, p. 681-70, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003. Acesso em: 14 fev. 2023.

ZITTOUN, Tânia; GILLESPIE, Alex. Imagination in human and cultural development. New York: Routledge, 2018.

Published

2024-05-02

How to Cite

Borges Porto-Oliveira, E., Sanmartin, S. M., Rodrigues Kotz, S. C., Borges Formiga Sobrinho, A., & Hoppe Navarro, C. (2024). Creativity and Materiality: a creative practice in a Post-graduation Course: Creativity and materiality: a creative practice in a post-graduation course. Revista Trama Interdisciplinar, 15(1), 227–246. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/16109