TRIANGULAR APPROACH AND RELATIONAL PICTURE
CHALLENGES AND POSSIBILITIES FOR THE TEACHING OF ARTS IN BASIC SCHOOL
Keywords:
Triangular Approach. Relational Aesthetic. Relational Picture. Inclusion. Basic School.Abstract
This article discusses the relationship between the Triangular Approach and the Relational Picture to reflect on the challenges and possibilities for adopting the Triangular Approach combined with the Relational Picture as a strategy for students. This procedure would engage them in a critical perspective about Arts, developing their creative capacity, visual and aesthetic literacy, and contributing to their broad understanding of the importance of Arts in their lives. The study was conducted from the following question: What are the challenges and possibilities for adopting the Triangular Approach combined with the Relational Picture for the teaching of Arts in Basic School? To answer this question, bibliographic research was conducted based on the theoretical framework produced by Barbosa (2010), Triangular Approach; Lima (2021), Relational Picture; Bourriaud (2009), Relational Aesthetic. Results suggest the importance of adopting the Triangular Approach combined with the Relational Picture via apps for the creation of images, contributing to the adoption of Work of Art Reading, Artistic Acting, and Contextualization inside students’ realities, as well as the inclusion of students with special educational needs in Arts classes. Therefore, the Triangular Approach and the Relational Picture directly influence the process of teaching/learning Arts in Basic School, including the relational, social, and emotional context of students.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino de arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
FLEURI, Reinaldo Matias. Todos temos nossas singularidades. [Entrevista cedida a] Radis, Rio de Janeiro, RJ, n. 232, jan. 2022. Fundação Oswaldo Cruz.
LIMA, José Maximiano Arruda Ximenes de. “Incisão e matriz numérica: experimentos híbridos no ensino de arte com base em tecnologias contemporâneas no curso de licenciatura em artes visuais do Instituto Federal do Ceará”. In: GRAVURA ARTÍSTICA E CONTEMPORANEIDADE: FRICÇÃO E FICÇÃO NA VIDA E NA ARTE, Simpósio 9, Rio de Janeiro. Anais...2012. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2012/pdf/simposio9/jose_maximiano_lima.pdf. Acesso em: 07 set. 2022.
LIMA, José Maximiano Arruda Ximenes de. “Gravura relacional: relações e rupturas”. In: (RE) EXISTÊNCIAS: Anais do 30º ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, João Pessoa. Anais... 2021. Disponivel em: https://www.even3.com.br/anais/30enanpap2021/382930-gravura-relacional--relacoes-e-rupturas/. Acesso em: 13 nov. 2022.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação – 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
SELBACH, Simone. Arte e didática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alessandra Alves de Fontes Rodrigues, Dr. Maximiano Arruda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.