Burnout syndrome and students
Stricto sensu production in Brazil
Keywords:
Syndrome, Burnout, Students, High School, University educationAbstract
As a failure to cope with work stressors, the burnout syndrome is a reality that can manifest itself in workers who usually deal with several people in the exercise of their function. Because it has been identified in contemporary times, it has been the subject of study, focusing on the stratification of professionals in activity, not contemplating its occurrence in students. In this sense, the present work aims to identify research in stricto sensu academic production that addresses its existence in the student sphere, through quantitative and non-systematic analysis. The search was based on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations using the descriptors: syndrome, burnout and students, without additional filters, in order to reach all works indexed on the platform. It was found that little has been investigated about the fact in the university context, a phase that precedes entry into the labor market, as well as in High School it is not explored, emphasizing its relevance as a period that precedes access to Higher Education, because it is at this moment that students tend to choose a profession and are prepared for selective entrance exams to the University, a factor that increases the pressure for professional choice, as well as, in both cases, regarding the expectation of future success. The survey demonstrated a lack of investigations directed at this segment.
Downloads
References
AMARAL, Kawanna Vidotte. Burnout, qualidade de sono e sonolência diurna excessiva em alunos do curso técnico em enfermagem. 2020. 100f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem). Universidade Estadual de Londrina, Paraná. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000231996. Acesso em: 3 jun. 2022.
ANDRADE, Giovana Frazon de. Síndrome de Burnout e o consumo de álcool e de substâncias ilícitas por estudantes universitários. 2021. 184f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade Estadual de Londrina; Paraná. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000235315>. Acesso em: 4 jun. 2022.
ANTUNES, Ricardo. As formas contemporâneas de trabalho e a desconstrução dos direitos sociais. In: SILVA, Maria Ozanira e YASBECK, Maria Carmelita. Políticas públicas de trabalho e renda no Brasil contemporâneo. São Paulo. Cortez. 2006.
BATISTA, Jaqueline Brito Vidal et al. Prevalência da Síndrome de Burnout e fatores sociodemográficos e laborais em professores de escolas municipais da cidade de João Pessoa, PB. Rev. Bras. Epidemiol. São Paulo, v. 13, n. 3, p. 502-12, set. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-790X2010000300013&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 maio 2022.
BRASIL. Doenças relacionadas ao trabalho: Manual de Procedimentos para os Serviços de Saúde. Ministério da Saúde do Brasil. Brasília-DF. Editora MS, 2001.
CARLOTTO, Mary Sandra e PALAZZO, Lilian dos Santos. Síndrome de Burnout e fatores associados: Um estudo epidemiológico com professores. Cad. Saúde Pública. Rio de Janeiro, v. 22, n. 5, p. 1017-26. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2006000500014&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 jun. 2022.
CARLOTTO, Mary Sandra e CÂMARA, Sheila Gonçalves. Análise da produção científica sobre a síndrome de burnout no Brasil. PSICO. v. 39, n. 2. p.152-58. 2008. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1461>. Acesso em: 1 jun. 2022.
DAMASCENO, Marco Antonio Simonassi. Síndrome de Burnout e interações interpessoais: Um estudo com cirurgiões dentistas e graduandos em Odontologia. 2014. 107f. Dissertação. Mestrado Profissional em Gestão Organizacional. Universidade Federal de Goiás, Catalão-GO. Disponível em: <http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/5108>. Acesso em: 6 jun. 2022.
DEJOURS, Christophe. A loucura do trabalho: Estudo da psicopatologia do trabalho. 5. ed. São Paulo. Cortez-Oboré.1992.
FREUDENBERGER, Herbert. J. e RICHELSON, Geraldine. Burn-out: The high cost of high achievement. Massachusetts: Anchor Press, 1980.
GALDINO. Maria José Quina. Síndrome de Burnout e qualidade de vida entre estudantes de pós-graduação stricto sensu em enfermagem. 2015. 184f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem). Universidade Estadual de Londrina. Paraná. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000203519>. Acesso em: 7 jun. 2022.
GIL-MONTE, Pedro Rafael. El síndrome de quemarse por el trabajo. Madri: Pirâmide. 2006.
GOULART, Carolina Tonini. Estresse e Síndrome de Burnout em discentes de enfermagem. 2014. 52f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem). Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria. Disponível em: <http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7421>. Acesso em: 9 jun. 2022.
GUIMARÃES, Erotides Rocha. A Síndrome de Burnout em estudantes de ciências contábeis: Pesquisa na cidade de São Paulo. 2014. 105f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis). Faculdade Escola de Comércio Álvares Penteado Controladoria e Contabilidade. São Paulo. Disponível em: <http://tede.fecap.br:8080/handle/tede/541>. Acesso em: 10 jun. 2022.
JESUS, José Carlos Cordeiro. Relação entre competência profissional e motivação mediada pela síndrome de burnout em alunos do bacharelado em educação física. 2019. 129f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Londrina. Paraná. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000231287>. Acesso em: 10 jun. 2022.
LIMONGI FRANÇA, Ana Cristina e RODRIGUES, Avelino Luiz. Stress e trabalho: Guia básico com abordagem psicossomática. São Paulo: Atlas, 1997.
MAIA, David de Alencar Correia. Burnout entre estudantes de medicina e os efeitos da prática de atividades físicas. 2010. 91f. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Universidade de Fortaleza. Ceará. Disponível em: <https://uol.unifor.br/oul/ObraBdtdSiteTrazer.do?method=trazer&ns=true&obraCodigo=86046>. Acesso em: 12 jun. 2022.
MASLACH, Christina. Burnout: A Multidimensional Perspective. In: Professional Burnout: Recent Developments in Theory and Research. Routledge, p. 19-32,1993.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. SILVA, Catarina Eleonora e SAWAYA, Jeanne. 2. ed. São Paulo. Cortez. Brasília-DF. Unesco-2000.
MOSER. Ana Maria; AMORIM, Clovis Antonio de Amissis e ANGST, Rosana. Burnout e resiliência em estudantes de Curitiba/PR. v. 2, n. 2, p. 49-58. Curitiba. PsicoFAE. 2013. Disponível em: <https://revistapsicofae.fae.edu/psico/article/view/24>. Acesso em: 15 jun. 2022.
MOTA, Iris Dantas; FARIAS, Gelcemar Oliveira; SILVA, Rudney da, e FOLLE, Alexandre. Síndrome de burnout em estudantes universitários: Um olhar sobre as investigações. Motrivivência, ed. 29(especial), p. 243-56, 2017.
MULATO, Sabrina Corral. Pesquisa-ação com graduandos do curso de bacharelado e licenciatura em Enfermagem na identificação de estresse, cansaço e desconforto físico à promoção de saúde física e mental no cotidiano acadêmico. 2011. 170f. Tese (Doutorado em Enfermagem Psiquiátrica). Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto-SP. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/T.22.2011.tde-19012012-133434>. Acesso em: 13 jun. 2022.
NEVES, Diana Rebelo et al. Sentido e significado do trabalho: Uma análise dos artigos publicados em periódicos associados à Scientific Periodicals Electronic Library. Cad. EBAPE.BR, v. 16, n. 2, p. 318-30, jun. 2018. Rio de Janeiro. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512018000200318&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 15 jun. 2022.
OVEJERO, Anastasio Bernal. Efeitos da globalização no trabalho. In: OVEJERO, Anastasio Bernal. Psicologia do trabalho em um mundo globalizado: Como enfrentar o assédio psicológico e o stress no trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2010.
ROHM, Ricardo Henry Dias e LOPES, Natalia Fonseca. O novo sentido do trabalho para o sujeito pós-moderno: Uma abordagem crítica. Cadernos EBAPE.BR, v. 13, n. 2, p. 332-45. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512015000200008&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 19 jun. 2022.
SAVIO, Silvana A. El síndrome del burn out: un proceso de estrés laboral crónico. Hologramática: Facultad de Ciencias Sociales, v. 1, n. 8. p. 121-38. 2008. Disponível em <http://cienciared.com.ar/ra/usr/3/590/hologramatica08_v1pp121_138.pdf >Acesso em 3 de jul. de 2020.
SCHAUFELI, Wilmar e ENZMANN, Dirk. The burnout companion to study and practice: A critical analysis. Londres; Philadelphia, PA. Taylor & Francis, 1998.
SILVA, Regis Henrique dos Reis. Balanço das Dissertações e Teses em Educação Especial e Educação Inclusiva Desenvolvidas nos Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial [on-line].v. 24, n. 4, p. 601-18. 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-65382418000500009>. Acesso em: 22 jun. 2022.
TOMASCHEWSKI-BARLEM, Jamila Geri. Síndrome de Burnout entre estudantes de graduação em enfermagem de uma universidade pública do sul do Brasil. 2012. 97f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem). Universidade Federal do Rio Grande. RN. Disponível em: <http://repositorio.furg.br/handle/1/3518>. Acesso em: 1 jun. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Valeria Jabur Maluf Mavuchian Lourenco, Elaine Teresinha Dal Mas Dias, Helvecio Pereira Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.