O espectador pensa: cinema, educação e recepção fílmica em sala de aula
Keywords:
cinema and education, film reception, cultural studies, hermeneuticsAbstract
What are the external repercussions of a representation that is diegetically constructed? How a film can be understood by the audience? What a cinema experience is able to mobilize? By means of a research-action method and from the perspective of Hermeneutics, Cultural Studies and theories of perception, which places the spectator as an active agent in the understanding and communication process, this article seeks to reflect on cinema spectatorship in its educational dimension, taken as object the reception of Through the Olive Trees (1994), by the iranian film-maker, Abbas Kirostami, from the classroom experience, in a postgraduate course at a public university. After an introductory and conceptual discussion on the relation between reality and fiction, and between cinema and education, the students’ interpretations were analyzed, revealing the active, imaginative, educational and formative character of the cinema experience.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lívia do Nascimento Bombana, Rogério de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.