Sem mapas nem roteiros: ainda sobre ensinar/ aprender/ pesquisar em e com artes visuais

Authors

  • Leda Guimarães UFG

Keywords:

artistic educational researcher; life histories, image narratives

Abstract

The present text is a continuous exercise, a writing that is redesigned upon a reflection on art´s research in the arts, the research in educational-based education that has been configured in graduate programs in arts (preferably) and in undergraduate courses in arts. In the text, I bring mostly examples in the visual arts, given my performance in the initial and continuous training in this area. The text begins by resuming examples discussed in a matrix text written in 2010. Next, I numerically present the post and undergraduate courses existing in Brazil to affirm that this quantitative indicates the existence of art research, with art from art in various research instances. After this argument, I bring both exemples of teachers who are part of this field, arts, conceptions that defend and actions in their institutions that, in one way, or another, corroborate to build the identity teacher/ artist / artist teacher, or, artistic teachings. As I bring these examples, I support myself in conceptions made by authors who help with their critical thinking, to reinforce our field, I finalize presenting to readers new examples of research conducted under my guidance, more contemporary, to reflect on possible permanence and displacement in the perception of nature and power of research in our home, address of images and poetic, aesthetic and political processes.

artistic educational researcher; life histories, image narratives

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS
ASSIS, Henrique Lima. Casas como museus: narrativas afetivas de professores de artes visuais. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas, SP: [s.n.], 2016. Orientadora: Ana Angélica Medeiros Albano.
BARBOSA, Ana Mae. Redesenhar o desenho - educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015.
CAMARGO-BORGES, C. Criatividade e imaginação: a pesquisa como transformação de mundo!. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, v. 7, n. 2, 26 out. 2020.
FILHO, Aldo Vitório e CORREIA, Marcos Balster Fiore. Ponderações sobre aspectos metodológicos da investigação na cultura visual: seria possível metodologizar o enfrentamento elucidativo das imagens? In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (orgs). Processos e Práticas de Pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa Maria: EdUFSM, 2013. pp. 49-60
GATTI, Fábio. A formação da obra de arte como pesquisa: formatividade e metodologia em processos criativos. PÓS:Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v.8, n.15: mai.2018. Disponível em <https://eba.ufmg.br/revistapos>
GUIMARÃES, Leda. Questões de pesquisa em ensino de artes e culturas visuais: um auditório para questões delicadas. In: Ivete Souza da SILVA; Jefferson MENDES; Vinícius LUGE. (Org.). Políticas públicas e o ensino da arte: processos educativos em artes visuais, dança, música e teatro. 1 ed.Boa Vista: UFPR, 2018, v. 1, p. 209-232.
GUIMARÃES, Leda. Aqui só se desenha quando tem evento? Pesquisas e Metodologias em Artes Visuais. In: COSTA, Robson Xavier da; SILVA, Maria Betania e; CARVALHO, Lívia Marques.. (Org.). Pesquisas e Metodologias em Artes Visuais. 1 ed.Recife: Editora Universitária da UFPE, 2015, v. 1, p. 1-364.
GUIMARÃES, Leda. Ensino e Pesquisa em arte/educação: incertezas e descobertas de caminhos investigativos. In: Rebouças, Moema Martins; Gonçalves, Maria Gorete Dadalto. (Org.). Educação em Arte na Contemporaneidade. 1 ed. Vitória: EDUFES, 2014, v.2, p.1-22.
GUIMARÃES, Leda. e REBOUÇAS, Moema. Interfaces da pesquisa na construção da identidade docente em artes visuais. III Encontro Internacional sobre Educação Artística (EI_EA3). Cariri/Brasil-CE. URCA, 2014.http://eiea.fba.up.pt/.
GUIMARÃES, Leda. PESQUISA E EDUCAÇÃO: quando arte tensiona sentidos na construção de um campo. In: ROCHA, Cleomar et al (Orgs).Anais do VII Simpósio Internacional de inovação em mídias interativas. HUB Eventos 2020. São Paulo: Media Lab / BR, PUC-SP, 2020.
FILHO, Aldo Vitório e CORREIA, Marcos Balster Fiore. Ponderações sobre aspectos metodológicos da investigação na cultura visual: seria possível metodologizar o enfrentamento elucidativo das imagens? In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (orgs.). Processos e Práticas de Pesquisas em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. pp -49-60.
FRADE, Isabela. Sujeitos do conhecimento e relações comunitárias: formação docente na prática da arte relacional. In: GONÇALVES, Maria Gorete Dadalto e REBOUÇAS, Moema Martins (orgs) Modos de ser Professor de Arte na contemporaneidade. Vitória: EDUFES, 2017. pp. 101-120.
LAMPERT, Jociele. Modos de ser Professor Artista: ou Pesquisa em Arte e Arte Educação. In: GONÇALVES, Maria Gorete Dadalto e REBOUÇAS, Moema Martins (orgs) Modos de ser Professor de Arte na contemporaneidade. Vitória: EDUFES, 2017. pp.83-100.
LOPONTE, Luciana Grupelli. Da Arte Docência e Inquietações Contemporâneas Para a Pesquisa em Educação. Revista Teias v. 14, n. 31, 34-45, maio/ago. 2013
MARTINS, Mirian Celeste. Mediações culturais e contaminações estéticas. Revista GEARTE, Porto Alegre, RS, v. 1, n. 3, dez. 2014. ISSN 2357-9854. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/52575>. Acesso em: 21 fev. 2022. doi:https://doi.org/10.22456/2357-9854.52575.
MARTINS, Rosilandes, C. Desfiando Terezas e bordando Bicudas – a menina no quintal e as dobras do seu bornal. Goiânia: Dissertação de mestrado em Cultura Visual. Faculdade de Artes Visuais/UFG, 2010.
MOREIRA, Antonia Camila Alves. Mediações Urbanas em rotas autobiográficas: processos de Formação em Artes a partir dos graffiti do Selo Coletivo (CE) e das Minas de Minas Crew (MG). Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Artes Visuais (FAV), Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual, Goiânia, 2021.
OLÁRIA, Vânia. Arte/Vida/Trabalho/ e Experiência Docente: Produção de Sentidos de Hiphopers da Vila Pedroso. Goiânia: Dissertação de mestrado em Cultura Visual. Faculdade de Artes Visuais/UFG, 2010.
OLIVEIRA, Wolney F. de. Histórias com Dona Prizulina - da beira do fogão à cultura visual. Goiânia: Dissertação de mestrado em Cultura Visual. Faculdade de Artes Visuais/UFG, 2009.
OLIVEIRA, Ivaina de Fátima. A (In) visibilidade da cultura negra africana no ensino de artes visuais.Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Artes Visuais, 2008.
REY, Sandra. Por uma Abordagem Metodológica da Pesquisa em Artes Visuais.
REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em artes visuais. Revista Porto Arte, Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/529/2021/01/4-BRITES-Blanca-TESSLER-Elida-org..-O-meio-como-ponto-zero-123-140.pdf
SILVA da, Vagner Gonçalves. Entre a Poesia e o Raio X: Uma Introdução à Tendência Pós Moderna na Antropologia. In: p.145-158. GUINSBURG, Jacob e BARBOSA, Ana Mae. (orgs.) O Pós Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.
TORREGROSA, Apolline. Da Arte e da Narração à Sensível Textura de Nós. In: MARTINS, Raimundo, TOURINHO, Irene e SOUZA, Elizeu Clementino de. (orgs.). Pesquisa Narrativa: Interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2017. pp- 393 a 322.
TORREGROSA LABORIE, A.; MARCELO FALCÓN, R. El viaje errático de la investigación. Revista Educación y Pedagogía, [S. l.], v. 25, n. 65-66, p. 55–63, 2017. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328768. Acesso em: 23 feb. 2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

Guimarães, L. (2022). Sem mapas nem roteiros: ainda sobre ensinar/ aprender/ pesquisar em e com artes visuais. Revista Trama Interdisciplinar, 13(2), 257–278. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15214