Art as experience or experience in visual arts research

Authors

  • Miguel Vassali UDESC
  • Jociele Lampert UDESC

Keywords:

Visual arts, experience, research, education, creative process

Abstract

This article articulates a theoretical framework based on the principles of John Dewey, aiming to understand the visual arts research in the educational context of future visual arts teachers. By strengthening the theoretical framework, we build artistic and pedagogical practices that dialogue with fields of creation and artistic methodologies, which interconnect the creative process and the ways of being an artist-teacher. The intersection between art as experience, or between art and art education, occurs in teaching practices, research, and extension program actions at the Apotheke Painting Studio, which encompasses the space and time for the pictorial process. In this text, we aim to deepen the conceptual theoretical framework that encourages us so much to research, highlighting the concept of experience in the visual arts field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Vassali, UDESC

Mestre em Artes Visuais na linha de Ensino das Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Graduado em em Design pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2012). Graduando de Artes Visuais Licenciatura na Universidade do Estado de Santa Catarina. Participa do grupo de pesquisa Entre Paisagens CNPq/Udesc e do programa de extensão Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke. Tem experiência na área de pintura, desenho, gravura e design gráfico.

Jociele Lampert, UDESC

Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2005). Possui Graduação em Desenho e Plástica Bacharelado em Pintura, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Licenciatura também pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). Professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atua no Mestrado e Doutorado em Artes Visuais PPGAV/UDESC, como orientadora na Linha de Pesquisa de Ensino das Artes Visuais e na Graduação em Artes Visuais DAV/UDESC. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura UFSM/CNPq. Membro/Líder do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens UDESC/CNPq. Coordenadora do Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke (UDESC). É Editora Chefe do Periódico Revista Apotheke.

References

AMARAL, Maria Nazaré de Camargo. Dewey: filosofia e experiência democrática. São Paulo: Perspectiva, 1990.

CUNHA, Marcus Vinicius da. Dewey e Piaget no Brasil dos anos 30. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 96, p. 5-12, maio 1996.

DEWEY, John. A criança e os programas de ensino. Educação, São Paulo, v. 7, n. 4/5.Abr/maio, 1932.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. Como Pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução de Haydée Camargo Campos. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979a.

DEWEY, John. Democracia e Educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1979b.

DEWEY, John. Vida e Educação. Tradução de Anísio Teixeira. 5. ed. São Paulo: Nacional. 1959.

GREENE, Maxine. Liberar la imaginación: ensayos sobre educación, arte y cambio social. Ed. Grão, Barcelona, 2005.

JACOB, Mary. J. Dewey for artists. University of Chicago Press: Chicago, 2018.

LAMPERT, Jociele. O ateliê de pintura como um laboratório de ensino e aprendizagem em Artes Visuais. Porto Arte: Revista de Artes Visuais. Porto Alegre: PPGAV- -UFRGS, v. 23, n. 39, p.1-9, jul. - dez. 2018.

SULLIVAN, Graeme. Art practice as research: inquiry in the visual arts. Sage Publications: California, 2005.

Published

2022-12-23

How to Cite

Vassali, M., & Lampert, J. (2022). Art as experience or experience in visual arts research . Revista Trama Interdisciplinar, 13(2), 50–66. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15204