Art as experience or experience in visual arts research
Keywords:
Visual arts, experience, research, education, creative processAbstract
This article articulates a theoretical framework based on the principles of John Dewey, aiming to understand the visual arts research in the educational context of future visual arts teachers. By strengthening the theoretical framework, we build artistic and pedagogical practices that dialogue with fields of creation and artistic methodologies, which interconnect the creative process and the ways of being an artist-teacher. The intersection between art as experience, or between art and art education, occurs in teaching practices, research, and extension program actions at the Apotheke Painting Studio, which encompasses the space and time for the pictorial process. In this text, we aim to deepen the conceptual theoretical framework that encourages us so much to research, highlighting the concept of experience in the visual arts field.
Downloads
References
CUNHA, Marcus Vinicius da. Dewey e Piaget no Brasil dos anos 30. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 96, p. 5-12, maio 1996.
DEWEY, John. A criança e os programas de ensino. Educação, São Paulo, v. 7, n. 4/5.Abr/maio, 1932.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DEWEY, John. Como Pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução de Haydée Camargo Campos. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979a.
DEWEY, John. Democracia e Educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1979b.
DEWEY, John. Vida e Educação. Tradução de Anísio Teixeira. 5. ed. São Paulo: Nacional. 1959.
GREENE, Maxine. Liberar la imaginación: ensayos sobre educación, arte y cambio social. Ed. Grão, Barcelona, 2005.
JACOB, Mary. J. Dewey for artists. University of Chicago Press: Chicago, 2018.
LAMPERT, Jociele. O ateliê de pintura como um laboratório de ensino e aprendizagem em Artes Visuais. Porto Arte: Revista de Artes Visuais. Porto Alegre: PPGAV- -UFRGS, v. 23, n. 39, p.1-9, jul. - dez. 2018.
SULLIVAN, Graeme. Art practice as research: inquiry in the visual arts. Sage Publications: California, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Miguel Vassali, Jociele Lampert
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.