The artist we want and the evaluation we propose. An analysis on the formation of the Visual Arts Course at Unicamp and its specific selection processes.
Keywords:
Artes Visuais, UNICAMP, Prova de Habilidades EspecíficasAbstract
This paper presents an analysis on the specific evaluation of the Visual Arts Undergraduate Course at the Institute of Arts at Unicamp, as a fundamental part of the national entrance exam organized by the University. To do so, it proposes a survey of information and agents constituting the history of the Institute of Arts, as well as the guidelines adopted by the group of teachers-artists who founded the course and its Department, which implemented this evaluation, considered important until today. In an attempt to understand how the University acts, interferes and prepares the visual artist of today, we started from this evaluation process to discuss its relationship with the qualification of the students of the course. Other relevant elements are the initial multicultural vocation of Unicamp and the project of the Institute of Arts for a contemporary artistic university education, with an internationalizing approach.
Downloads
References
ALVARENGA, Valéria Metroski e SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da, Formação Docente em Arte: percurso e expectativas a partir da lei 13.278/16. Educação & Realidade [online]. 2018, v. 43, n. 3 , pp. 1009-1030. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2175-623674153>. 09 Abr 2018. Acesso em: 28/01/2022.
BUFFA, Ester e PINTO, Gelson Almeida. Arquitetura e Educação: campus universitários brasileiros. São Carlos: Edufscar, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. O ensino das Artes Visuais na Universidade. Estudos Avançados [online]. 2018, v. 32, n. 93 , pp. 331-347. Disponível em: <https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180048>. Acesso em: 20/Janeiro/2022.
DACO Departamento de Artes Corporais. Curso de Graduação em Dança. Bacharelado e Licenciatura. 33 anos de história. Disponível em: https://hosting.iar.unicamp.br/daco/historico/ Acesso em: 27/01/2022.
DEPARTAMENTO de Artes Plásticas. Site oficial do Instituto de Artes da Unicamp. Disponível em:https://www.iar.unicamp.br/departamento-de-artes-plasticas/ Acesso em: 22/02/2022.
DEPARTAMENTO de Artes Cênicas. Site oficial do Instituto de Artes da Unicamp. Disponível em: https://www.iar.unicamp.br/departamento-de-artes-cenicas/ Acesso em: 22/02/2022.
FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, [S. l.], p. 17–36, 2006. DOI: 10.1590/S0104-40602006000200003.
GARBOGGINI, Flavia B. O potencial dos espaços abertos na qualificação urbana: uma experiência piloto na Cidade Universitária Zeferino Vaz. Tese de Doutorado - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, 2012.
GOMES, Eustáquio e CARO, Bernardo. Caro, ponto de união entre Espanha e Brasil. Jornal da Unicamp, 373, 24 a 30 de setembro de 2007. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp_hoje/ju/setembro2007/ju373pag12.html Acesso em: 26/01/2022
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5a edição ed. [s.l.] : Editora Sulina, 2005.
ORTIZ, Mario e BUENO, Maria Lúcia. Cultura Audiovisual e Arte Contemporânea. São Paulo em Perspectiva, 15. 3, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/dCbz7fBDzKngHpmMHwjNT5f/?lang=ptAcesso em: 28/02/2022.
PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências Desde a Escola. 1a edição ed. Porto Alegre, RS: Penso, 1999.
RONCA, Paulo Afonso Caruso; TERZI, Cleide Do Amaral. A prova operatória: contribuições da psicologia do desenvolvimento. [s.l.] : EDESPLAN, 1991.
REY, Sandra. O que significa, hoje, ser artista e o que se espera da formação do artista? MARCELINA. Revista do Mestrado em Artes Visuais da Faculdade Santa Marcelina, [S. l.], v. 4, p. 17–28, 2010.
SIARQ #Memóriasdocampus. Disponível em: https://www.siarq.unicamp.br/difusao/exposicoes/mostra-unicamp-recortes-de-uma-trajetoria/memoriasdocampus Acesso em: 21/02/2022
SOGABE, Milton. O ensino de artes e a formação do artista na academia. MARCELINA. Revista do Mestrado em Artes Visuais da Faculdade Santa Marcelina, [S. l.], v. 4, p. 29–38, 2010.
SUGIMOTO, Luiz. O CORPO como instrumento da alma. Aos 60 anos, Marília de Andrade volta a se exibir nos palcos e prepara livro autobiográfico. Jornal da Unicamp, ed. 338. pag. 11, 25/set a 01/out, 2006. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/setembro2006/ju338pag11.html
VIEIRA, Jorge Albuquerque. Teoria do conhecimento e arte: formas de conhecimento: Arte ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2006.
UNICAMP. História 1960-2010. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/historia Acesso em: 07/01/2022.
UNICAMP, Relatório final de avaliação institucional UNICAMP 2014-2018. Coordenadoria Geral da Universidade. Campinas, SP: BCCL/UNICAMP, 2020. Disponível em: https://www.cgu.unicamp.br/assets/docs/cgu/avaliacao/Avalia%C3%A7%C3%A3o_Institucional_2014-2018_Final_v6.pdf Acesso em: 10/01/2022.
Entrevistas:
MATOS, Silvia. Entrevista concedida aos autores do artigo. Via telefone. Campinas, 13/01/2022.
GILBERTTO Prado. Entrevista concedida aos autores do artigo. Vídeo Entrevista via Plataforma Zoom. Gravada, 01:40:25. 17/01/2022.
ALMOZARA, Paula. Entrevista concedida aos autores do artigo. Via telefone. Campinas, 11/01/2022.
PERILLO, Danilo Roberto. Entrevista concedida aos autores do artigo. Gravação em áudio. Campinas, 11/01/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sylvia Furegatti, Edson do Prado Pfutzenreuter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.