The Universal Sacred Art
the perception of the sensitive in the image of Our Lady of Aparecida
Keywords:
Basilica of Aparecida. Contemporaneity. Sacred art. Virgin Mary. Semiotics.Abstract
The article aims at the semiotic analysis of sacred art in the contemporary times and a contribution in the question of how to read a work of art. It is the understanding of a religious phenomenon that has crossed two millennia of history and that has been following the evolution of Christianity through the ages. This is Mary, also known as Virgin Mary, Our Lady and Mother of God, among other titles. From the Book of Revelation, chapter 12, we will deal with the work of art of the Virgin Immaculate Conception located in the basilica of Aparecida. With the help of some current theorists in liturgy, art, semiology, symbology, phenomenology and the studies of the italian Gio Lomazzo, from the 16th century, let's decode its meaning. The purpose of this work is to demonstrate the strong relationship towards a common objective: the artistic elaboration and how art helps believers, either by the catechization capacity or by the elevation of the spirit that sacred art intentionally provokes.
Downloads
References
BÍBLIA, online. Disponível em: <http://www.bibliaonline.com.br>. Acesso em: 2016, 2017, 2018, 2019 e janeiro. 2022.
BOULEAU, Charles. Tramas: La geometria secreta do los pintores. Ed. Akal, 1996.
CARR-GOMM, Sarah. Dicionário de Símbolos na Arte. Bauru: EDUSC, 2004.
CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005.
CRISPOLTI, Enrico. Como estudar a Arte Contemporânea. Lisboa: Editorial Estampa, 2004.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
FARINA, Modesto. PEREZ, Clotilde. BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. Ebook. São Paulo: Blucher, 2013. Disponível em: < https://www.academia.edu/11168229/Psicodinâmica_das_Cores_em_Comunicação>. Acesso em: 2019 e janeiro. 2022.
LOMAZZO, Gio Paolo. Trattato dell'arte della pittvra, scoltvra, et architettvra. Milano: Paolo Gottardo Pontio, stamparote Regio, A instantia di Pietro Tini, 1584. Disponível em: <https://archive.org/details/trattatodellarte00loma>. Acesso em: 2019 e janeiro. 2022.
LOPES, Mª de São Pedro; SOUSA, Jenny Gil; FONTES, Ana (Org.). Da participação na Cultura à cultura da Participação. Lisboa: Associação Iberoamericana de Animação Cultural, 2014. p. 154-165.
MANGUEL, Alberto. Lendo Imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.
MARTINS, Mirian Celeste, PICOSQUE, Gisa, GUERRA, M. Terezinha T. Teoria e Prática do Ensino de Arte. São Paulo: FTD, 2010.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
__________________________. A prosa do mundo. Cosac Naify Portátil, 2014.
OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
_________________. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2001.
PASTRO, Claudio. A Arte no Cristianismo: fundamentos, linguagem, espaço. São Paulo: Paulus, 2010.
_______________. Santuário de Aparecida: Aparecida shrine. Aparecida: Editora Santuário, 2017.
PRETTE, Maria Carla. Para entender a arte. São Paulo: Editora Globo, 2008.
RIZOLLI, Marcos. Artista, cultura, linguagem. Campinas: Akademika Editora, 2005.
TODA, Egidio S. A arte sacra de Cláudio Pastro na Basílica de Aparecida e sua contemporaneidade: história, cultura e leitura de suas obras. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Egidio Shizuo Toda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.