Arte em rede: registros poéticos da quarentena
Keywords:
e-mail art, visual arts, pandemic, a/r/tographyAbstract
As a result of the Coronavirus disease pandemic, many projects have taken the social networks as a collaborative space for art exchange and dissemination in a revival of mail art, which emerged in the sixties, and adapted from the nineties as E-mail art. This text brings reflections on the art produced in the quarantine, especially in relation to the project Miradas Enredadas | Networking Glances. These virtual art projects of pandemic memory and record, besides being of interest to art history and criticism, can be thought of pedagogically in teaching and learning proposals for different areas of knowledge, and methodologically as a form of sensitive data collection of interest to art-based research, such as a/r/tography.
Downloads
References
BELISDON, D. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes: uma introdução. In: DIAS, B.; IRWIN, R. (orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 21-26.
BORGES BEZERRA, D.; CHAGAS OLIVEIRA, P. Fenômenos memorialísticos online em tempos de pandemia: entre o registro e a memorialização de um evento traumático. Museologia & Interdisciplinaridade, [S. l.], v. 10, n. Especial, p. 93–116, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/36030. Acesso em: 10 jan. 2022.
FREIRE, C. Poéticas do Processo: arte conceitual no Museu. São Paulo: Iluminuras, 1999.
HAN, B-C. A salvação do belo. Petrópolis: Vozes, 2019.
IRWIN, R. A/r/tografia. In: DIAS, B.; IRWIN, R. (orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 27-35.
LEMOS, A. Cibercultura como território recombinante. In: TRIVINHO, Eugênio; CAZELOTO, Edilson (org.). A cibercultura e seu espelho. São Paulo: Abciber; Instituto Itaú Cultural, 2009. p. 38-46. Disponível em: http://abciber.org.br/publicacoes/livro1/sumario/. Acesso em: 03 jan. 2022.
PAUL, C. A net art é colecionável - Curadora do Whitney Museum fala sobre a inclusão da arte digital com novos modelos de colecionismo e práticas sólidas de preservação em entrevista a Nina Rahe. Select, ano 09, nº 47, jun/jul/ago 2020. Disponível em: https://www.select.art.br/christiane-paul-a-net-art-e-colecionavel. Acesso em: 10 de janeiro de 2021.
ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
RÖDER, K. Topology and Functionality of the Mail Art Network and its specific significance for Eastern Europe between 1960 and 1989. Colônia: Salon Verlag, 2008.
WELCH, C. (org.). Eternal Network: A Mail Art Anthology. Calgary: University Of Calgary Press, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fabiane Pianowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.