Português
Português
Keywords:
Affectivity; Digital education; Digital environment; Generational Characteristics., EnglishAbstract
The aim of this article is to point out how different generations relate to the digital environment in contemporary society and how this impacts on teacher and student relations. The study will reflect on how we are affected by this new virtual reality, which directly affects the conduct and attitude of teachers and students in digital education. The knowledge of the theory about affectivity in this context can contribute so that those involved in the learning process are attentive to these generational characteristics and their different ways of relating to digital technology and, thus, can contribute to the construction of welcoming environments so that students, with different backgrounds and experiences, achieve their educational objectives. The study is based on the concepts of Henri Wallon and Rafael Bisquerra Alzina, for the theme affectivity, and on generational characteristics from the research of the authors Jacques, Pereira, Fernandes, Oliveira.
Downloads
References
ALZINA, Rafael Bisquerra. Educación emocional Y competências básicas para la vida. In Revista De Investigação Educativa, 2003 vol.21. n.1 pg. 7-43. Disponível em: https://docplayer.es/6311339-Educacion-emocional-y-competencias-basicas-para-la-vida.html Acesso julh\2019.
COELHO, Teixeira. eCultura, a utopia final. Inteligência artificial e humanidades. São Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural, 2019.
DANTAS, Heloysa. Afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: LA TAILLE, Y, DANTAS, H., OLIVEIRA, M. K. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. 24 ed. São Paulo: Summus Editorial, 1992a. p. 85-98.
AUTOR, Autora. Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
AUTOR, Autora; AUTOR, Autora. Afetividade e a educação digital nas escolas. In: MARAFON, G. (Org.); TORTELLA, J. C. B. (Org.); ROCHA, M. S. P. M. L. (Org.). Escola e desenvolvimento Humano: contribuições da Psicologia da Educação. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 223-240.
GALVÃO, Izabel. Expressividade e emoções segundo a perspectiva de Wallon. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. 4 ed. São Paulo: Editora Summus, 2003. p. 71-88.
GULASSA, Maria Lucia. A constituição da pessoa: os processos grupais. In: MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p. 95-118.
HENRIQUES, Francisco da Fonseca. As Paixões da Alma. In Revista Latino-americana de psicopatologia. 11 (1), março\ 2008 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlpf/a/NVbYCnK5KLXTGnbBL6Khj9s/?lang=pt
JACQUES, Thiago de Carvalho; PEREIRA, Gilberto Braga; FERNANDES, Adriana Lopes; OLIVEIRA, Daysa Andrade. Geração Z: peculiaridades geracionais na cidade de Itabira-MG. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 9, n. 3, p. 67-85, 2015. Universidade Federal Fluminense Rio de Janeiro, Brasil. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441742858006. Acesso em: 19 set. 2019.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora. 34, 1999.
NAÍSA, Letícia. Por que os millennials e a geração Z nunca atendem telefone. TAB, Comportamento. São Paulo: UOL, 15 out. 2019. Disponível em: https://tab.uol.com.br/noticias/redacao/2019/10/15/por-que-raios-os-millennials-nao-atendem-telefone.htm. Acesso em: 15 out. 2019
NIETZSCHE, F. Genealogia da Moral. São Paulo: Brasiliense, 1988.
MACHADO, Leticia Rocha; BEHAR, Patricia A. Competências necessárias para os alunos idosos na educação a distância. In. BEHAR, Patricia Alejandra (org.). Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 223-236.
MAGIOLINO, Lavínia L.S. Afetividade e/na educação: sentir e expressar na experiência (est)ética - contribuições da filosofia espinosana. In Filosofia e Educação, Volume 5, Número 1, 2013.
MAHONEY, Abigail Alvarenga. Introdução. In: MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho (orgs.). Henri Wallon: psicologia e educação. 9 ed. São Paulo: Loyola, 2009. p. 9-18.
MAHONEY, Abigail Alvarenga. A constituição da pessoa: desenvolvimento e aprendizagem. In. MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p.13-24
MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. A dimensão afetiva e o processo ensino – aprendizagem. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; ALVARENGA, Abigail (orgs.). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. 4 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 15 -24.
MENDES, Daniela Barros de. Memórias afetivas: a constituição do professor na perspectiva de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2017
SBP - Sociedade Brasileira de Pediatria. Saúde na era digital e benefícios da natureza no desenvolvimento marcam debates no Congresso Brasileiro de Adolescência. S.l: SBP, 27 maio 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/saude-na-era-digital-e-beneficios-da-natureza-no-desenvolvimento-marcam-debates-no-congresso-brasileiro-de-adolescencia/. Acesso em: 15 out. 2019.
SIMÕES, L.; GOUVEIA, L. Geração Net, Web 2.0 e ensino superior. In FREITAS, E. e TUNA, S. (Orgs.) . Novos Média, Novas Gerações, Novas Formas de Comunicar. Edição especial Cadernos de Estudos mediáticos, n. 6. Edições Universidade Fernando Pessoa, 2009, p. 21-32. Disponível em: http://homepage.ufp.pt/lmbg/com/ls_cem6_09.pdf. Acesso em: 19 nov. 2019.
TASSONI, Elvira Cristina Martins; LEITE, Sergio Antônio Da Silva. Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: as contribuições da teoria walloniana. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 36, n. 2, p. 262-271, maio/ago. 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/download/9584/9457. Acesso em: 07 abr. 2019.
WALLON, Henry. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.