Afetividade, relações interpessoais e constituição da pessoa na perspectiva de uma educadora
Keywords:
Afetividade, Relações interpessoais, Abordagem rogeriana, Psicogenética walloniana, PED/PUC – SPAbstract
This article discusses how affectivity was and has been studied and researched by the Psychology of Education Post-graduate Program (PED) of PUC-SP, which was created in 1969 – the first post-graduate program in Psychology of Education and the second in Education of Brasil, having a relevant role at the organization of the stricto sensu post-graduation department at the university. The history of the author signing this text is entwined with the history of the Program, where she studied, teaches, and researches the theme of affectivity. This article shows the results of a state-of-the-art research, developed in celebration of PED’s 40th Anniversary, which mapped 71 studies (thesis and dissertations) about affectivity, based on several theoretical approaches, between 1969-2009. The later period, 2010-2020, was discussed through the collection of studies oriented by the author using Henri Wallon’s Theory of Development with focus on the affective dimension. Research evidences how affectivity, as a constitutive dimension of the person, must not be left aside on teacher training processes. It also shows that the integration between cognition-affectivity is a part of the teachers’ actions.
Downloads
References
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. “Wallon e a educação”. In: MAHONEY, Abigail; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (orgs). Henri Wallon. 12 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2016. p. 71-87.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Um estudo do constructo consideração positiva incondicional em Carl Rogers. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1978. 116 p.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de et al. “A produção de teses e dissertações no PED – PUC - SP sobre afetividade no contexto escolar”. Psicologia da Educação, São Paulo, 31, 2ª sem, 2010.
ARDITO, Maria Tereza Medeiros. A raiva na escola: ume estudo com adolescentes paulistanos. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1999. 188 p.
CARVALHO, Anna Maria Quadros de. Um estudo teórico do conceito de compreensão empática nas obras de Carl Rogers. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1980. 75 p.
CORRÊA, Ana Cláudia Esteves. Do vivido ontem ao realizado hoje: marcas que reverberam na ação docente. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. 173 p.
DUARTE, Márcia Pires. Período de adaptação na educação infantil: uma análise à luz da teoria de Henri Wallon. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997. 190 p.
FERNANDES, Ademilson Aparecido Tenório. Quem tem medo de Matemática? Sentimentos envolvidos no processo ensino-aprendizagem de Matemática por alunos de suplência. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.
FERNANDES, Ademilson Aparecido Tenório. Professores da educação de Jovens e Adultos construindo trajetórias de sucesso: um estudo a partir da psicogenética walloniana. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2011. 292 p.
GROPPO, Cristiane. De Professor para professor-coordenador: sentimentos e emoções envolvidos na mudança. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. 213 p.
HERCULANO, Sílvia Cristina. Adentrando os espaços de aprendizagem da coordenação pedagógica: um estudo na perspectiva da psicogenética walloniana. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. 151 p.
LOBERTO, Tânia. O papel da afetividade no processo ensino-aprendizagem segundo futuros professores da Educação Física. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. 139 p.
MORIN, Edgar. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
MOROZ, Melania. “Focalizando um momento de mudança na trajetória de 50 anos do PED-PUC-SP”. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 50, 2020. p. 124-129.
MORTARELLO, Luciana Cicutto. As repercussões do Plano Langevin-Wallon no Brasil nas décadas seguintes à sua elaboração. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
PESSÔA, Lilian Corrêia. O papel do outro na constituição do professor coordenador. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Um estudo teórico do conceito de congruência em Carl Rogers. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1978.
PRANDINI, Regina Célia Almeida Rego. Professor de arte: ensino de Arte na escola. Para quê? Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. 120 p.
PRANDINI, Regina Célia Almeida Rego. Vidas de professoras. Sentido do trabalho e formação. Tese (Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
RABELO, Kátia Martinho. Pontes de afetividade: um estudo sobre a atuação de professores tutores segundo a Psicologia Genética de Henri Wallon. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
RABELO, Kátia Martinho. Eu sou a escola: o par dialético diretor e escola na perspectiva da teoria walloniana. Tese (Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) –Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1961/1997.
ROGERS, Carl. Psicoterapia centrada em el cliente. Buenos Aires: Editorial Paidoz, 1966.
ROGERS, Carl. Sobre o poder pessoal. São Paulo: Livraria Martins Fontes. Editora, 1977/1978.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. “As pesquisas denominadas do tipo ‘estado da arte’ em educação”. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 6, nº 19, p. 37 – 50, set/dez 2006.
RONCA, Antônio Carlos Caruso; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. “Psicologia da educação: espaço de enfrentamento dos dilemas do século XXI”. In: RONCA, Antônio Carlos Caruso; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (orgs.) 50 anos de produção em Psicologia da Educação – Relatos de pesquisa (1969-2019), São Paulo, Pontes, 2019, p. 9-23
RUGGIERO, Paula Antunes. O professor e as manifestações inesperadas de crianças de 3 a 6 anos: uma leitura walloniana. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
SANTOS, Claudineide Lima Irmã. Professor iniciante, aprender a ensinar: sentimentos e emoções no início da docência. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2012. 114 p.
SZYMANSKI, Heloísa; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PRANDINI, Regina Célia Rego. “Perspectivas para análise de entrevistas”. In: SZYMANSKI, Heloísa (org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.
VEREDA, Rita de Cássia O apelido pejorativo na escola. Um estudo com adolescentes paulistanos. Dissertação (Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 1941/2007.
WALLON, Henri. As origens do caráter na criança. São Paulo: Nova Alexandria, 1949/1995.
WALLON, Henri. “O papel do outro na consciência do eu”. In: WEREBE, Maria José Garcia; NADEL-BRULFERT, Jacqueline. Henri Wallon. São Paulo: Editora Ática, 1986.
WALLON, Henri. Psychologie et dialectique. La spirale et le miroir. Textes de 1926 a 1961. Choisis et présentés par Émile Jalley et Liliane Maury. Paris: Messidor/Éditions Sociales, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.