DIFFERENT LOOKS: THE WOMAN WITH HEARING IMPEDIMENT AT THE MOVIES.

Authors

  • Alessandra Furtado de Oliveira Novaes Universidade Federal Fluminense
  • Maria Cristina Barbosa Mendes Universidade Federal Fluminense
  • Ruth Maria Mariani Braz Universidade Federal Fluminense
  • Elaine Alves Leite Universidade Federal Fluminense
  • Sérgio Crespo Coelho da Silva Pinto UNIVERSIDADE Federal Fluminense

Keywords:

Sign Language, Movie theater, Deafness, Inclusion, Teaching.

Abstract

The teacher's job in attracting the student to traditional content becomes increasingly difficult, given the amount of entertainment outside the classroom, which interferes in the daily process of knowledge acquisition. External noises, excessive heat, social networks add to the mishaps of the structures of school units, sometimes scrapped and with few devices that can serve as educational tools. Cinema becomes an important collaborator when presenting to the student - who often do not have the possibility of getting to know other continents and cultures, a new universe, which transports the seventh art to the classroom. In this process, teachers present new concepts and realities and reinforce many others. This article deals with an approach that involves the female figure, with hearing loss, considering the history of sign language, its characteristics and importance. This work aims to analyze how the female figure, of people with hearing impairment, is approached differently in three films: “Babel”, “The Language of the Heart” and “The Shape of Water”. We then looked at how sign language is an important means of legal communication – both within the deaf community and between the deaf community and non-deaf people. The research made use of a bibliographical survey, contemplated by the exploratory study, from a qualitative methodology. The results showed that cinema continues to be an important vehicle for the propagation of ideas and through it, we can see how the figure of the person with hearing impairment is portrayed. The constant productions of dramatic genre reinforce stereotypes that these people are incapable - when we must have a new look, which explores the potential that exists in each one, with their subjectivities. Therefore, we can conclude that each person is unique in their way of acting: everyone can be independent, autonomous and must have their differences respected, including about the linguistic singularities of minorities, with the appreciation of their plural communication with the world that about.

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Author Biographies

Alessandra Furtado de Oliveira Novaes, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em História pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Cataguases (1996), possui pós graduação (Lato-Senso) em História do Brasil pela UERJ (1999), atualmente é mestranda no curso de Mestrado Profissional, em Diversidade e Inclusão, pela Universidade Federal Fluminense. Trabalhou no Curso Taurus, como professora de História, do Ensino Médio, de 1999 até 2019. É professora de História da Fundação Pública Municipal de Educação de Niterói, e professora de Geografia da Associação Salgado de Oliveira de Educação e Cultura. Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil Império. Atualmente está no cargo de Diretora Adjunta, da Escola Municipal Honorina de Carvalho, em Niterói, cargo que assumiu depois das eleições do ano de 2017. http://lattes.cnpq.br/6885162252329928

Maria Cristina Barbosa Mendes, Universidade Federal Fluminense

Mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão CMPDI/UFF. Possui pós graduação em Direito e Processo do Trabalho pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2010) e graduação em Direito pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2007). Atualmente é analista judiciário - executante de mandados - Tribunal Regional do Trabalho da 1ª Região. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito do Trabalho. Atua na área de acessibilidade, inclusão e surdez. Membro da Comissão Permanente de Acessibilidade e Inclusão do TRT - 1ª Região e da Comissão de Defesa dos Direitos da Pessoa com Deficiência da OAB-RJ 20ª Subseção. https://orcid.org/0000-0001-6924-3893

Ruth Maria Mariani Braz, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Ciências e Biotecnologia, do Instituto de Biologia da Universidade Federal Fluminense; Reconhecido o nível pela Universidade do Minho do doutoramento em ciências da Educação e realizei o doutoramento sanduiche na Universidade do Porto. Especialista ?Lato Sensu? em Educação Física Especial (Universidade Castelo Branco). Tenho a graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro ( UFRRJ) . Sou professor docente I - Secretária de Educação do Estado do Rio de Janeiro e professor do Curso de mestrado profissional em Diversidade e Inclusão da UFF. Atuei como coordenadora executiva do projeto Internacional Spread The Sign no Brasil e coordeno o núcleo de Inclusão Galileu Galilei. Sou orientadora de alunos do curso de Mestrado Profissional de Diversidade e Inclusão do Instituto de Biologia da UFF. Desenvolvo pesquisas ligada aos temas: Educação Inclusiva, Educação de Surdos, Tecnologia Assistiva, géneros; confeção de materiais didáticos adaptado, didática com o intuito de auxiliar os alunos com deficiências nas classes regulares de ensino, filosofia esta que defendo e é adotada atualmente nas instituições na qual trabalho. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva, tecnologia e didática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de docentes, políticas publicas, diversidade, Interdisciplinaridade, sensibilização, adaptação e confecção de materiais didáticos e brincar.  https://www.researchgate.net/profile/Ruth-Mariani-Braz. C.V:http://lattes.cnpq.br/8386383577325343

Elaine Alves Leite, Universidade Federal Fluminense

Mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão pela UFF (2020); Especialista em Gestão e Implantação da Educação a Distância pela UFF (2017); Especialista em Letras: Português e Literatura pela Faculdade Internacional Signorelli (2014); Dinamizadora dos novos Critérios de Correção das Produções Textuais da Rede Municipal do Rio de Janeiro (2017); Participação de Bancas de Correção de certames, a nível nacional, que tratam de provas discursivas; Mediadora presencial do Consórcio CEDERJ/CECIERJ, do curso de Pedagogia/ UERJ, mediando as disciplinas de: Língua Portuguesa Instrumental, Língua Portuguesa na Educação 1, Língua Portuguesa na Educação 2 e Literatura na Formação do Leitor (2011- 2020); Diretora Adjunta da Escola Municipal Professora Maria Guilhermina Alves Portilho, da Rede Municipal do Rio de Janeiro (2018-2020); Coordenadora pedagógica da Escola Municipal Ginásio Medalhista Olímpico Thiago Braz da Silva, da Rede Municipal do Rio de Janeiro (2017- 2018); Diretora adjunta da Creche Municipal Vovô Benta, da Rede Municipal do Rio de Janeiro (2016); Professora de Língua Portuguesa no Município de Itaguaí (2012-2020); Professora de Língua Francesa na Wizzard (2011-2012). Possui licenciatura e bacharelado em Letras: Português/ Francês/ Literaturas pela UERJ (2010) e licenciatura em Letras/ Inglês pela Universidade Estácio de Sá (em curso).

Sérgio Crespo Coelho da Silva Pinto, UNIVERSIDADE Federal Fluminense

Graduated in data processing from the University of Vale do Rio dos Sinos (1987). MSc in Systems and computer engineering from the Federal University of Rio de Janeiro COPPE/Sistemas (1995) and PhD in Informatics from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (2000). He was a full professor at the Vale do Rio dos Sinos University from 1990 to 2013. He was Editor in chief of the Brazilian Journal of Informatics in Education (1414-5685). He was a guest advisor in the master's program in ICT at the Technological University of Panama in the area of software engineering. Visiting Professor from April 2013 to November 2013 at the DCC-UFMG. Advisor in the professional master's program in Diversity and Inclusion. Advisor in the doctoral program in Sciences, Technologies and Inclusion. He has experience in the area of computer science, with emphasis in Software engineering, working mainly on the following topics: frameworks, design patterns, distance education, informatics in education, diversity and inclusion.

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Filmografia.
A forma da água - 2017 / 2h 03min / Fantasia, Drama, Romance. Direção: Guillermo del Toro

A linguagem do coração - 2014 / 2h 15min / Drama, Biografia. Direção: Jean-Pierre Améris

Babel - 2007 / 2h 15min / Drama, Suspense. Direção: Alejandro González Iñárritu

Published

2021-12-10

How to Cite

Furtado de Oliveira Novaes, A. ., Barbosa Mendes, M. C., Mariani Braz, R. M., Alves Leite, E., & Coelho da Silva Pinto, S. C. (2021). DIFFERENT LOOKS: THE WOMAN WITH HEARING IMPEDIMENT AT THE MOVIES. Revista Trama Interdisciplinar, 12(2), 125–137. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/14634

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