The importance of clinical supervision training for development of skills in cognitive-behavioral therapy

Main Article Content

Janaína Bianca Barletta
Ana Lucia Barreto da Fonseca
Zenith Zenith Nara Costa Delabrida

Abstract

One of the difficulties found in the development of psychology is the guarantee of competence in training for their peers. In this sense, the purpose of this article is to discuss the importance of clinical supervision as an essential tool for developing therapeutic skills in cognitive-behavioral therapy (CBT) in psychology undergraduates. From a brief background on the topic, the text emphasizes the three dimensions of competence in the clinical management of CBT, with emphasis on three dimensions: knowledge, technical skill and ability for inter-relationships. Then, the focus is on clinical supervision and activities that are necessary for the development of skills in CBT. Because of its specificity, the format of the supervision, training exercises, discussion of case and supervisor-supervising relationship were listed as essential. Finally, the assessment of learning and educational practice are listed as very important.

Keyword: therapy supervision, teaching, learning, professional competence, cognitive behavioral therapy

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ABDALLA, I.G.; BATISTA, S. H.; BATISTA, N.A. Desafios do Ensino de Psicologia Clínica em Cursos de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, v.28, n.4, 806-819, 2008.

BANDURA, A. Psychotherapist’s anxiety level, self-insight, and psychotherapeutic competence. The Journal of Abnormal and Social Psychology, v.52, n.3, 333-337, 1956.

BARLETTA, J. B.; DELABRIDA, Z. N. C.; FONSECA, A. L. B. da. Conhecimento, habilidade e atitude em TCC: percepção de terapeutas iniciantes. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v.7, n.1, 21-29, 2011.

BARRETO, M. C.; BARLETTA, J. B. A supervisão de estágio em psicologia clínica sob as óticas do supervisor e do supervisionando. Cadernos de Graduação: Ciências Biológicas e da Saúde, v.12, n.12, 183-202, 2010.

BECKERT, M. Relação supervisor-supervisionando e a formação do terapeuta: contribuições da psicoterapia analítico-funcional (FAP). Em: GUILHARDI, H. J., MADI, M. B. B. P., QUEIROZ, P. P., SCOZ, M. C. (Orgs.). Sobre comportamento e cognição: contribuições para a construção da teoria do comportamento. Vol. 9. Santo André: Esetec, 2002, p. 245-256.

BIELING, P. J.; McCABE, R. E.; ANTONY, M. M. Terapia Cognitivo-Comportamental em grupos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BITONDI, F. R., SETEM, J. A importância das habilidades terapêuticas e da supervisão clínica: uma revisão de conceitos. Revista UNIARA, 20, 203-212, 2007.

BRASIL. Parecer do Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior (CNE/CES) nº 0062, de 19 de fevereiro. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em psicologia. Brasília: Ministério da Educação, 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdr/CES0067.pdf. Acessado em 10 de setembro de 2004.

CAMPOS, L. F. L. Formação, supervisão e treinamento em psicologia clínica. São Paulo: EPU, 1998.

Supervisão em terapia cognitivo-comportamental. In: RANGÉ, B (org.). Psicoterapia comportamental e cognitiva: pesquisa, prática, aplicações e problemas, vol. I. Campinas, SP.: Editora Livro Pleno, 2001, p. 357-364.

COLLINS Jr., F. L.; LEFFINGWELL, T. R.; BELAR, C. D. Teaching Evidence-Based Practice: Implications for Psychology. Journal of Clinical Psychology, v.63, n.7, 657-670, 2007.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Código de Ética Profissional do Psicólogo. Brasília: CFP, 2005.

COTTRAUX, J.; MATOS, M. G. Modelo europeu de formação e supervisão de terapia cognitivo-comportamentais para profissionais de saúde mental. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v.3, n.1, 54-72, 2007.

CRUZ, R. M.; SCHULTZ, V. Avaliação de competências profissionais e formação do psicólogo. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v.61, n.3, 117-127, 2009.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. No contexto da travessia para o ambiente de trabalho: treinamento de habilidades sociais com universitários. Estudos de Psicologia, v.8, n.3, 413-420, 2003

DULTRA, J. A. L., BASTOS, A. V. Trabalho, Qualificação e Competências: um desafio atual. RBDEPA - Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Administração, v.1, n.2, 26-58, 2009.

FREITAS, F. A., NORONHA, A. P. P. Habilidades do psicoterapeuta segundo supervisores: diferentes perspectivas. Revista de Psicologia da Vetor Editora, v.8, n.2, 159-166, 2007.

LIMA, R. S. J. O papel da supervisão de estágio no ensino sob a ótica do estagiário. Cadernos UFS de Psicologia, v.IX, n.2, 23- 35, 2007.

LÖHR, S. S.; SILVARES, E. F. M. Clínica-escola: integração da formação acadêmica com as necessidades da comunidade. Em: SILVARES, E. F. M. (org.) Atendimento psicológico em clínicas-escolas. Campinas, SP: 2006, p. 11-22.

MANRING, J.; BEITMAN, B. D.; DEWAN, M. J. Evaluating Competence in Psychotherapy. Academic Psychiatry, v.27, n.3, 136-144, 2003.

MONTEIRO, N. R. O., NUNES, M. L. T. Supervisor de psicologia clínica: um professor idealizado? Psico-USF, v.13, n.2, 287-296, 2008.

NENO, S. Análise Funcional: Definição e Aplicação na Terapia Analítico-Comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. V, n.2, p.151-165, 2003.

NEUFELD, C. B.; XAVIER, G. S.; STOCKMANN, J. D. Ensino de terapia cognitivo-comportamental em cursos de graduação de psicologia: um levantamento nos estados do Paraná e de São Paulo. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v.6, n.1, s.p., 2010.

NOVAKI, P. C. Terapeutas experientes e iniciantes: o que a literatura aponta sobre eles? Em: BRANDÃO, M. Z. S.; CONTE, F. C. S., BRANDÃO, F. S., INGBERMAN, Y. K., MOURA, C. B., SILVA, V. M., OLIANE, S. M. (Orgs.). Sobre comportamento e cognição: A história e os avanços, a seleção por consequências em ação. Vol. 11. Santo André: Esetec, 2003, p. 251-257.

PADESKY, C. A. Desenvolvendo competências do terapeuta cognitivo: modelos de ensino e supervisão. Em: SALKOVSKIS, P. M. (org.). Fronteiras da Terapia Cognitiva. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004, p. 235-255.

RANGÉ, B.; GUILHARDI, H. J.; KERBAUY,R. R.; FALCONE, E. M. O., INGBERMAN, Y. K. Ensino, treinamento e formação em psicoterapia comportamental e cognitiva. Em: RANGÉ, B. (org.). Psicoterapia comportamental e cognitiva: pesquisa, prática, aplicações e problemas, vol. I. Campinas, SP: Livro Pleno, 2001, p.331-351.

ROTH, A. D., PILLING, S. A competence framework for the supervision of psychological therapies, 2008. Disponível em http://www.ucl.ac.uk/CORE/ Acessado em 10 de outubro de 2010.

SUDAK, D.; BECK, J.; GRACELY, E. Readiness of psychiatry residency training programs to meet the ACGME requirements in cognitive-behavioral therapy. Academic Psychiatry, v.26, n.2, 96-1001, 2002.

WAINER, R; PICCOLOTO, N. Formação e supervisão em psicoterapia cognitivo-comportamental. Revista Brasileira de Psicoterapia, v.10, n. 2, 219-228, 2008.

WRIGHT, J. H., BASCO, M. B; TASE, M. E. Learning cognitive-behavior Therapy: an illustrated guide. USA: American Psychiatric Publishing, Inc., 2006.

YALOM, I. D., LESZCZ, M. Psicoterapia de grupo: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed, 2006.

YAMAMOTO, O. H.; COSTA, A. L. F. (Orgs.) Escritos sobre a profissão de psicólogos no Brasil. EDUFRN; Natal/RN, 2010.