Tolerance and Respect for Differences: The Effects of an Educational Activity at School

Main Article Content

Zilda Aparecida Pereira Del Prette
Camila Domeniconi
Livia Amaro
Priscila Benitez
Aline Laurenti
Almir Del Prette

Abstract

A study of an experimental intervention that evaluated the impact of an educational activity in schools to promote tolerance and respect for each ones differences is reported. A total of 300 children participated, divided into three groups: one control (without intervention), and two experimental ones (drama and audiovisual presentation of a children’s story), these later focusing on the theme of preference for soccer teams. The intervention was assessed before and after, with a semantic differential scale range in which children attributed positive and negative adjectives to their own team as well as the opposing team. The results showed that: a more favorable evaluation of one’s own teem maintained during the two specific moments and the initially more unfavorable assessment towards the opposing team, improved significantly after the intervention. The implications of the results are discussed in relation to the school social function of
improving students’ social-emotional development as well as the importance of evaluating pedagogical alternatives addressing this objective. Some limitations regarding this study and also research referrals are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, ano 134, n. 248, p. 27.833‑27.841, 1996.

BRASIL. Lei no 10.558, de 13 de novembro de 2002. Estabelece a criação do Programa Diversidade na Universidade. 2002. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/cci‑vil_03/Leis/2002/L10558.htm>. Acesso em: 31 maio 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2008.

BITTENCOURT, A. A. et al. Sentimento de discriminação em estudantes: prevalência e fatores associados. Revista Saúde Pública, v. 43, n. 2, p. 236‑245, 2009.

CARVALHO, R. E. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. 9. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

COOK, C. R. et al. Social skills training with secondary EBD students: a review and analysis of the meta‑analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders,v.16, n. 3, p. 131‑144, 2008.

DAOLIO, J. As contradições do futebol brasileiro. Revista Eletrônica Educación Física y Desportes, v. 3, n. 10, 1998. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd10/dao‑lio.htm>. Acesso em: 31 maio 2011.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Significância clínica e mudança confiável: a efetividade das intervenções em psicologia. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 24, n. 4, p. 105‑114, 2008.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Já pensou se todo mundo torcesse pelo mesmo time? São Paulo: All Books, 2009.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, Práticas baseadas em evidência e treinamento de habilidades sociais. In: ______. (Org.). Habilidades sociais: intervenções efetivas em grupo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011. p. 57‑82.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. 2001. Disponível em: <http://www.microeducacao.com.br/concurso/ConcursoPEBII2009/BDelors‑EducacaoUm%20Tesou‑ro%20a%20Descobrir.pdf>. Acesso em: 31 maio 2011.

DIAS, M. G. B. B. Raciocínio lógico, experiência escolar e leitura com compreensão. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 16, n. 1, p. 55‑62, 2000.

DURLAK, J. A. et al. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: a meta‑analysis of school‑based universal interventions. Child Development, v. 82, n. 1, p. 405‑432, 2011.

FIGUEIRA, A. P. C. Orientadores das práticas educativas: apresentação de algumas perspectivas teóricas. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 174‑199, 2009.

GALLO, A. E.; WILLIAMS, L. C. A. Adolescentes em conflito com a lei: uma revisão dos fatores de risco para a conduta infracional. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 81‑95, 2005.

GASTALDO, E. O complô da torcida: futebol e performance masculina em bares. Horizontes Antropológicos, v. 11, n. 24, p. 107‑123, 2005.

GRESHAM, F. M. Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. In: DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. (Org.). Psicologia das habilidades sociais: diversidade teórica e suas implicações. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 17‑56.

GURGUEIRA, L. H.; CORTEGOSO, A. L. Avaliação de um programa de ensino para capacitar mães como agentes favorecedoras do estudar. Psicologia da Educação, v. 27, n. 1, p. 5‑30, 2008.

KRATOCHWILL, T. R.; STOIBER, K. C. Evidence‑based interventions in school psychology: Conceptual foundations of the Procedural and Coding Manual of Division 16 and the Society for the Study of School Psychology Task Force. School Psychology Quarterly, v. 17, n. 4, p. 341‑389, 2002.

LEFEVRE, J. The value of diversity: a justification of affirmative action. Journal of Social Philosophy, v. 34, n. 1, p. 125‑134, 2003.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MARTURANO, E. M.; LOUREIRO, S. R. O desenvolvimento socioemocional e as queixas escolares In: DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. (Org.). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção. Campinas: Alínea, 2003. p. 259‑291.

MOTTA, A. B. et al. Contar histórias: uma proposta de avaliação assistida da narrativa infantil. Interação, Curitiba, v. 10, n. 1, p. 157‑167, 2006.

PIMENTA, C. A. M. Violência entre torcidas organizadas de futebol. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 2, p. 122‑128, 2000.

ROCHA, M. M.; DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Placebo na pesquisa psicológica: algumas questões conceituais, metodológicas e éticas. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 4, n. 2, p. 39‑55, 2008.

ROMÁN, S.; SAVOIA, M. G. Pensamentos automáticos e ansiedade num grupo de jogadores de futebol de campo. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 13‑22, 2003.

ROSITO, L. E. Níveis de ansiedade traço‑estado em jogadores de futebol das categorias de base de clubes profissionais. 2008. Dissertação (Mestrado em Epidemiologia)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

ROMANO‑SOARES, S.; SOARES, A. J. C.; CÁRNIO, M. S. Práticas de narrativas escritas em estudantes do ensino fundamental. Pró‑Fono: revista de atualização científica, v. 22, n. 4, p. 379‑84, 2010.

ROTH, B. W. Experiências educacionais inclusivas, programa educação inclusiva: direito à diversidade. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006.

SÃO PAULO, E. Preliminary studies on affirmative action in a Brazilian university. Revista Administração Mackenzie, v. 11, n. 3, p. 27‑45, 2010.

SILVEIRA, L. C. L. Neurociência e futebol: fatos e mitos. Neurociências, v. 6, n. 1, p. 3‑13, 2010.

TELLES, H. S. et al. Educação para a tolerância. In: TELLES, H. S. (Org.). A educação desterritorializada: a expansão das fronteiras. Aracaju: Editora da Universidade Federal de Sergipe, 2007. p. 251‑282.

TRISTÃO, R. M. Educação infantil, saberes e práticas da inclusão: dificuldades acentuadas de aprendizagem ou limitações no processo de desenvolvimento. 4. ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006.

VIEIRA, R. A. G.; SIQUEIRA, G. R. Violência entre torcidas nos estádios de futebol: uma questão de saúde pública. Saúde e Sociedade, v. 17, n. 3, p. 54‑62, 2008.