Generalized Reading on Thesis and Dissertations Electronically Available: Some Brazilian Production Characteristics
Main Article Content
Abstract
reading performance of Brazilian children. This study aimed to describe some characteristics of electronically available thesis and dissertations about recombinative/generalized reading produced by Brazilian Universities. On-line databases and bibliographical references were searched. Within 1990-2010 were found 66 studies (nine doctoral dissertations and 57 master’s thesis). The participants were not identified only at seven studies in which the study’s copy or abstract were nor electronically available. There were found 19 advisors who worked at nine different Universities. Most of these Universities were public schools (seven). No production was found at 1991-1993 and 1998-1999. Since 2000 there was at least one study per year. In 2007, a great increase was followed by a light decrease throughout the next years at doctoral dissertations and master’s thesis production. Most of the participants were children who had reading problems at school.
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ALFONSO‑GOLDFARB, A. M.; FERRAZ, M. H. M. Raízes históricas da difícil equação institucional da ciência no Brasil. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 3‑14, 2002.
AMARAL, S. S. et al. A emergência do controle por unidades verbais mínimas na leitura e na escrita a partir do treino de nomeação. Behaviors, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 16‑15, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Médias de desempenho do Saeb/2005 em perspectiva comparada. Brasília: Inep, 2007. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/resultados/SAEB1995_2005.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2011.
CASTRO, R. C. F. Impacto da internet no fluxo da comunicação científica em saúde. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 40, p. 57‑63, 2006.
CENTRO DE REFERÊNCIAS DO BEHAVIORISMO RADICAL DO LABORATÓRIO DE ESTU‑DOS HISTÓRICOS EM ANÁLISE DO COMPORTAMENTO DA PUC‑SP. Banco de Dados de Dissertações e Teses em Análise do Comportamento no Brasil 1968‑2009 (BDTAC). São Paulo: PUC‑SP, 2010.
DE ROSE, J. C.; DE SOUZA, D. G.; HANNA, E. S. Teaching reading and spelling: exclusion and stimulus equivalence. Journal of Applied Behavior Analysis, Kansas, v. 29, n. 4, p. 451‑469, 1996.
DE ROSE, J. C. et al. Aquisição de leitura após história de fracasso escolar: equivalência de estímulos e generalização. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 325‑346, 1989.
DE SOUZA, D. G.; DE ROSE, J. C. Desenvolvendo programas individualizados para o ensino de leitura. Acta Comportamentalia, v. 14, n. 1, p. 77‑98, 2006.
DE SOUZA, D. G. et al. Teaching generative reading via recombination of minimal textual units: a legacy of verbal behavior to children in Brazil. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, Almería, v. 9, n. 1, p. 19‑44, 2009.
FELÍCIO, A. C. G. et al. A emergência da escrita e da leitura de palavras recombinadas a partir do treino de nomeação. Behaviors, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 42‑56, 2010.
GUEDES, M. C. et al. A produção de teses e dissertações em Análise do Comportamento no Brasil: caracterização e comparação com outras produções escritas. Behaviors, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 2‑8, 2005.
LEITE, M. K. S.; HÜBNER, M. M. C. Aquisição de leitura recombinativa após treinos e testes de discriminações condicionais entre palavras ditadas e impressas. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 63‑81, set./dez. 2009.
MATOS, M. A.; HÜBNER, M.; PERES, W. Leitura generalizada: procedimentos e resultados. In: BANACO, R. A. (Org.). Sobre comportamento e cognição: aspectos teóricos, metodológicos e de formação em análise do comportamento e terapia cognitivista. Santo André: ARBytes, 1997. p. 470‑487.
MATOS, M. A. et al. Oralização e cópia: efeitos sobre a aquisição de leitura generalizada recombinativa. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 5, n. 1, p. 47‑65, 1997.
______. Redes de relações condicionais e leitura recombinativa: pesquisando o ensinar a ler. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 54, n. 3, p. 284‑303, 2002.
MELCHIORI, L. E.; DE SOUZA, D. G.; DE ROSE, J. C. Reading equivalence and recombi‑nation of units: a replication with students with different learning histories. Journal of Applied Behavior Analysis, Kansas,v. 33, n. 1, p. 97‑100, 2000.
MICHELETTO, N. et al. Alguns aspectos da produção de dissertações e teses em análise do comportamento em três centros de formação da área no Brasil. Behaviors, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 2‑6, 2004.
MORRIS, E. K. et al. The history of Behavior Analysis: some historiography and a bibliography. The Behavior Analyst, Michigan, v. 13, n. 2, p. 131‑158, 1990.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Resolução das Nações Unidas adotada em assembléia geral, Salamanca: ONU, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2011.
PAULA, J. B. C.; HAYDU, V. B. Revisão bibliográfica de pesquisas brasileiras sobre equivalência de estímulos. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 26, n. 2, p. 281‑294, 2010.
PEREIRA, T. A. G. Equivalência de estímulos e ensino de leitura –uma análise da produção nacional da análise do comportamento publicada de 1989 a 2007. 2009. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação)–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
SKINNER, B. F. Verbal behavior. New York: Appleton, Century, Crofs, 1957.
WETHERBY, B. Miniature languages and the functional analysis of verbal behavior. In: SCHIEFELBUCH, R. L.; HOYT, R.; BARKET, M. (Ed.). Bases of language intervention. Baltimore: University Park Press, 1978. p. 397‑448.