Characterization of the Clientele of the School-Clinic of Psychology of the University São Francisco.

Main Article Content

Rita Aparecida Romaro
Claudio Garcia Capitão

Abstract

This research aims to characterize patients who have received psychological assistance at the school-clinic on São Francisco University, São Paulo Campus, from 1995 to 2000, according to their gender, age group, educational level, adhesion to the treatment to the patients who had the service and complains present for children and teenagers It was carried out through a documented retrospective methodology, done by consulting the clinical files and the selected records. From the 590 patients, 42% were from the group aged from 4 to 14 years old, 7,5% from 15 and 19 years old and 50,5% above 20 years old. This research is focused on the creation of specific services, which will cope with the demand on the psychological assistance field related to the diverse age groups, especially teenagers and elderly people.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ABRAMOVAY, M. L.A.; MINOSSO, M. A.; DUARTE, W. F. Características da clientela da clínica-escola de Psicologia da Faculdade de Santo Amaro, Osec. In: XVII REUNIÃO ANUAL DE PSICOLOGIA, 1987, São Paulo. Resumos de Comunicações Científicas da XVII Reunião Anual de Psicologia. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Psicologia, 1987, p. 279.

AGUIRRE, A. M. B. Triagem psicológica numa clínica-escola: funções e características principais. In: XVII REUNIÃO ANUAL DE PSICOLOGIA, 1987, São Paulo. Resumos de Comunicações Científicas da XVII Reunião Anual de Psicologia. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Psicologia, 1987, p. 277.

ANCONA-LOPEZ, M. Avaliação de serviços de psicologia clínica. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1981. (Dissertação de Mestrado em Psicologia Clínica).

ANCONA-LOPEZ, M. Considerações sobre o atendimento fornecido por clínicas-escola de psicologia. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 35, n. 2, p. 123-35, 1983.

ANCONA-LOPEZ, M. Introduzindo o psicodiagnóstico grupal interventivo: uma história de negociações. In: ANCONA-LOPEZ, M. (Org.) Psicodiagnóstico: Processo de intervenção. São Paulo: Cortez, 1995, p. 65-114, cap. 5.

BARBOSA, J. I. C. Uma caracterização preliminar das clínias-escola de Fortaleza. 1992. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1992. (Dissertação de Mestrado em Psicologia Clínica).

BARBOSA, J. I. C.; SILVARES, E. F. M. Uma caracterização preliminar das clínicas-escola de Fortaleza, Estudos de Psicologia ,Campinas, v. 11, n. 3, p. 50-6, 1994.

CAYERES, A. Z. F. et al. Perfil da população atendida em clínica-escola: análise de queixas e desfecho. In: II ENCONTRO DE PSICOLOGIA CLÍNICA,1999, São Paulo. Anais do II Encontro de Psicologia Clínica. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 1999, p. 278-83.

ENÉAS, M. L. E.; FALEIROS, J. C.; ANDRADE E SÁ, ª C. Uso de psicoterapias breves em clínica-escola: caracterização do procedimento em adultos, Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 9-30, 2000.

GRAMINHA, S. S. V.; MARTINS, M. A. O. Procura de atendimento psicológico para crianças: características da problemática relatada pelos pais, Psico, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 53-79, 1994.

KALINA, E. Psicoterapia de adolescentes: teoria, técnica e casos clínicos. 2. ed.. Porto Alegre: Artmed, 1999.

LINHARES, M. B. M. et al. .Caracterização dos motivos da procura de atendimento infantil em um serviço de psicopedagogia clínica, Medicina, Ribeirão Preto, v. 26, n. 2, p.148-60, 1993.

SANTOS, M. A.; BORGES, A. M. Levantamento e avaliação dos serviços oferecidos por uma clínica psicológica ligada à universidade. In: XXIV REUNIÃO ANUAL DE PSICOLOGIA, 1994, São Paulo. Resumos de Comunicações Científicas da XXIV Reunião Anual de Psicologia. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Psicologia, 1994, p. 290.

YOSHIDA, E. M. P.; GATTI, ª L.; XAVIER, I. A. Avaliação do perfil e das queixas de crianças encaminhadas para psicoterapia dinâmica breve, Estudos de Psicologia. v. 11, n. 3, p. 27-33, 1994.