Behavior Problems, Anxiety, and Social Skills of Preschool Children

Main Article Content

Aline Francine Corrêa Vaz
Larissa Zeggio Perez Figueredo
Alessandra Brunoro Motta Loss

Abstract

This study presents the indicators of behavior, anxiety and social skills of 38 kindergarteners (52.6% girls, mean age 5.34 years; SD = 0.48), enrolled in a municipal school located in the southeastern region of Brazil. The children’s parents/caregivers (86.4% mothers) and teachers completed the instruments: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), Preschool Anxiety Scale (PAS) and Preschool Kindergarten Behavior Scale (PKBS-BR). Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Most children were classified in the non-clinical range for behavior problems and anxiety. The perceptions of the children’s parents/caregivers and teachers diverged, with guardians more frequently identifying deficits in total anxiety, obsessive-compulsive disorders, fear of physical harm and separation anxiety (PAS), external problems and hyperactivity (SDQ), and Internalizing and externalizing problems (PKBS). A correlation was found between anxiety, behavior problems and social skills, reinforcing there is interdependence between aspects of social-emotional development. These findings can support interventions at schools intended to promote prosocial behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Human Development

References

Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S. (1983). Manual for the Child Behavior Checklist/ and Revised Child Behavior Profile. Burlington, VT: University of Vermont. Almeida, J. P., & Viana, V. (2013). Adaptação da escala de ansiedade pré-escolar, de S. Spence. Psicologia, Saúde & Doenças, 14(3), 470–483. doi:10.15309/13psd140308

Anticich, S. A., Barrett, P. M., Silverman, W., Lacherez, P., & Gillies, R. (2013). The prevention of childhood anxiety and promotion of resilience among preschool-aged children: A universal school based trial. Advances in School Mental Health Promotion, 6(2), 93–121. doi:10.1080/1754730X.2013.784616

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., Pereira, V. A., & Manfrinato, J. W. S. (2006). Habilidades sociais e problemas de comportamento de pré-escolares: Comparando avaliações de mães e de professoras. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19(3), 460–469. doi:10.11606/t.59.2003

Callegari-Jacques, S. M. (2003). Bioestatística: Princípios e aplicações. Porto Alegre: Artmed. Cia, F., & Barham, E. J. (2009). Repertório de habilidades sociais, problemas de comportamento, autoconceito e desempenho acadêmico de crianças no início da escolarização. Estudos de Psicologia, 26(1), 45–55. doi:10.1590/s0103-166x2009000100005

Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135–168. doi:10.1146/annurev-psych-113011-143750

Dias, N. M., Maioli, M. C. P., Santos, C. C. dos, & Mecca, T. P. (2018). Funções executivas e modelos explicativos de padrões comportamentais em pré-escolares. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 10(1), 24–34. doi: 10.5579/rnl.2016.0377

Dias, T. P., Freitas, L. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2011). Validação da Escala de Comportamentos Sociais de Pré-escolares para o Brasil. Psicologia em Estudo, 16(3), 447–457. doi:10.1590/s1413-73722011000300012

Fantinato, A. C., & Cia, F. (2015). Habilidades sociais educativas, relacionamento conjugal e comportamento infantil na visão paterna: Um estudo correlacional. Psico, 46(1), 120–128. doi:10.15448/1980-8623.2015.1.17330

Ferreira, T., Cadima, J., Matias, M., Vieira, M., Leal, T., & Matos, P. M. (2016). Preschool children’s prosocial behavior: The role of mother-child, father-child and teacherchild relationships. Journal of Child and Family Studies, 25(6), 1829–1839. doi:10.1007/s10826-016-0369-x

Figueroa, A., Soutullo, C., Ono, Y., & Saito, K. (2015). Ansiedade de separação. In Rey J. M. (Ed.), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions. Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581–586. doi:10.1111/j.14697610.1997.tb01545.x

Linhares, M. B. M., & Martins, C. B. S. (2015). O processo da autorregulação no desenvolvimento de crianças. Estudos de Psicologia, 32(2), 281–293. doi:10.1590/0103- 166X2015000200012

Major, S., & Seabra-Santos, M. J. (2014). Responsáveis e/ou professoras? Acordo entre informadores na avaliação socioemocional de pré-escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 30(4), 373–383. doi:10.1590/s0102-37722014000400002

Mariano, M., & Bolsoni-Silva, A. T. (2016). Comparações entre práticas educativas de professores, habilidades sociais e problemas de comportamento de alunos. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 16(1), 1401–160.

Merrell, K. W. (2002). Preschool and Kindergarten Behavior Scales – Second edition. Austin, TX: PRO-ED. Núcleo Ciência Pela Infância (2016). Funções executivas e desenvolvimento infantil: Habilidades necessárias para a autonomia. São Paulo: NCPI. Recuperado de https://ncpi.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Funcoes_executivas.pdf

Olson, S. L., & Lunkenheimer, E. S. (2009). Expanding concepts of self-regulation to social relationships: Transactional processes in the development of early behavioral adjustment. In A. J. Sameroff (Ed.), Transactional processes in development: How children and contexts shape each other (pp. 55-76). Washington, DC: American Psychological Association. doi:10.1037/11877-004

Pahl, K. M., & Barrett, P. M. (2010). Preventing anxiety and promoting social and emotional strength in preschool children: A universal evaluation of the Fun FRIENDS program. Advances in School Mental Health Promotion, 3(3), 14–25. doi:10.1080/1754730X.2010.9715683

Pavoski, G. T. T., Toni, C. G. S., Batista, A. P., & Ignachewski, C. L. (2018). Prevenção universal e promoção de saúde em grupo de crianças a partir do Método Friends. Psico, 49(2), 148–158. doi:10.15448/1980-8623.2018.2.26501

Ramires, V. R. R., Passarini, D. S., Flores, G. G., & Santos, L. G. dos. (2009). Fatores de risco e problemas de saúde mental de crianças. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 61(2), 11–14. Sameroff, A. (2009). The transactional model of development: How children and contexts shape each other. Washington, DC: American Psychological Association. doi: 10.1037/11877-000

Santos, R. G. H. dos, & Celeri, E. H. R. V. (2018). Rastreamento de problemas de saúde mental em crianças pré-escolares no contexto da atenção básica a saúde. Revista Paulista de Pediatria, 36(1), 82–90. doi:10.1590/1984-0462/;2018;36;1;00009

Saur, A. M., & Loureiro, S. R. (2012). Qualidades psicométricas do Questionário de Capacidades e Dificuldades: Revisão da literatura. Estudos de Psicologia (Campinas), 29(4), 619–629. doi:10.1590/S0103-166X2012000400016

Shonkoff, J. P., Garner, A. S., Siegel, B. S., Dobbins, M. I., Earls, M. F., McGuinn, L., … Wood, D. L. (2012). The lifelong effects of early childhood adversity and toxic stress. Pediatrics, 129(1), e232–246.

Siegel, S., & Castellan, N. J. Jr. (2006). Estatística não paramétrica para as ciências do comportamento. São Paulo: Artmed, Bookman. Spence, S. H., Rapee, R. McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behavior Research Therapy, 39(11), 1293–1316. doi:10.1016/s0005-7967(00)00098-x

Woerner, W., Fleitlich-Bilyk, B., Martinussen, R., Fletcher, J., Cucchiaro, G., Dalgalarrondo, P. et al. (2004). The Strengths and Difficulties Questionnaire overseas: Evaluations and applications of the SDQ beyond Europe. European Child & Adolescent Psychiatry, 13(Suppl. 2), II47–54