A Família na Clínica Fonoaudiológica e Psicopedagógica: Uma Valiosa Parceria

Main Article Content

Gláucia Albuquerque Cavalcanti Abbud
Tathiane Cecília Santos

Abstract

The present article broaches the importance of family influences on personal development by looking at emotional, cognitive, and language issues or, in other words, in understanding and learning the world. The article emphasizes the need for partnerships between the families of kids with learning and communication disturbances and specialists (the speech pathologist and the psychopedagogue) who, when paying attention to a child's familiar dynamic, will develop more productive and efficient work which provides for and assures the growth of his patient in all aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

Ackerman, N. W. (1986). Diagnóstico e tratamento das relações familiares. Porto Alegre, Artes Médicas.

Andolfi, M.; Ângelo, C.; Menghi, P. & Nicolo-Corigliano, A. M. (1983). Por trás da máscara familiar. Porto Alegre, Artes Médicas.

Ariès, P. (1981). A história social da criança e da família. 2° ed. Rio de Janeiro, LTC.

Bowlby, J. (1997). Formação e rompimento dos laços afetivos. São Paulo, Martins Fontes.

Brazelton, T. B. (1991). Cuidando da família em crise. São Paulo: Martins Fontes.

Carter, B e McGoldrick, M. (1995). As mudanças no ciclo de vida familiar: Uma estrutura para terapia familiar. Porto Alegre, Artes Médicas.

Fernandez, A. (1991). A inteligência aprisionada. Porto Alegre, Artes Médicas.

Hübner, M. M. (1998). Guia para elaboração de monografias e projetos de dissertação de mestrado e doutorado. São Paulo, Pioneira.

Knobel, M. (1982). Orientação familiar. Campinas, Papirus.

Minuchin, S. (1982). Famílias, funcionamento e tratamento. Porto Alegre, Artes Médicas.

Montoro, G. F. (1994). Contribuição da teoria do apego à terapia familiar. In T. Castilho (org.). Temas em terapia familiar. São Paulo, Plexus.

Pain, S. (1992). Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem. 4° ed. Porto Alegre, Artes Médicas.

Pellicciotti, T. & Micheletti, C. S. (1999). A importância da interação entre o fonoaudiólogo e a escola no atendimento clínico. In C. R. M. Giroto (org.), Perspectivas Atuais da Fonoaudiologia na Escola. São Paulo, Plexus.

Polity, E. (1997). Um estudo sobre vínculos em famílias com crianças portadoras de distúrbios de aprendizagem. Revista Fono Atual. 1, 22-25. São Paulo, Pancast.

Winnicott, D. W. (1980). A família e o desenvolvimento do indivíduo. Belo Horizonte, Interlivros.

Winnicott. D. W. (1989). Tudo começa em casa. São Paulo, Martins Fontes.