Cognitite Development of Down Syndrome Children Related to Family Relations

Main Article Content

Maria Antonieta Voivodic
Márcia Regina Souza Storer

Abstract

This paper analyzes aspects of the family of Down Syndrome children, focusing the child’s cognitive development within the family context. It emphasizes the need for a closer support and intervention within the family that will be shown in improvements in the child’s cognitive development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

Bowlby, J. (1989). Uma base segura: Aplicações clínicas da teoria do apego. Porto Alegre, Artes Médicas.

Bowlby, J. (1993). Apego e perda. São Paulo, Martins Fontes.

Bowlby, J. (1997). Formação e rompimento dos laços afetivos.São Paulo, Martins Fontes.

Casarin, S. (1999). Aspectos psicológicos da Síndrome de Down. In S. Schwartzman (Ed.), Síndrome de Down. São Paulo, Memnon.

Casarin, S. (2001). Os vínculos familiares e a identidade da pessoa com Síndrome de Down. Dissertação de Mestrado. SP, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Chacon, M. C. (1995). A dinâmica do drama é personalidade. Ministério da Educação e do Desporto / Secretaria de Educação Especial. Integração, p. 29-30, Brasília.

D’Antino, M. E. F. (1998). A máscara e o rosto da instituição especializada. São Paulo, Memnon.

Galvani, C., Neistein D.; Lacerda, J. M.; Masson, J. C.; Maia, M. A. S.; Sousa, N. L.; Albuquerque, N. A. & Abreu, O. B. (2001). Projeto ação conjunta: a importância do trabalho/ grupo de famílias de portadores de deficiência mental para a inclusão social. Trabalho desenvolvido pela equipe interdisciplinar da APAE de São Paulo. Temas sobre Desenvolvimento, 10 (57), 45-48.

Knobel, M. (1992). Orientação familiar. São Paulo, Papirus.

Mannoni, M. (1991). Acriança retardada e a mãe. São Paulo, Martins Fontes.

Melero, M. L. (1997) Que he aprendido yo?... Mi pensamiento antes y depués del Proyecto Roma. Anais del Primeiro Congreso Internacional del Reflexión y Conclusiones del Proyecto Roma. Málaga, 35-80.

Melero, M. L. (1999). Aprendiendo a conocer a las personas con Síndrome de Down. Málaga, Ediciones Aljibe.

Polity, E. (2000). Pensando as dificuldades de aprendizagem à luz das relações familiares. Anais do V Congresso Brasileiro Psicopedagogia / I Congresso Latino Americano de Psicopedagogia / IX Encontro Brasileiro de Psicopedagogos. 12 a 15 de julho , São Paulo, 131- 144.

Rodrigo, M. J. & Palacios, J. (1998). Família y desarrolo humano. Madri, Alianza Editorial.

Schwartzman, J. S. (Ed.) (1999). Síndrome de Down. São Paulo, Memnon.

Stelling, E. (1996). O aluno surdo e sua família. Seminário repensando a educação da pessoa surda. INES, Divisão de Estudos e Pesquisa. Rio de Janeiro.

Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente. São Paulo, Martins Fontes.